کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۱۷۴۴۱۳
تاریخ خبر:

بیانیه پیشمرگه کردستان عراق در واکنش به اظهارات سرلشکر باقری

وزارت پیشمرگه اقلیم کردستان عراق در بیانیه ای به اظهارات سرلشکر باقری مبنی بر مخالفت تهران با همه پرسی استقلال اقلیم واکنش نشان داده و ادعاهایی را در این خصوص مطرح کرده است.

به گزارش مهر، سرلشکر محمد باقری، فرمانده ستاد کل نیروهای مسلح ایران درباره‌ رفراندوم ۲۵ سپتامبر ۲۰۱۷ در اقلیم کردستان نظرات خویش را ارایه‌ و تاکید کرده بود که‌ این رفراندوم مشکل زاست و نباید برگزار شود.

با این حال، سخنگوی وزارت پیشمرگه اقلیم کردستان در واکنش به اظهارات سرلشکر باقری بیانیه صادر کرد.

در بیانیه صادره از سوی وزارت پیشمرگه اقلیم کردستان ادعا شده است: به‌ همه‌ اعلام می کنیم که‌ صحبت کردن درباره‌ حقوق مردم کردستان در حوزه‌ کاری ایشان نیست و این دخالت روشن در کار و امور داخلی اقلیم کردستان به‌ شمار می رود!

ادعای اقلیم کردستان مبنی بر دخالت سرلشکر باقری در امور داخلی این اقلیم درحالی است که رویکردهای تجزیه طلبانه آن تنها برای عراق تهدید محسوب نمی شود، بلکه امنیت تمام منطقه را هدف قرار می دهد و به همین دلیل، برگزاری همه پرسی غیرقانونی در اقلیم کردستان، نه تنها واکنش تهران که واکنش قاطعانه تمامی کشورهای منطقه را می طلبد.

این وزارتخانه در ادامه بیانیه خود مدعی شده است: انجام دادن رفراندوم حق طبیعی و جهانی مردم کردستان است و بجز خود مردم کردستان هیچ کس دیگری حق صحبت کردن در این خصوص را ندارد.

اقلیم کردستان به این مسأله اشاره نکرده است که کدام قانون به این اقلیم اجازه برگزاری رفراندوم را می دهد. طبق آنچه که در قانون اساسی عراق آمده، بر لزوم حفظ وحدت و یکپارچگی کشور تأکید شده است.

حال این سؤال برای افکار عمومی به وجود می آید که چگونه ممکن است جمهوری اسلامی ایران و دیگر کشورها در قبال یک اقدام کاملا غیرقانونی که پیامدهای وخیم برون مرزی نیز به دنبال خواهد داشت، سکوت اختیار کنند؟

کدخبر: ۱۷۴۴۱۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • ناشناس

    خب راست میگن دیگه مثه خاله خان باجیا هی بشینید درباره بقیه دنیا حرف بزنیدو نظرات افاضات بفرمایید .بابا بچسبید به بدبختیا ی مملکت خودمون

  • hsh

    شما برس به یه جایی که بتونی به مملکتت خد مت کنی htg

    • ناشناس

      جناب hsh پس چطور حسابیه که ایالت کالیفرن یا توو این روزا قصد جدایی داره شما و امث ال شماها خوش خوشکتون میشه ولی حالا واسه ما تز دوراندیشی ورمیدارید??? به قول استا د زیباکلام این حرفا فقط واسه سوءاستفادس که ازش دم میزنید…

  • kool1980

    البته خودمختاری قوم کرد درکشورهمسایه برا ی کشورماهم درآینده مشکل سازخواهدشد…پس به تره کردستان عراق بادرنطرگرفتن قانون اساس ی کشورعراق ،نسبت به حفظ یکپارچگی عراق کو شاباشند

  • alibavi

    کردستان عراق پاشو داره از گلیمش درازتر م یکنه…

  • ali.tehran

    خب دوست عزیز اینم در راستای بدبختیای ممل کت خودمون نظرشو گفته، کردستان عراق بعد ک ردستان ایران و ترکیه و سوریه، این نقشه آ مریکاست

  • ebrahimi.ali68

    بعضیا فقط جلو پای خودشونو میبینن.اگر کرد ستان عراق استقلال پیدا کنه ، فردا_پس فزد ا کردستان ایران،ترکیه و سوریه هم ادعای ا ستقلال میکنن.سردار کار بسیار خوبی کرده.

  • mosafereasemany

    کلللللا دست ایران نمک نداره. اشتباه از ا یران بود که مانع سقوط کردستان و طایفه با رزانی ها شد

  • ali_akbari

    خود مسعود بارزانی می‌دونه که اگر فرضا کش ور کردستانی به وجود بیاد حتی با وجود داش تن سرمایه نفتی، مشکلاتی خیلی بزرگتری دار ه. چه جوری نفتشو بفروشه وقتی با محصور بی ن چهار کشوری هست که همه با استقلالش مخال فن، پس طبیعتاً به کل ارتباط با جهان از ط ریق زمینی و هوایی قطع میشه. پس اگر همه ا ین کشور ها توی موضعشون محکم باشن، کشوری به نام کردستان به وجود نمی‌آید که اگر هم بیاد از یک مدت کوتاه از هم می پاشه. مرد م کردستان باید اجازه باشند.

  • ناشناس

    بابا توهم زدید.توهم دشمن تراشی. همیشه با ید یه بهونه ای واسه دخالت کردنامون تو عر اقو سوریه و لبنانو مصرو یمنو احیانا تا چ ند وقته دیگه کوبا و گینه بی صاحاب داشته باشیم…والا

  • ناشناس

    جناب hsh پس چطور حسابیه که ایالت کالیفر نیا توو این روزا قصد جدایی داره شما و ام ثال شماها خوش خوشکتون میشه ولی حالا واسه ما تز دوراندیشی ورمیدارید??? به قول است اد زیباکلام این حرفا فقط واسه سوءاستفادس که ازش دم میزنید…

  • moualem

    حق مسلم کردستان عراق است