کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۱۶۵۴۹۶
تاریخ خبر:

تحلیل بی بی سی درباره حمله موشکی ایران

کیهان نوشت: شبکه دولتی انگلیس همچنان در کابوس تبعات حمله قدرتمندانه ایران به مقر داعش در دیرالزور به سر می‌برد.

وبسایت بی‌بی‌سی در تحلیلی، با بیان این که دورانی تازه آغاز شده، نوشت: محکومیت حمله موشکی سپاه پاسداران به مناطق تحت کنترل نیروهای موسوم به دولت اسلامی (داعش) در سوریه، برای مخالفان منطقه‌ای و جهانی جمهوری اسلامی کار آسانی نخواهد بود، اما در عین حال نمی‌توان تردید کرد که اولین عملیات موشکی ایران پس از پایان جنگ عراق، معادلات پیچیده منطقه‌ای را پیچیده‌تر و فضای ملتهب کنونی را ملتهب‌تر خواهد کرد.

دشوار است بتوان تصور کرد که رقبای ایران در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله عربستان سعودی، اسرائیل و آمریکا، حمله موشکی سپاه را همچون عملیات مشابه کشورهای دیگر ارزیابی کنند؛ به ویژه اینکه هم سپاه پاسداران و هم چهره‌های سیاسی و نظامی ایران، در واکنش‌های خود پس از حمله موشکی، بیشتر یا دست‌کم به همان اندازه که به ضربه زدن به داعش بها داده‌اند، بر پیام این حمله برای رقبای منطقه‌ای و به گفته آنها حامیان داعش تأکید کرده‌اند.

تردیدی نیست که هدف این حمله، ‌یعنی داعش، بر نوع و شدت واکنش‌ها تأثیر چشمگیری خواهد داشت. حمله به داعش، اقدامی نیست که به راحتی محکوم شود. با این همه، پرتاب موشک در سطح منطقه‌ای، با وجود اعلام نگرانی‌های مکرر از برنامه موشکی ایران هم‌ کاری نیست که در کمترین حالت معادلات منطقه‌ای را پیچیده‌تر نکند یا منطقه را ملتهب‌تر از آنچه هست نسازد.
همزمان، باید انتظار داشت که فضای سیاسی داخل ایران نیز به طور قابل ملاحظه‌ای تحت تأثیر این عملیات قرار گیرد. انتقاد از حضور ایران در سوریه و عراق که در فضای رسمی جمهوری اسلامی با عنوان «مدافعان حرم» شناخته می‌شود، اقدامی پرهزینه بود، اما شاید هزینه‌های آن با آنچه منتقدان رویکرد منطقه‌ای جمهوری اسلامی ممکن است از این پس بپردازند، قابل مقایسه نباشد.

بی‌بی‌سی می‌افزاید: به نظر می‌رسد پس از شوک ناشی از عملیات داعش در تهران در روز ۱۷ خرداد و جان باختن ۱۸ نفر، حمله موشکی سپاه به نوعی مرهمی بر «غرور ملی» جریحه‌دار شده مردم است. توانایی نظامی برای هدف قرار دادن هدفی در کشوری که حتی مرزی مشترک با ایران ندارد، در واکنش‌های گسترده ایرانیان در شبکه‌های اجتماعی، همطراز با توانایی ملی و قدرت برتر ایران، فارغ از نظام سیاسی‌اش دانسته شده است و معدود انتقادها از این عملیات نیز غالبا با واکنش‌هایی تند همراه شده است. اما این خطر وجود دارد که چنین فضایی، زمینه‌ای مناسب برای نظامی- امنیتی‌تر شدن عرصه‌های سیاسی و اجتماعی فراهم آورد و نیروهای منتقد رویکرد و عملکرد طیف تندرو حاکمیت چه در عرصه داخلی و چه در عرصه سیاست خارجی را هر چه بیشتر به حاشیه براند.

این سایت در تحلیل دیگری نوشت: با توجه به شکست تلاش‌های دولت روحانی برای تنش‌زدایی با عربستان- همانند عملکرد نسبتا ملایم آن در بحران قطر- و پیشروی روزافزون ریاض در به چالش کشیدن منافع ایران در منطقه، حملات موشکی مستقیم به داعش در سوریه می‌تواند حاکی از آن باشد که کاسه صبر جمهوری اسلامی لبریز شده و از این پس پاسخ رفتار تهاجمی نه با خویشتن‌داری، بلکه با رفتار تهاجمی مشابه داده خواهد شد. بدین معنی، اقدام موشکی ایران علیه داعش نوعی اعلام عزم و اراده برای مقابله به مثل است.

کدخبر: ۱۶۵۴۹۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • khordbin

    تحلیل کیهان بود یاگزارش بی بی سی؟

  • amirkia98

    اقای خوردبین شما همیشه منتقد و ناراضی و حق به جانب و البته “علامه ی در ” هستی.. چرااا؟!

  • hoseinkarami

    تحلیل هر کی بود نتیجه ش اینه ک عربستان ک ثیف حرف مفت بزنه با خاک یکسان میشه ایشال ا.لعنت بر عربستانیا