کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۰۵۱۹۱
تاریخ خبر:

تاثیر برکناری وزیر امور خارجه امریکا بر ایران

روزنامه سعودی «العرب» چاپ لندن در مطلبی با عنوان «قطر بزرگ‌ترین بازنده برکناری تیلرسون است»، نوشت که تعیین «مایک پمپئو» برای تصدی وزارت خارجه آمریکا، به محک گذاشتن راهبرد ترامپ برای محاصره ایران است.

به گزارش فارس،العرب ادعا کرد: بزرگ‌ترین بازندگان این تغییر [و برکناری وزیر خارجه آمریکا] قطر و ایران هستند که [از آن] استفاده کردند؛ هر یک از جانب خود روی حساب‌های تیلرسون و لابی اوباما در وزارت خارجه حساب باز کرده بودند تا ترامپ را به چالش بکشند… .

العرب با اشاره به موضوع ایران نوشت: قطر تنها نقطه اختلافی ترامپ و تیلرسون نبود. اختلاف بزرگ‌تر بر سر مسئله هسته‌ای ایران بود که راهبرد ترامپ در منزوی کردن ایران را تعطیل کرده بود. ترامپ سه‌شنبه گفته که او و تیلرسون توافق نظر کامل دارند اما در برخی مسائل اختلاف دارند و گفته بود که درباره توافق (هسته‌ای) ایران فکر می‌کند که آن هولناک است اما تیلرسون آن را قابل قبول می‌داند. او [ترامپ] گفته که خواستار لغو یا اقدامی درباره آن [توافق هسته‌ای] بوده اما موضع تیلرسون کمی متفاوت بوده بنابراین در مواضعشان متفق‌القول نبوده‌اند.

بنا بر این گزارش، «ناظران می‌گویند که تعیین مایک پمپئو [رئیس سازمان سیا برای وزارت خارجه] محکی جدی برای راهبرد ترامپ برای محاصره ایران است بخصوص که مدیر سیا و رئیس جدید دستگاه دیپلماسی آمریکا به اینکه نباید تماس امن میان ایران و عراق و سوریه تا لبنان که حزب‌الله بر آن مسلط است، وجود داشته باشد، اعتقاد دارد… وزیر خارجه جدید آمریکا پیشتر توصیه کرده بود که کاروان‌های حامل سلاح و تجهیزات در راه سوریه برای تقویت بشار اسد یا حزب‌الله لبنان، هدف قرار بگیرند. او به فشار بیشتر بر اسد اعتقاد دارد ولو اینکه با زور باشد به جای اینکه اجازه داده شود که او (اسد) بر شهرهایی که از دست داده، کنترل پیدا کند».

کدخبر: ۲۰۵۱۹۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر