کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۱۸۲۰۷۷
تاریخ خبر:

توهین به خبرنگاران به خاطر افشای اُپرای پلی‌بک

روزنامه هفت‌صبح - علی مزینانی
* درباره گفت‌و‌گویی اینترنتی با پرواز همای که به پلی‌بک بودن اپرای « عقل و عشق» اعتراف کرد ولی به جای عذرخواهی از رسانه‌ای شدن آن انتقاد کرد.

پرواز همای خواننده موسیقی سنتی پیش از ماه محرم اُپرای عقل و عشق را به مدت چهارشب در کاخ نیاوران اجرا کرد ؛ او همزمان با برگزارکنندگان کنسرت-نمایش « سی» سعی کرد راه جدیدی را در بازار موسیقی باز کند؛ اما همه آنچه اتفاق افتاد راه جدید سقوط اخلاقی بود ؛ آنجا که این خواننده سعی کرد با ادعای اولین اُپرا در ایران، طرفدارانش را به خرید بلیت این برنامه در فضای نامناسب کاخ نیاوران راضی کند اما آنجا هر چیزی بود جز اُپرا.
شخصا در این برنامه حاضر بودم ؛ ۲۰ دقیقه پس از شروع برنامه توانستم خودم را توجیه کنم که بله حقیقت دارد ؛ هیچ خبری از ارکستر همراه اُپرا نیست ، موسیقی قطعات نمایشی همه پلی بک است و حتی آوازها هم قبلا ضبط شده و در بهترین حالت شاهد حرکات ریتمیک همراه موسیقی هستیم . میان پرده هم چند ساز ایرانی همراه آواز ایرانی بود که زنده بود و تفاوت صدای خواننده اصلی در قطعات را مشخص‌تر می‌کرد. نور صحنه هم وظیفه داشت لب‌خوانی خوانندگان را در نور خوب برملا نکند.
برای اطمینان از مدیر برنامه سوال کردم و تایید کرد ۳۵ درصد پلی‌بک بوده ، اما مشخص بود که خیلی بیشتر از آن است . سالن را ترک کردم و به یکی از خبرنگاران فعال حوزه موسیقی هم اطلاع دادم .
امروز اما پرواز همای در گفتگو با یک برنامه اینترنتی قبول کرد اُپرای اجرا شده پلی بک بوده و دلایل خودش را برای اجرای ضبط شده گفت. اما بدون اینکه توضیحی در مورد اصرار بر آگاه نکردن تماشاچیان از این ماجرا کند ، به خبرنگاران و رسانه‌ها تاخت که چرا بدون دیدن برنامه قضاوت کرده‌اند ؛ آنها را خائن نامید و گفت: « نفهمیدند، گفتند پلی بک خوانده!»
دلایل این خواننده برای اینکه اجرای ضبط شده اُپرا طبیعی بوده، در چند نکته خلاصه می‌شود : اول اینکه ارکستری نداریم که بتواند ۴ ماهه تمرین کند و همراه اُپرا خوب بنوازد. دوم و مهمتر از دلیل اول هزینه این ارکستر خیلی زیاد است . سوم اجرای اُپرا آن هم در فضای باز نیاز به تجهیزات و امکانات بسیاری دارد و همه اینها را هم داشته باشید صدای تک خوانی زن منع قانونی دارد و ما باید با هم‌خوانی ضبط شده از این مشکل فرار می‌کردیم. با قبول کردن این دلایل ، باید گفت پس چه اصراری به برگزاری اُپرایی بود که واقعا اُپرا نبود و چرا در تبلیغات و روش اجرای برنامه باید سعی می‌شد ، مخاطب فریب زنده‌نمایی را بخورد.
نکته آخر ؛ انتقاد و توهین به خبرنگاری که فقط موضوع را رسانه‌ای کرده ، درحالیکه مجریان و خود خواننده هم به آن اذعان دارد ، فقط درد این فریبکاری را بیشتر می‌کند . آقای همای ، همین اندازه بس است و بهتر است از همه شرکت کنندگان در چهارشب برنامه قبلی خود عذرخواهی کنید و در ادامه اجرای این برنامه ، به خریداران بلیت اطلاع‌رسانی کنید که قطعات ارکسترال ضبط شده‌است تا حداقل اگر نتوانستید عنوان اولین اُپرا را به نام خود کنید ، نام خود را حفظ کنید.

کدخبر: ۱۸۲۰۷۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • masina

    دوست عزیز جناب پرواز همای شتر سواری دولا دولا نمیشه که. اگر امکان لایو خوندن وجو د نداشت، هزینه هم می بایست متناسب با همو ن شرایط از بینندگان و شنوندگان اخذ بشه!! !