کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۰۵۷۷۴
تاریخ خبر:

ترامپ جنگ تجاری علیه چین را آغاز کرد

ترامپ با بی توجهی به هشدارهای چین مبنی بر اینکه آغاز جنگ تجاری به سود هیچ کس نیست، شرایط تازه ای را آغاز کرد.
به گزارش خبرآنلاین، رئیس جمهوری آمریکا به نماینده تجاری خود دستور داده است با تهیه فهرست کالاهای چینی برای اعمال تعرفه های جدید، اقدام تجاری علیه پکن و همچنین شکایت به سازمان تجارت جهانی را آغاز کند.
نخست وزیر چین پیش از این گفته است: در جنگ تجاری احتمالی میان آمریکا و چین، برنده ای وجود ندارد و بهتر است که دو طرف منطقی باشند.
«لی که چیانگ»تاکید کرد: چین مخالف هر گونه جنگ تجاری احتمالی میان پکن و واشنگتن است؛ به دلیل اینکه اگر دو طرف درگیر آن شوند، برنده ای نخواهد داشت.
روزنامه واشنگتن پست نوشت ترامپ به نماینده تجاری خود دستور داد تا ۱۵ روز دیگر فهرست این کالاها را که ۶۰ میلیارد دلار از واردات سالانه آمریکا از چین را تشکیل می دهند، منتشر کند.
کاخ سفید می گوید که چین برای تولید این کالاها از راه های نادرستی به فناوری آمریکا دست یافته است. وی همچنین چین را متهم کرد که باعث از بین رفتن ۶۰ هزار کارخانه و ۶ میلیون شغل در آمریکا شده است.
ترامپ همچنین دستور جدید خود را که شامل محدودیت هایی برای سرمایه گذاری چین در صنعت آمریکا نیز است، واکنشی به سیاست گذاری های خاص پکن برای اجبار شرکت های آمریکایی برای تسلیم اطلاعات سری فناوری های خود توصیف کرد.
تراز تجاری آمریکا با چین منفی است و واردات این کشور از چین با اختلافی بالغ بر ۳۷۵ میلیارد دلار از صادرات آن سبقت گرفته است.
رئیس جمهوری آمریکا همچنین به نماینده تجاری این کشور دستور داد که به دلیل سیاست های تبعیض آمیز چین در ارائه مجوز به شرکت های خارجی، از این کشور به سازمان تجارت جهانی شکایت کند.
«رابرت لایتهایزر» نماینده ترامپ در امور تجاری پنجشنبه شب در سنای آمریکا گفت که تعرفه های جدید فولاد و آلومینیوم در قبال اتحادیه اروپا و کشورهای کره جنوبی، کانادا، مکزیک، استرالیا، برزیل و آرژانتین فعلا اعمال نخواهد شد.
با معافیت این کشورها در کنار تلاش ترامپ برای اعمال تعرفه های جدید که فقط چین را هدف گرفته و همچنین تحریم های جدید تجاری علیه این کشور، به نظر می رسد هدف رئیس جمهوری آمریکا از اقدامات جدید تجاری، مجازات چین و کاهش قدرت رقابت این کشور در بازار جهانی است.

بازار سهام آمریکا سقوط کرد
شاخص های بازار سهام آمریکا در واکنش به آغاز جنگ تجاری ترامپ با چین و امضای سندی برای اعمال محدودیت سرمایه گذاری و تعرفه های جدید واردات علیه این کشور، سقوط شدیدی را تجربه کرد.
بازارهای بورس آمریکا عصر دیروز به وقت واشنگتن در حالی بسته شد که شاخص صنعتی داو جونز بیشترین افت خود را در یک ماه و نیم اخیر تجربه کرد.
این شاخص مهم که از ۳۰ شرکت بزرگ صنعتی در بازارهای بورس نیویورک تشکیل شده، با ۷۲۴٫۴۲ واحد کاهش به ۲۳٫۹۵۷٫۸۹ رسید.
از آغاز سال ۲۰۱۸ میلادی تاکنون این دومین بار است که شاخص داو جونز تا این حد کاهش نشان می دهد. در ۸ فوریه نیز بازار بورس آمریکا در واکنش به سیاست های مالی دولت ترامپ و ابهام در نرخ بهره، سقوط کم سابقه ای را شاهد بود.
در واکنش به این تصمیم تازه ترامپ، همچنین شاخص اس اند پی ۵۰۰ نیز با ۲٫۵۲ درصد کاهش بدترین روز خود را در یک ماه و نیم گذشته تجربه کرد.
شرکت هواپیماسازی بوئینگ یکی از شرکت هایی است که بیشترین ضرر را از سقوط روز گذشته دید.پیش بینی ها نشان می دهد جز بویینگ تولیدکنندگان سویا، شرکت اپل و شرکت کوالکام و اینتل زیان خواهند دید.
شاخص های دیگر سهام آمریکا نظیر نزدک کامپوزیت نیز شاهد افت کم سابقه ای بودند.
سقوط چند باره بازارهای بورس نیویوریک در حالی است که ترامپ همواره از صعودهای مقطعی شاخص های سهام به عنوان سندی برای موفقیت خود یاد کرده است.

کدخبر: ۲۰۵۷۷۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر