کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۸۲۶۱۲
تاریخ خبر:

توافق روسیه و آمریکا برای آغاز آتش‌بس سوریه/مفاد پیش نویس

به گزارش رویترز، یک منبع آگاه با شرط فاش نشدن نامش، امروز-دوشنبه- از توافق آمریکا و روسیه با پیش‌نویس طرح اجرای آتش‌بس سوریه از ۲۷ فوریه-هشت اسفند- خبر داد. آمریکا و روسیه همچنین توافق کردند که گروه‌های تروریستی داعش و جبهه النصره در این توافق جایگاهی نداشته باشند. این منبع همچنین اضافه کرد این پیش‌نویس از طرف‌های در گیر در سوریه می‌خواهد تا روز جمعه-۲۶ فوریه- در رابطه با نحوه اجرای آتش‌بس توافق کنند.

همچنین شبکه الجزیره متن پیش نویس تهیه شده توسط آمریکا و روسیه برای برقراری آتش بس در سوریه از ۲۷ فوریه را منتشر کرد. به گزارش خبرگزاری مهر، بر اساس این گزارش آتش بس میان گروه هایی که در رابطه با آن به توافق رسیده اند، اجرا می شود و شامل ۲ گروه تروریستی داعش و جبهه النصره نمی گردد. در این پیش نویس از گروه های مسلح موافق خواسته شده است که در ظهر روز ۲۶ فوریه آتش بس را اجرا کنند و در ادامه تاکید شده است که آمریکا و روسیه اقدام به تبادل اطلاعات و هماهنگی در خصوص تضمین اجرای فعال آتش بس می کنند. به علاوه در این پیش نویس تصریح شده است که کار گروهی به منظور مشخص کردن مناطق تحت تسلط داعش و جبهه النصره تشکیل خواهد شد.

در همین راستا رائد فقیه گزارشگر الجزیره در نیویورک اعلام کرد: یک موضوعی وجود دارد که بر سر آن بحث و جدل است و آن نحوه تعامل با جبهه النصره می باشد؛ زیرا عناصر این گروه تروریستی در مناطقی که معارضان میانه رو حضور دارند، مستقر می باشند. وی افزود: در پایان این رایزنی ها، به استثنا کردن جبهه النصره از آتش بس منجر شد.

روسیه خواستار قرار گرفتن نام ۲ گروه تروریستی احرار الشام و جیش الاسلام در لیست گروه های تروریستی، بود تا از آتش بس مستثنی شوند اما طبق متن پیش نویس توافق، این ۲ گروه تروریتستی نیز شامل آتش بس شده اند. نکته قابل توجه این است که در این پیش نویس از گروه های معارض خواسته شده که پایبندی خود به پایان اقدامات خصمانه را در ظهر روز ۲۶ فوریه اعلام نمایند؛ زیرا آتش بس شامل گروه هایی خواهد شد که بدان پایبند باشند و این موضوع بدین معناست که معارضان ۲ گزینه در پیش دارند؛ نخست پایبندی به آتش بس و یا اینکه با آن ها مانند گروه های تروریست رفتار گردد.

همچنین این پیش نویس اشاره می کند که گروه های تروریستی داعش و جبهه النصره که از روند آتش بس کنار گداشته شده اند، همان هایی هستند که شورای امنیت آنها را به عنوان ۲ گروه تروریستی در سوریه قلمداد کرده بود.

کدخبر: ۸۲۶۱۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • reza23

    به سلامتی.پس ایران چی که این همه شهید دا د.آخرشم آمریکا و روسیه تصمیم گرفتن.