کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۶۲۴۱۳
تاریخ خبر:

بگو چه‌کاره‌ای تا بگویم باید چقدر مالیات پرداخت کنی

فصل ارائه اظهارنامه‌های مالیاتی مشاغل رسیده و سازمان امور مالیاتی مطابق آئین‌نامه اجرایی این سازمان، تکلیف صاحبان مشاغل را روشن کرده است. این آئین‌نامه مشاغل را به سه‌گروه تقسیم کرده و شرایط آنها را عنوان کرده است.
گروه اول مشاغل آنهایی هستند که در سال قبل مجموع مبالغ فروش کالا و خدماتشان از سه‌میلیارد تومان بیشتر باشد. همچنین کسانی که درآمد مشمول مالیات قطعی شده طبق آخرین برگ مالیاتی عملکرد سال ۹۱ و بعد از آن که پایان دی‌ماه سال ۹۷ ابلاغ شده باشد، بیشتر از ۳۰۰میلیون تومان است نیز مشمول این گروه هستند. همه مودیان گروه اول و همچنین همه اشخاص حقوقی مکلف به نگهداری دفاتر روزنامه و کل یا سایر دفاتر حسب مورد مکانیزه یا الکترونیکی باید اسناد و مدارک را با رعایت مواردی که در آئین‌نامه اجرایی سازمان امور مالیاتی آمده، تکمیل کنند.
گروه دوم مشاغل کسانی هستند که در سال قبل مجموع مبالغ فروش کالا و خدماتشان بین یک تا سه میلیارد تومان باشد. همچنین کسانی که درآمد مشمول مالیات قطعی شده طبق آخرین برگ مالیاتی عملکرد سال ۹۱ و بعد از آن که پایان دی‌ماه سال ۹۷ ابلاغ شده باشد، بین ۱۰۰ تا ۳۰۰میلیون تومان است هم مشمول این گروه هستند.
صاحبان مشاغلی که در گروه دوم قرار می‌گیرند، باید برای هر سال مالیاتی، اسناد و مدارک مربوط به معاملات خود از قبیل اسناد درآمدی فروش کالا یا ارائه خدمات و سایر درآمدها و اسناد خرید کالا، خدمات و دارایی و سایر اسناد هزینه‌های انجام شده را به تفکیک و به ترتیب تاریخ وقوع هر یک از رویدادهای مالی، نگهداری و صورت درآمد و هزینه خود را ماهانه تنظیم کنند.
گروه سوم مشاغلی هستند که در گروه‌های اول و دوم قرار نمی‌گیرند. آنها باید برای هر سال مالیاتی اسناد و مدارک مربوط به معاملات خود از قبیل اسناد درآمدی فروش کالا یا ارائه خدمات و سایر درآمدها و اسناد خرید کالا و خدمات و سایر اسناد هزینه‌های انجام شده را نگهداری و خلاصه درآمد و هزینه سالانه خود را به شرح فرم مربوطه تنظیم کنند.
البته در آئین‌نامه چند استثنا وجود دارد. بعضی از مشاغل خاص فارغ از اینکه حجم فعالیتشان چقدر است، جزو گروه اول به حساب می‌آیند. دارندگان کارت بازرگانی، صاحبان کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی و بهره‌برداران معادن دارای جواز تأسیس و پروانه بهره‌برداری، صاحبان هتل‌های سه ستاره و بالاتر، صاحبان بیمارستان‌ها، زایشگاه‌ها و کلینیک‌های تخصصی، صاحبان مشاغل صرافی و فروشگاه‌های زنجیره‌ای از این دسته مشاغل هستند. نکته قابل توجه این است که اگر امسال در هر کدام از این گروه‌های سه‌گانه قرار بگیرید، تا سه سال وضعیت همان است و نمی‌توانید به گروه‌های پایین‌تر بروید. مگر اینکه وضع کسب و کارتان بهتر شود و به گروه‌های بالاتر راه پیدا کنید.

کدخبر: ۲۶۲۴۱۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر