کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۴۴۱۲۳
تاریخ خبر:

بنز w۲۰۲، وقار به سبک دهه نود

هفت صبح، ارسلان سلیمانیان| اگر از من بپرسند که دوران طلایی «طراحی خودرو» مربوط به چه دوره ای هست، بدون معطلی جواب خواهم داد دهه ۹۰ میلادی. هرچند که این سوال جواب واحد و مشخصی ندارد و هرکسی از ظن خود، تحلیل خاص خودش را ارائه خواهد داد، اما من به شخصه شیفته طراحی های دهه ۹۰ هستم… دورانِ «زیبایی در عین سادگی»! دورانی که همزمان شد با افول خودروسازان آمریکایی و البته جهش خودروسازان اروپایی و ژاپنی.
طراحی های مینیمالیستی دهه ۹۰، فوق العاده بودند… نه زمختیِ خودروهای قبل از خودشان را داشتند و نه زرق و برقِ نفرت انگیزِ خودروهای بعد از خودشان را! نه خبری از مزخرفاتی مثل چراغ های Daylight بود و نه خبری از انبوه نوارهای کرومی و آلیاژی در سرتاسر خودرو! دورانی که نه خبری از خطوط تیز و شارپ اغراق آمیز بود و نه خبری از درهم تنیدگی خطوط سیال. دورانی که ماشین ها، واقعا ماشین بودند نه ابزار سرگرمی!
اما اگر بپرسند سمبل دوران طلایی صنعت خوروسازی جهان، چه محصولی است، پاسخ من روشن است. من معتقدم جواب این سوال مرسدس بنز سی-کلاس اتاق W202 است. محصول جاودانه مرسدس بنز که بین سالهای ۱۹۹۳ الی ۱۹۹۹ روی خط تولید رفت و نزدیک به ۸/۱ میلیون دستگاه از این ماشین در سراسر دنیا به فروش رسید. اتاق W202 دقیقا همان چیزی بود که باید می بود: ابعاد متناسب، طراحی ساده و چهره لَوَند… گفتنی آنکه تعداد محدودی از این خودرو نیز در سال های ابتدایی دهه هفتاد خورشیدی وارد کشورمان شد. این خودرو با طیف گسترده ای از موتورهای ۴ الی ۸ سیلندر عرضه می شد که ضعیف ترین آنها نسخه C180 (با موتور ۸/۱ لیتری) و قوی ترین آنها نسخه C43 (با موتور ۳/۴ لیتری) بود. یادم هست که اواخر دهه ۷۰ خورشیدی وقتی بچه مدرسه ای بودم، صبح به صبح در مسیر خانه تا مدرسه یک W202 یشمی رنگ را می دیدم که کنار خیابان پارک بود. من شیفته آن ماشین بودم. به طرز عجیبی هر صبح ذوق دیدنش را داشتم. شبیه شوقِ دیدارِ معشوق، از پشتِ پنجره… حالا در دورانی که ماشین های روز دنیا، با آرایش بسیار غلیظ و زننده متولد می شوند، من حسابی دلم تنگ شده برای ماشین های دهه نَودی با اون چهره موقر و متین. شما چطور؟!

کدخبر: ۲۴۴۱۲۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • nikond7000

    واقعا من موافقم بسیار ساده وزیبا و گرم و خانوادگی… هم جادار بودن هم نرم و هم از پنجره ماشین هنه جارو میشد دید ِِ