کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۱۶۴۹۲۲
تاریخ خبر:

تحلیل خبرگزاری فارس درباره یک نمایش در خانه هنرمندان

این گزارش را به نقل از خبرگزاری فارس بخوانید: چندی پیش سریالی از شبکه «HBO» آمریکا پخش شد که در آن برای تبلیغ همجنس‌گرایی، سراغ برخی معایب و نقاط ضعف روابط زناشویی رفت و در شنیع‌ترین حالت ممکن آن‌ها را برای مخاطبان به تصویر کشاند تا پوچ‌بودن چنین روابطی را نتیجه بگیرد و نشان دهد که انسان امروزی برای رسیدن به یک زندگی ایده‌آل، نیازمند نوع دیگری از زندگی یعنی دگرباشی جنسی یا همان همنجسگرایی است!

اما چند صباحی از این پرده‌برداری نگذشته بود که در کمال تعجب رگه‌هایی از همان شیوه‌های اجرایی در برخی آثار هنری داخل پدیدار شد
ازجمله این قالب‌های هنری، ‌نمایشی است که حتی نامش هم برگرفته از عنوان «دگرباش‌ها» است، به کارگردانی و بازی یکی از هنرمندان که آثارش این روزها به شکل عجیبی در کانون توجه این جریان قرار دارد و در یکی از سالن‌های زیرمجموعه خانه هنرمندان ایران روی صحنه رفته است. نمایشی که حتی خود نویسنده در گفتگویی اعلام کرد از اجرای آن در ایران بسیار متعجب شده و البته برایش هم خوشحال‌کننده و هم غیرمنتظره است.

این نمایش در طول اجرا بر نکبت بودن روابط زناشویی اشاره مستقیم دارد و حتی در وقیح‌ترین حالت ممکن جزئیات هم‌بستری با شوهر و تمایلات جنسی را (که تنها خاستگاه بودن کنار مرد داستان است) نیز غیر مستقیم و فرمی روایت می‌کند. و درنهایت، با اِلمان‌های مشخص و محرز به مخاطب نشان می‌دهد که این مدل زندگی نتیجه جز نکبت و بیچارگی نخواهد داشت اما در ازای آن هر دو زن می‌توانند نوع دیگری از زندگی را که همان در کنار هم و باهم بودن است، تجربه کنند و به ایده آل‌هایشان دست پیداکرده و فرصت‌های ازدست‌رفته زندگی‌ را دوباره احیا کنند و حتی احتیاجات غریزی خود را نیز در کنار هم برآورده سازند!

به گونه‌‌ای که در اواخر نمایش کارگردان با وقاحت مثال‌زدنی سعی در نشان دادن آن می‌کند؛ و البته برای صریح و شفاف نشان دادن پیغام نمایش، از نماد معروف همنجسگرایان در طول مدت اجرا در طراحی لباس بازیگر بهره می‌برد.
نکته تأسف‌بار زمانی است که این نمایش با مجوز، روی صحنه رفته است و آب از آب تکان نخورده! گویی بخش‌های نظارتی و مسئولین امر یا خود را به ندیدن زده‌اند یا به‌سادگی از کنارش گذشته‌اند.

کدخبر: ۱۶۴۹۲۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • mhkh

    این هم آزادی که اصلاح طلبان قولش را به م ردم غیور ایران دادن. یک خسته نباشید به و زارت بی فرهنگ ارشاد کفار!