کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۱۶۹۹۳۴
تاریخ خبر:

آنچه باید درباره مفاد طرح جامع مجلس نمایندگان آمریکا علیه ایران بدانید

مجلس نمایندگان آمریکا روز سه‌شنبه بر سر طرحی رأی‌گیری می‌کند که در صورت تبدیل شدن به قانون تحریم‌های جامعی علیه ایران به بهانه‌های «حقوق بشر»، توسعه «برنامه موشکی» و «تروریسم» اعمال می‌کند.

در این گزارش، به بررسی مهم‌ترین محورها و تغییرات این طرح نسبت به نسخه‌ای که قرار بود قبلاً به رأی‌گیری گذاشته خواهیم پرداخت.

**** ماده ۱۰۳٫پیشنهاد راهبرد برای مقابله با ایران
وزرای خارجه، دفاع، خزانه‌داری و مدیر اطلاعات ملی آمریکا موظفند حداکثر ۱۸۰ روز بعد از اجرایی شدن قانون، راهبردی برای جلوگیری از «فعالیت‌ها و تهدیدهای ایران علیه ایالات متحده و متحدان این کشور در خاورمیانه، شمال آفریقا و فراسوی آن» تدوین کرده و پیشنهاد دهند.

**** ماده ۱۰۴٫تشدید تحریم‌ها علیه برنامه موشکی ایران
رئیس‌جمهور آمریکا بایستی پس از اجرایی شدن این قانون تمامی افرادی که آگاهانه در توسعه برنامه موشکی ایران نقش‌آفرینی می‌کنند را با مسدود کردن دارایی‌ها یا منع سفر به آمریکا هدف تحریم‌هایی جدید قرار دهد. رئیس‌جمهور به علاوه بایستی حداکثر ظرف مدت ۱۸۰ روز پس از اجرای قانون، گزارشی درباره افرادی که فعالانه به برنامه موشک بالستیک ایران کمک می‌کنند تقدیم کمیته‌های مرتبط در کنگره کند.

**** ماده ۱۰۵٫تحریم‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
رئیس‌جمهور آمریکا ظرف حداکثر ۹۰ روز بعد از تبدیل شدن طرح به قانون بایستی تحریم‌های مشخص شده در بند (c) ماده ۱۰۵ را علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و اشخاص خارجی که مقام‌ها، عوامل یا وابستگان این سازمان هستند را اعمال کند.

**** ماده ۱۰۶٫تحریم‌های حقوق بشر
وزیر خارجه آمریکا حداکثر ۹۰ روز بعد از اجرایی شدن قانون و پس از آن هر سال بایستی فهرستی شامل افرادی که طبق تشخیص وی و به استناد ادله قابل وثوق اقدام به قتل‌های بدون محاکمه، شکنجه یا سایر اعمال ناقض حقوق بشر علیه افرادی در داخل ایران کرده‌اند، تهیه کرده و به کمیته‌های مرتبط کنگره آمریکا ارائه دهد.

رئیس‌جمهور همچنین ملزم شده مطابق اختیاراتش تمامی دارایی‌ها و سهام‌های تحت تملک اشخاص مندرج در فهرست فوق‌الذکر که در داخل ایالات متحده هستند، وارد ایالات متحده می‌شوند یا در اختیار یک شخص آمریکایی قرار می‌گیرند را مسدود و تمامی مبادلات مالی با آنها را نیز منع کند.

**** ماده ۱۰۷٫منع تسلیحاتی
رئیس‌جمهور آمریکا ملزم شده تمامی افرادی که مشمول شرایط زیر می‌شوند را با مسدود کردن دارایی‌ها یا منع سفر به ایالات متحده تحریم کند:

- افرادی که آگاهانه اقدام به انجام هر گونه فعالیتی کنند که به تأمین، فروش یا انتقال مستقیم یا غیرمستقیم اقلام زیر به ایران یا از ایران یا برای استفاده یا منفعت ایران کمک کند: هر گونه تانگ جنگی، خودرو زره‌پوش جنگی، سامانه‌های توپخانه‌ای سنگین با کالیبر بالا، هواپیمای رزمی، بالگرد تهاجمی، کشتی جنگی، موشک یا سامانه‌های موشکی، به نحو مشخص‌شده در 'طرح ثبت تسلیحات متعارف سازمان ملل' یا اقلام مرتبط شامل قطعات یدکی؛

- افرادی که آگاهانه اقدام به تأمین آموزش‌های فنی، منابع یا خدمات مالی، توصیه‌ یا خدمات دیگر یا کمک‌رسانی برای عرضه، فروش، انتقال، ساخت، نگهداری یا استفاده سلاح‌ها و اقلام تشریح شده در پاراگرف بالا برای ایران کنند؛

**** ماده ۱۰۸٫ بررسی قابلیت اعمال تحریم‌های موشکی و حقوق بشر
حداکثر ۵ سال بعد از اجرایی شدن قانون، رئیس‌جمهور آمریکا بایستی اقدام به بررسی‌هایی درباره قابلیت اعمال تحریم‌ها علیه تمامی افرادی کند که نام آنها به دلیل انجام اقداماتی در ارتباط با ایران در فهرست تحریمی اداره کنترل دارایی‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا کند. در صورتی که رئیس‌جمهور پس از انجام این بررسی تشخیص دهد که می‌تواند فردی را از تحریم‌ها معاف کند می‌تواند طبق شرایط مندرج در بند ۱۱۲ از اختیارش برای صدور معافیت تحریمی استفاده کند.

**** ماده ۱۰۹٫ هماهنگی تحریم‌های بین ایالات متحده و اتحادیه اروپا
رئیس‌جمهور آمریکا بایستی حداکثر ۱۸۰ روز بعد از اجرایی شدن این قانون و پس از آن هر ۱۸۰ روز یکبار گزارشی حاوی موارد زیر تهیه کرده و آن را به کمیته‌های مرتبط کنگره ارائه کند:

- مواردی که به موجب آن ایالات متحده فرد یا افرادی را به دلیل ارتکاب اقداماتی مرتبط با اشاعه سلاح‌های کشتار جمعی، حقوق بشر یا تروریسم هدف تحریم قرار داده اما اتحادیه اروپا اقدام به وضع تحریم‌های متناظر نکرده است؛

-مواردی که اتحادیه اروپا فرد یا افرادی را به دلیل ارتکاب اقداماتی در ارتباط با اشاعه سلاح‌های کشتار جمعی، حقوق بشر یا تروریسم هدف تحریم قرار داده اما ایالات متحده اقدام به وضع تحریم‌های متناظر نکرده است؛

- توضیح درباره دلایل عدم هماهنگی میان تحریم‌های وضع شده توسط اتحادیه اروپا و ایالات متحده در هر یک از موارد فوق‌الذکر

**** ماده ۱۱۰٫ اتباع آمریکایی بازداشتی در ایران
رئیس‌جمهور آمریکا حداکثر ۱۸۰ روز بعد از اجرایی شدن این قانون و پس از آن هر ۱۸۰ روز بایستی گزارشی حاوی موارد زیر را درباره آن دسته از اتباع آمریکایی که توسط ایران یا گروه‌های تحت حمایت ایران بازداشت شده‌اند، تهیه کرده و به کمیته‌های مرتبط و سران کنگره ارائه کند؛

- اطلاعات مربوط به مقام‌های حکومت ایران که به هر نحو در این بازداشت‌ها دخیل هستند؛ و

- خلاصه‌ای از تلاش‌های دولت ایالات متحده برای آزادی سریع این دسته از شهروندان آمریکا.

**** ماده ۱۱۱٫ استثنائات امنیت ملی
برخی از فعالیت‌ها و اقدامات در صورتی که به تشخیص رئیس‌جمهور در راستای منافع امنیت ملی آمریکا باشند از تحریم‌های مندرج در ماده‌های ۱۰۴، ۱۰۵، ۱۰۶ و ۱۰۷ مستثی می‌شوند.

**** ماده ۱۱۲٫ اختیارات رئیس‌جمهور برای صدور معافیت‌های تحریمی
رئیس‌جمهور آمریکا پس از بررسی‌های مورد به مورد می‌تواند برای الزامات مطرح‌شده در بندهای ۱۰۴، ۱۰۵، ۱۰۶، ۱۰۷ یا ۱۰۸ تا حداکثر ۱۸۰ روز معافیت تحریمی صادر کند. معافیت تحریم‌ها حداقل ۳۰ روز بعد از گزارش‌دهی رئیس‌جمهور به کمیته‌های مقتضی کنگره مبنی بر آنکه این معافیت در راستای منافع ملی آمریکا است قابل اجرا خواهد بود.

رئیس‌جمهور آمریکا حداکثر ۱۵ روز قبل از انقضای معافیت‌های مورد نظر پس از بررسی‌های مورد به مورد می‌تواند معافیت‌های تحریمی صادر شده را برای مدت حداکثر ۱۸۰ روز دیگر تمدید کند.

کدخبر: ۱۶۹۹۳۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • mhran98

    چشم آنها که به شیطان بزرگ اعتماد کردند ر وشن.

  • ali.tehran

    ببین اینا کلا یه کتابچه تحریم علیه ایران دارن محتویاتشم یکیه،یکبار به بهانه بمب اتمی اعمالش میکنن بهانه شونو که برطرف می کنی به یک بهونه دیگه اعمالش میکنن، کلا چ ه با بمب اتمی چه بی بمب اتمی چه موشک و ت روریسم و چه میدونم هرچی که به فکرت برسه اونا تحریمشونو میکنن، هرچی بهونه هستو رف ع کنی دفعه بعد به جوراب من گیر میدن ناو هواپیمابر اتمی دارن بمب اتمی دارن انواع و اقسام موشک میسازن هیچی نیست ولی ما موش ک میسازیم میشه وامصیبتها!؟ جمع کنین بابا کاسه کوزتونو، تحریم میکنین به جهنم که م یکنین، شما که درهرصورت تحریم میکنین دیگه چرا هی امتیاز بدیم؟گفتین بمب اتم گفتیم چشم نگرانین بیاین اینم بمب اتمی تعطیل در صورتی که اصلا وجود خارجی هم نداشت،ولی ای نبار وسیله دفاعی کشور رو میخواین،اگه بد هست پدرسوخته ها چرا خودتون صدبرابر مخرب ترشو دارین؟ چرا به عربستان میفروشین چرا برای خودتونو رفیقاتون خوبه ولی برای ما خ طر جهانیه؟ یعنی واقع کسی نیست یکبار اینو توی سازمان ملل توی جمع توی صورتشون بگه؟ ؟؟ بگیرن حاضرم قسم بخور فرداش عربستان و آمریکا و کشورهای عرب خلیج فارس وسط شهرا مونن، حاضرم قسم بخورم ایرانو تجزیه میکنن ،مردهامونو مثل سوریه و عراق میکشن و زنان مونو به بردگی میبرن، خانه هامونو ویران م یکنن! پس انتخابمون این دوتا بیشتر نیست:ی ا تسلیم و تن دادن به تجزیه و قتل و تجاوز ، یا مقاومت و تحمل تحریم، اینم بدیم فردا چیز دیگه ای میخوان و جرات نه گفتنم ندار یم

  • moualem

    بهانه خوبی دست کدخدا پوتین و کمونیست پرس تان داد.