کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۱۵۴۱۳
تاریخ خبر:

تکنولوژی‌های جام جهانی چه می‌کنند؟

چندروز از شروع جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه گذشته و حالا می‌توان به سراغ تکنولوژی‌هایی رفت که در این مسابقات مورد استفاده قرار گرفته و نه تنها فوتبال را به صورت مستقیم تحت تاثیر قرار می‌دهند بلکه راه و روش تجربه و تماشای آن را نیز تغییر داده است.

فوتبال یک صنعت چند میلیارد دلاری است که صد‌ها میلیون نفر در سراسر جهان را پای تلویزیون‌ها و یا بر روی صندلی‌های استادیوم میخکوب می‌کند. فوتبال امروز دیگر فقط یک ورزش فیزیکی نیست و تکنولوژی‌های زیادی برای بهبود کیفیت این ورزش و متحول کردن تجربه بینندگان مورد استفاده قرار می‌گیرد. جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه به عنوان یکی از بزرگترین رویداد‌های ورزشی دنیا، جایی است که مجموعه‌ای از فناوری‌ها و نوآوری‌ها را به نمایش می‌گذارد.

کمک داور ویدئویی
کمک داور ویدئویی (VAR) تنها یک نفر نیست، بلکه یک تیم چهارنفره از کمک داورانی است که به داور وسط کمک می‌کنند تا اشتباهات داوری را به حداقل برسانند. اعضای این تیم که شامل داوران فعال یا بازنشسته می‌شوند با تماشای مانیتورها، تمامی نقاط زمین و اتفاقات بازی را به دقت زیر نظر دارند. کمک داور‌های ویدئویی یا همان سیستم ویدئوچک، پس از مدت‌ها کشمکش و با وجود مخالفت برخی از فوتبالی‌ها به طور رسمی وارد فوتبال شده و پس از استفاده در جام کنفدراسیون‌ها و چند لیگ معتبر مانند سری آ. و بوندس لیگا، حالا در بزرگترین رویداد فوتبالی چهار سال اخیر یعنی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه به کار خواهد رفت.
اعضای تیم VAR در اتاقی با چندین مانیتور و دستگاه پخش کننده ویدئویی مستقر می‌شوند که این اتاق حتی می‌تواند در داخل استادیوم هم نباشد. برای مثال تیم کمک داور ویدئویی در بوندس لیگا در یک مرکز رسانه‌ای در شهر کلن مستقر هستند. البته کمک داور‌های ویدئویی در هر صحنه کم اهمیتی در کار داور وسط دخالت نمی‌کنند و فقط برای اتفاقات تاثیر گذاری مانند تشخیص ردشدن کامل توپ از خط دروازه، خطای پنالتی، کارت قرمز، شناسایی بازیکن خطاکار و مواردی از این دست به داور اصلی کمک خواهند کرد.

واقعیت مجازی وقتی پخش کننده‌ها و شبکه‌های تلویزیونی و ماهواره ای، امتیاز پخش مسابقات جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه را از فیفا خریداری می‌کنند، مطمئنا تبلیغات و نظرات خود را به آن اضافه خواهند کرد، اما محتوای اصلی به همراه پوشش اتفاقات قبل و بعد از مسابقه، از تلویزیون فیفا است.

در این دوره از جام جهانی فوتبال، پخش تلویزیونی تمام ۶۴ بازی مسابقات با کیفیت یواچدی بهبود پیدا کرده و اگر شما یک تلویزیون پشتیبانی کننده از اچ دی آر دارید می‌توانید از محتوای اچ دی آر پخش تلویزیونی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه لذت ببرید. مسابقات جام جهانی ۲۰۱۸ در ۱۲ استادیوم واقع شده و در ۱۱ شهر روسیه برگزار می‌شود که همه این استادیوم‌ها با ۳۷ دوربین مجهز شده اند که از این نظر نسبت به جام جهانی قبلی در برزیل پیشرفت کرده است.

همچنین فیفا از مدتی پیش به آزمایش تکنولوژی واقعیت مجازی در پخش مسابقات پرداخته و ظاهرا اکنون این اتفاق محقق شده است. پخش کننده‌هایی مانند شبکه تلویزیونی آمریکایی تلموند و یا فاکس اسپورت بسته‌هایی را ارائه می‌کنند که شامل استریم زنده ۱۸۰ درجه‌ای برای تمام بازی‌ها و کلیپ‌های ۳۶۰ درجه می‌شود.

سیستم‌های عملکرد الکترونیکی و ردیابی
هدف اصلی سیستم‌های عملکرد الکترونیکی و ردیابی (EPTS)، کمک به بازیکنان برای بهتر شدن عملکرد فردی و تیمی است.

EPTS را می‌توان دومین نوآوری بزرگ فیفا دانست و یک سیستم مبتنی بر رایانه است که آماری واقعی از بازیکنان را برای آنالیز در اختیار کارشناسان و مربیان ۳۲ تیم حاضر در جام جهانی قرار می‌دهد. سه راه برای استفاده از این سیستم وجود دارد: تیم‌ها یا می‌توانند یک سیستم ردیابی نوری را انتخاب کنند که رایج‌ترین و ساده‌ترین آن است یا می‌توانند از سیستم‌های موقعیت یابی محلی که به آن‌ها داده‌های بیشتری می‌دهد، استفاده کنند.

همچنین آن‌ها می‌توانند از سیستم‌های ماهواره‌ای GPS نیز استفاده کنند که آمار و اطلاعات زیادی را در اختیارشان قرار میدهد. اطلاعات مربوط به سیستم EPTS در اختیار سه دسته از افراد قرار می‌گیرد که شامل تحلیلگران و کارشناسان، آنالیزور تیم و تیم پزشکی می‌شوند.

توپ تل استار ۱۸
کمپانی آدیداس از جام جهانی ۱۹۷۰ به بعد توپ رسمی مسابقات جام جهانی را تولید کرده و در هر دوره، آخرین نوآوری‌های خود را در توپ جام جهانی به کار برده است. توپ جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه که بازهم توسط آدیداس ساخته شده، تل استار ۱۸ نام دارد. تل استار ۱۸ برای اولین بار دارای یک تراشه ارتباطی ان اف سی است که در بالای توپ قرار گرفته و امکان اتصال و برقراری ارتباط گوشی هوشمند با توپ را فراهم می‌کند.

همچنین میکروتراشه‌ای در این توپ جاگذاری شده که اطلاعاتی مانند سرعت و مسیر حرکت توپ را محاسبه خواهد کرد. علاوه بر آن در تل استار ۱۸ از طیف رنگ‌هایی استفاده شده تا میزان انعکاس نور در زیر نور مستقیم آفتاب یا در محیط‌هایی با نور کم را به اندازه مناسبی برساند.

همچنین متخصصان آیرودینامیک معتقدند توپ ویژه جام جهانی روسیه، حرکات پایدارتر و فراز و نشیب‌های غیرقابل پیش بینی کمتری نسبت به توپ‌های قبلی دارد. اگر یادتان باشد، توپ ویژه جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی به دلیل فراز و نشیب‌های ناگهانی مورد انتقاد دروازه بانان حاضر در مسابقات قرار گرفته بود.

منبع: روزنامه هفت صبح

کدخبر: ۲۱۵۴۱۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • hamedali

    این تکنولوژی فقط برای لیک برتر ایران خوب ه !!!

  • khordbin

    ماهم چندنفر رو داریم جلوی مانیتور نشستن، انگشتشون رو دکمه سانسوره!