کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۰۷۴۷۳
تاریخ خبر:

با کتاب صحبت کنید !

بخش تحقیقاتی گوگل دو وبسایت ارائه کرده است که در این وبسایت ها، توانایی هوش مصنوعی در درک صحبت‌های انسان به خوبی نشان داده می‌شود.

مرکز تحقیقات گوگل چگونگی فهم "فرآیند زبان طبیعی" در "هوش مصنوعی" را منتشر کرده است. بخش تحقیقاتی وبسایت "Mountain View" چندین مورد از فرآیندی موسوم به " آزمایشات معنایی " را منتشر کرده است.

این وبسایت فعالیت‌هایی جالب در حوزه توانایی‌های "هوش مصنوعی" راجع به فهم چگونگی صحبت کردن انسان ارائه می‌دهد.

یکی از این وبسایت‌ها، "صحبت با کتاب" (Talk to Books) نامیده می‌شود. زیرا کاربران در این وبسایت می‌توانند در حوزه مشخصی با کتاب صحبت کرده و ارتباط برقرار کنند.

در این فرآیند، کاربر یک سوال یا جمله مشخص را تایپ می‌کند، سپس وبسایت تمامی جمله تایپ شده توسط کاربر را در کتابی که مرتبط با سوال کاربر است، پیدا می‌کند.

رِی کرزویل، دانشمند علوم رایانه، نویسنده، مخترع، آینده پژوه و مدیر مهندسی بخش تحقیقات گوگل و راشل برن استیر، مدیر تولید گوگل اظهار کردند، این سیستم به ارتباط کلمات کلیدی بستگی ندارد.

این دو دانشمند گفتند: هوش مصنوعی این سیستم با استفاده از میلیارد‌ها جمله‌ی شبیه مکالمه، آموزش داده شده است؛ بنابراین می‌تواند پاسخ مناسب با سوال مطرح شده را ارائه دهد.

صحبت کردن با کتاب می‌تواند به کاربران کمک کند تا به راحتی عنوان‌های مدنظر خود را در کتاب‌ها جستجو کرده و بیابند.

وبسایت دیگر جستجوی گوگل، به نام "Semantris" است که بازی‌های مرتبط با کلمات را ارائه می‌دهد. دو بازی ارائه شده در این وب‌سایت، می‌توانند مفاهیم شبیه به هم و مخالف از هم را تشخیص دهند. در این بازی حتی صدای "موتور سیکلت" و صدای "گربه" نیز تشخیص داده می‌شود.

با پیشرفت خط سیر کلمات، مدل آموزشی هوش مصنوعی، الگوریتم‌ها را قادر می‌سازد تا ارتباط میان کلمات که بر اساس استفاده از زبان واقعی است را یاد بگیرند که این امر منجر به پیشرفت " پردازش زبان طبیعی " شده است.

با توجه به گفته‌های رِی کرزویل و راشل برن استیر، این وبسایت‌ها قابلیت‌های جدید "هوش مصنوعی" را نشان می‌دهد که می‌توانند برنامه‌های کاربردی را پیش ببرند.

گفتنی است این قابلیت تاکنون وجود نداشته است. برنامه‌های کاربردی دیگر شامل "طبقه بندی"، "شباهات معنایی" و "دسته بندی" کلمات است. این فناوری در برنامه‌های کاربردی دیگر گوگل نیز کاربرد خواهد داشت.
منبع: خبرگزاری ایسنا

کدخبر: ۲۰۷۴۷۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر