کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۱۹۵۲۹۹
تاریخ خبر:

تخم مرغ؛ بحران ۴۶ساله در اقتصاد ایران

بحران تخم مرغ این روزها دستمایه طنزهای فراوانی در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی شده است. از اعتراض به مرغ ها تا لاکچری بودن غذایی چون املت را در میان پست های تلگرامی ، پیش از فیلترینگ این شبکه اجتماعی می شد یافت .

در این میان اما تعجب برخی از رسیدن تخم مرغ به دانه ای هفتصد تومان نیز قابل اغماض نبود.

اگر به دنبال یافتن پاسخی برای این سئوال در دی ماه سال ۱۳۹۶ باشید، باید اخبار مربوط به آنفولانزای مرغی را پیگیری کنید. بر اساس اعلام مقامات سازمان دامپزشکی ، ۱۵ میلیون مرغ تخم گذار برای پیشگیری از آنفولانزای مرغی معدوم شدند. این اتفاق خود زمینه را برای سبقت قیمت تخم مرغ از مرغ فراهم کرد.

عدم اطلاع رسانی مناسب در خصوص آنفولانزای مرغی حتی به گلایه رییس جمهور نیز انجامید. همین حالا از مردم دلیل گرانی تخم مرغ را بپرسید.کمتر کسی انگشت اتهام را به سمت آنفولانزای مرغی می گیرد.

وقتی قیمت تخم مرغ بنای افزایش را در بازار گذاشت، مردمی که به تورم و رشد ناگهانی قیمت برخی اقلام عادت کرده بودند، این اتفاق را نیز در کنار دیگر مصیبت های تورمی گذاشتند. زیر سایه عدم اطلاع رسانی در خصوص این بیماری حتی کمپین هایی برای نخریدن تخم مرغ این سو و آن سو به راه افتاد در حالی که هر تلاشی در این وضعیت بی نتیجه بود. داستان ، این بار به شکلی استثنایی به موضوع تورم باز نمی گشت.

**** بازگشت به آبان ماه سال ۱۳۵۰

مرور روزنامه های منتشر شده در سال ۱۳۵۰ نشان می دهد داستان تخم مرغ داستان تازه ای نیست. دهم آبان ماه سال ۱۳۵۰ ، تیتری با این مضمون در صفحه اول روزنامه کیهان خودنمایی می کند؛ " مگر مرغ ها اعتصاب کرده اند که تخم مرغ پیدا نمی شود؟"

افزایش قیمت تخم مرغ در این روزها سبب شده است نه تنها در دهم آبان که طی روزهای پس از آن نیز بخشی از اخبار روزنامه ها حول محور تخم مرغ دور بزند.

در این دوره زمانی نیز رشد قیمت ها که از سوی گزارشگر کیهان تحت تاثیر صدور تخم مر از تهران رخ داده است، سبب شده تولیدکنندگان تخم مرغ نیز ار عرضه بارهایشان به بازار خودداری کنند.

در این راستا نرخ خرید تخم مرغ از مرغداران توسط شرکت توزیع تخم مرغ در این زمان کیلویی ۴ ریال افزایش یافت و شرکت قیمت خرید را از مرغداران طرف قرارداد با خود از هر کیلو ۵۶ ریال به ۶۰ ریال رساندند.

در بخشی از این گزارش آمده است: "شدت بازار سیاهی که برای این کالای مصرفی درست شده به حدی است که تخم مرغ اکنون به صورت متاع لوکس درآمده و از عرضه آن به بازار خودداری می‌شود. مساله جالب این است که مغازه هایی که تخم مرغ دارند ، حاضر نیستند آن را کیلویی بفروشند بلکه معامله را به صورت عددی پیشنهاد می کنند. بدین ترتیب که فروشندگان تخم مرغ های درشت را مخفی کرده و به مشتریان خصوصی به صورت کیلویی و گران تر از نرخ مقرر می فروشند و تخم مرغ های ریز را هر دانه ۵ ریال به خریداران عرضه می دارند.

به عقیده تولید کنندگان و فروشندگان عمده تخم مرغ، صدور تخم مرغ از تهران به شهرهای جنوب کشور با قیمت گزاف همچنان ادامه دارد و اقدامات کمیته ۱۰ نفری اصناف در مورد جلوگیری از خروج تخم مرغ از تهران به جایی نرسیده است .

**** تخم های طلا از آن کیست؟

مرغ و تخم مرغ ، همواره دستمایه طنز ژورنالیستی و کلامی در ایران بوده اند . کاریکاتورهای فراوانی در خصوص مرغ و تخم مرغ در سال های گوناگون در صفحات مجازی و مکتوب جای گرفته است. این وضعیت در دوره های افزایش قیمت تشدید می شود.

داستان مرغ و تخم مرغ نیز تمامی ندارد چرا که تجربه نشان می دهد همواره زمستان ها تخم مرغ بنای رشد قیمت را می گذارد و موعد عید و ماه رمضان مرغ. به نظر می رسد مرغ ها چالش های بی پایان اقتصاد ایران هستند و بیش از آنکه نقشی را در سفره ایرانی ایفا کنند، برای طنزپردازان و ژورنالیست ها "قد قد" می کنند.

منبع: خبرآنلاین

کدخبر: ۱۹۵۲۹۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • mamadariay

    بجای پاسخ دادن به پرسش چرا پرسش پاک میکن ید؟