کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۲۱۵۲
تاریخ خبر:

تاثیر گوشت در کاهش بینایی

یک بررسی در استرالیا نشان داد که افرادی که ۱۰ بار یا بیشتر در هفته گوشت می‌‌خورند، نسبت به افرادی که ۵ بار یا کمتر در هفته گوشت می‌خورند، حدود ۵۰درصد با احتمال بیشتر ممکن است به تحلیل شبکیه چشم مبتلا شوند.
تحلیل رفتن شبکیه چشم با افزایش سن (AMD) علت شایع از دست رفتن بینایی در افراد سالمند است.
نتایج در مورد گوشت‌های فراوری‌شده و گوشت تازه و حتی پس از در نظر گرفتن سایر عوامل خطرساز برای تحلیل رفتن شبکیه چشم به قوت خود باقی بود. در مقابل ظاهرا مصرف مقادیر زیاد گوشت مرغ اثر حفاظتی در مقابل این بیماری داشت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان ، یک تحقیق بزرگ که در سال ۲۰۰۹ به‌وسیله موسسه‌های بهداشت آمریکا (NIH) انجام شد تاثیر مصرف گوشت قرمز بر مرگ و میر را بررسی کرد. در این بررسی حدود ۵۵۰ هزار نفر در سنین ۵۰ تا ۷۱ سال شرکت داشتند و ۵۹ درصد آنها مرد بودند. پژوهشگران علاوه بر تعیین میزان مصرف گوشت این افراد، اطلاعات در مورد سن، میزان تحصیلات، وضعیت ازدواج، سابقه خانوادگی سرطان، نژاد، میزان دریافت کالری، شاخص توده بدنی (معیار چاقی)، سابقه سیگار کشیدن، عادات ورزشی،مصرف ویتامین و مصرف سبزی و میوه این افراد را نیز ارزیابی کرده بودند.

در طول ۱۰ سال مشاهده حدود ۴۸۰۰۰ نفر از مردان و بیش از ۲۳۰۰۰ نفر از زنان فوت کردند. مردانی که بیشترین میزان گوشت قرمز را می‌خوردند، نسبت به مردانی که کمتر گوشت می‌خوردند، ۳۱ درصد بیشتر در معرض خطر مرگ بودند. مصرف مقادیر زیاد گوشت فراوری‌شده (مانند کالباس و سوسیس) با ۱۶ درصد خطر مرگ بیشتر همراهی داشت. مرگ ناشی از سرطان و بیماری قلبی- عروقی نیز از همین الگو پیروی می‌کرد و درباره زنان نیز همین قضیه صادق بود. هم در زنان و هم در مردان خوردن «گوشت سفید» با کاهش میزان مرگ و میر ارتباط داشت.

شما مجبور نیستید که همه انواع گوشت قرمز را کنار بگذارید، اما باید آن را به دقت انتخاب کنید، به‌طور مناسب آن را آمااده کنیدو به‌طور متعادل از آن بخورید. از قطعات گوشت چربی‌دار پرهیز کنید. همچنین دل و جگر و قلوه و گوش‌های اندامی مانند آن و گوشت‌های فراوری‌شده (سوسیس، هات‌داگ، کالباس و بیکن و مانند آنها) را کنار بگذارید.

قطعات گوشت یکپارچه چربی‌دار را نخرید و گوشت پاک شده و لخم بخرید. همه چربی‌های قابل مشاهده گوشت را قبل از پختن بگیرید.

از تف دادن یا سرخ کردن گوشت پرهیز کنید و به جای آن گوشت را آب‌پز کنید یا در فر بگذارید یا طوری روی اجاق بپزید که چربی ذوب شده آن جدا شود.
اگر گوشت را آرام‌پز می‌کنید، پیش از سرو غذا چربی‌های آن را جدا کنید و بالاخره برای پیشگیری از عفونت‌های منتقل شونده از راه غذا گوشت باید تا ۷۴ درجه سانتی‌گراد حرارت ببیند، اما مراقب باشید که گوشت زغالی نشود.

کدخبر: ۵۲۱۵۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر