کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۱۶۰۵۴۶
تاریخ خبر:

ترکیه؛ عامل بخشی از ریزگردها در ایران

پدر علم کویر شناسی ایران و جغرافیدان برجسته کشور گفت: بخشی از پدیده ریزگردها در ایران به ترکیه مربوط می شود و سدسازی در ترکیه می تواند باعث تشدید این ریزگردها در ایران شود.

پروفسور پرویز کردوانی در نشست دانشجویان و حفاظت محیط زیست در دانشگاه آزاد واحد شهرکرد افزود: ایجاد سد سازی در بالا دست ترکیه، باعث خشک شدن دشتها در پایین دست شده است و این مساله نیز باعث تشدید ریزگردها در ایران می شود.

به گفته وی، هنگامی که سدی ساخته می شود باید بیشترین آب به پایان دست انتقال داده شود، اما اکنون این اتفاق نمی افتد و آب روستاها با احداث سدها به شهرها اختصاص می یابد.

وی افزود: مالچ پاشی نفتی بر روی ماسه ها ۱۱ عیب دارد و هر کسی برای مهار ریزگردها و ماسه ها مالچ نفتی مصرف می کند، به انسان ها ضرر می رساند.

به گزارش ایرنا، این استاد دانشگاه یادآور شد: سد سازی باعث تغییر اقلیم نمی شود و آنچه در برخی رسانه ها در این زمینه مطرح می کنند، صحیح نیست. آنچه در این زمینه مغفول مانده است، مدیریت در سدهاست که همراه با رسوب شده اند و پشت این سدها اکنون از گل و لای و رسوب خاک انباشته شده است.

به گفته وی، از آنجا که ترکیه سدهای بزرگی را فقط برای مصارف داخلی خود ساخته است و آب آنها در همان بالا دست مصرف می شود، تاثیر زیادی بر روی رودخانه های دجله و فرات گذاشته و یکی از عامل های اصلی پدیده ریزگرد در ایران است.

حداکثر اثر این آب ها بر رودخانه دجله ۱۴درصد است و در فرات هیچ تاثیری ندارد؛ همچنین ایران تاکنون از حقآبه خود در این رودخانه ها استفاده نکرده است.

کدخبر: ۱۶۰۵۴۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • ali.rezaei64

    والله ما از ترکیه خیلی دوریم منشا ریزمذخ رفها هم عراق مذخرفه