کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۱۸۸۵۲۵
تاریخ خبر:

تحلیلی بر آمار عجیب فروش فیلم‌ها در سینمای ایران

سالنامه آماری گزارش فروش فیلم و سینمای ایران که اخیرا منتشر شده است، با جزئیات نشان می‌دهد که سینمای ایران در ۶ ماه ابتدایی امسال نسبت به سال گذشته در فروش و تعداد مخاطب با کاهش روبه‌رو بوده، همچنین فیلمی اکران شده که در یک ماه فقط یک تماشاگر داشته‌ است.

به تازگی معاونت توسعه فناوری و مطالعات سازمان سینمایی گزارش فروش فیلم و سینمای ایران را جهت استفاده محققان و پژوهشگران منتشر کرده است که در آن اطلاعاتی آماری درباره فروش فیلم‌ها، تعداد تماشاگران و سالن‌های سینمایی و بهای بلیت فیلم‌ها ارائه شده است.

به گفته محمود اربابی ـ معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی ـ این آمار از سال ۱۳۶۴ تا کنون تجمیع شده و هم‌اکنون سالنامه آماری فیلم و سینما در کشور از سال ۱۳۶۴ تا ۱۳۸۳ در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است و طبق برنامه، سالنامه آماری فروش فیلم و سینمای ایران ازابتدای ۱۳۸۴ تا پایان ۱۳۹۴ نیز به مروردر اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت. ضمن اینکه به دلیل وجود سیستم مکانیزه، از ابتدای سال ۱۳۹۵ اطلاعات و آمار به صورت ماهانه در اختیار مراجعه‌کنندگان قرار گرفته است.

براساس این آمار که با جزئیات گوناگونی آماده شده، در مقایسه‌ای که میان ۶ ماه ابتدایی امسال و سال گذشته می‌توان انجام داد مشخص است که امسال تعداد مخاطبان سینماها بیش از سه میلیون نفر کاهش پیدا کرده است که این مسئله با توجه به افزایش تعداد سینماهای باکیفیت و پردیس‌ها و نیز اکران فیلم‌هایی که به لحاظ جذب مخاطب درخور توجه بودند، خود به تنهایی قابل بررسی و تحلیل است. همچنین آمار نشان می‌دهد فروش فیلم‌های نیمه اول امسال نسبت به مدت مشابه در سال ۹۵ بیش از دو میلیارد تومان کمتر شده است.

در ۶ ماه اول سال ۹۵ که آمارش ماه به ماه منتشر شده است، سینمای ایران ۱۰۵ میلیارد و ۸۳۱ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر فروش داشته و بیش از ۱۶ میلیون نفر هم مخاطب داشته است. البته در آمار فروش سال ۹۶ و در جدول مقایسه‌ای با سال ۹۵، تعداد مخاطب شهریورماه ۲۶ میلیون نفر درج شده ولی در جدول اصلی سال ۹۵ رقم درست یعنی ۲ میلیون و۶۹۷ هزار نفر ذکر شده است.

همچنین در نیمه ابتدایی امسال ۱۲ میلیون و ۹۷۴ هزار و ۸۹ نفر به تماشای فیلم‌های سینمایی اکران‌شده نشسته‌اند که این فیلم‌ها هم ۱۰۳ میلیارد و ۷۸۷ میلیون و ۴۱۳ هزار تومان فروختند.

طبق آمار اخذشده، استان تهران در ماه‌های ابتدایی امسال بیشترین میزان فروش و مخاطب را داشته و پردیس‌های سینمایی کورش، آزادی و هویزه مشهد بیشترین تکرار را در رده سینماهای پرفروش داشته‌اند.

در این گزارش اعلام شده است که فروردین ماه امسال یعنی زمانی که فیلم‌های نوروزی اکران می‌شوند، بیشترین میزان فروش در ماه‌های فروردین پنج سال قبل به‌دست آمده است. به این ترتیب در ماهی که فیلم‌هایی همچون «گشت ۲» و «خوب، بد، جلف» اکران شدند یعنی دو فیلمی که به ترتیب دو اثر پرفروش این ماه هم بودند، ۲۷ میلیارد و ۸۵۳ میلیون تومان رقم فروش ثبت شده است که برای این میزان سه میلیون و ۲۰۲ هزار و ۱۴۲ نفر تماشاگر به سینماها رفته‌اند.

همچنین به غیر از فروردین، ماه‌های اردیبهشت و تیر امسال هم با رقم بیش از ۱۷ میلیارد تومان دیگر زمان‌های پرفروش امسال بودند. هرچند بیشتر این ۶ ماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهش فروش روبه‌رو بوده‌اند.

در ۶ ماه ابتدایی امسال همان‌طور که پیش از این هم در گزارش‌هایی در رسانه‌های مختلف اعلام شده، گشت ۲، خوب بد جلف، نهنگ عنبر ۲، ساعت ۵ عصر و اکسیدان جزو فیلم‌های میلیاردی و با فروش بالاتر از دیگر فیلم‌ها معرفی شده‌اند، اما در این گزارش، فیلم‌هایی که فروش پایینی داشتند نیز مشخص شده که به قلب سفید قاصدکها، یک روز بخصوص و دو عروس می‌توان اشاره کرد و نکته قابل تامل این است که یکی از این فیلم‌های کم‌مخاطب در یک ماه فقط یک نفر تماشاگر داشته است!

این گزارش آماری جزئیات زیاد دیگری هم دارد که در این مطلب کوتاه فقط به بخشی از آن اشاره شد و قطعا بررسی آن به سینمای ایران می‌تواند کمک کند تا لااقل شاهد روی پرده رفتن هر فیلمی نباشیم.

در این‌باره محمود اربابی هم تاکید کرده است: سالنامه فوق به منظور بهره‌گیری بهتر از داده‌ها و امکان ارائه تصویری دقیق از وضعیت سینمای ایران و با هدف پاسخگویی به نیاز فرهنگی و هنری کشور، تقویت ظرفیت­‌های مطالعاتی و پژوهشی، فراهم ساختن اطلاعات و آمار صحیح، یکسان و روزآمد، ایجاد سهولت در برنامه­‌ریزی واقع­‌گرایانه، طراحی شده و انتشار یافته و سعی می‌شود با مراکز پژوهشی تعامل کرده و به نحو شایسته سالنامه ها در اختیار علاقه‌مندان قرار گیرد.

کدخبر: ۱۸۸۵۲۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر