کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۲۱۱۳
تاریخ خبر:

با پروژه بلندپروازانه فیس‌بوک آشنا شوید

فیس‌بوک برای تحقق رویای بزرگ مارک زاکربرگ که متصل کردن همه ساکنان زمین به اینترنت است٬ هواپیماهای بدون سرنشینی طراحی کرده که با انرژی خورشیدی کار می‌کنند و می‌تواند اینترنت را به دوردست‌ترین نقاط زمین برسانند.
به گزارش دویچه وله ، مارک زاکربرگ٬ بنیان‌گذار فیس‌بوک٬ روز پنج‌شنبه (۶ فروردین٬ ۲۶ مارس) در آستانه برگزاری کنفرانس بزرگ f8 از برداشتن گامی بلند در مسیر تحقق رویای بلندپروازانه‌اش برای رساندن اینترنت به همه ساکنان کره زمین خبر داده است: تامین اینترنت از طریق هواپیماهای بدون سرنشین٬ برای ساکنان مناطق دوردستی که زیرساخت اینترنت ندارند.
این پهپادهای وی (V) شکل موسوم به "آکیلا" که بال‌هایی به بلندای بال‌های بوئینگ ۷۶۷ دارند اما وزن‌شان کمتر از یک خودروی کوچک است٬ با پنل‌های خورشیدی نصب‌شده روی بال‌ها انرژی مورد نیاز خود را تامین می‌کنند و می‌توانند چندین ماه در ارتفاعی در حدود ۶۰ تا ۹۰ هزار پا (بیش از ۲۷ هزار متر) ثابت بمانند و اینترنت پرسرعت را به شعاع گسترده‌ای بر زمین بتابانند.
زاکربرگ گفته که اولین پرواز آزمایشی این پهپادهای اینترنت‌رسان به تازگی در بریتانیا با موفقیت انجام شده است. پروازهای آزمایشی بیشتر در تابستان سال جاری در چندین نقطه دیگر از زمین انجام خواهد شد. این فقط بخشی از رویای بزرگ زاکربرگ برای متصل کردن بیش از پنج میلیارد تن از ساکنان زمین به اینترنت است.
به گفته زاکربرگ این پهپادها می‌توانند به سادگی و با بهایی معقول٬ مسئولیت اینترنت‌رسانی به ۱۰ درصد از جمعیت جهان را برعهده بگیرند: کسانی که در مناطقی زندگی می‌کنند که زیرساخت مرسوم اینترنت در آن موجود نیست و تامین زیرساخت هم به دلایل فنی و اقتصادی ممکن نیست.

برنامه فیس‌بوک این است که با بهره‌گیری از هزار پهپاد آکیلا٬ امکان اتصال به اینترنت را برای پنج میلیارد تن از کسانی که به دلایل گوناگون از دسترسی به اینترنت محروم مانده‌اند٬ فراهم کند. کسانی که در مناطق دوردست زندگی می‌کنند به زودی با بهره‌مندی از مواهب این پهپادها٬ این امکان را خواهند داشت که بخشی از "دهکده جهانی" باشند.
تامین اینترنت از آسمان از جمله ایده‌هایی است که کمپانی‌های دیگر٬ از جمله گوگل هم پژوهش‌ها و فعالیت‌های گسترده‌ای برای تحقق آن انجام داده‌اند. پروژه "لون" گوگل٬ در صدد است همین طرح را با استفاده از بالون‌های بلندپرواز مخصوصی که برای اینترنت‌رسانی طراحی شده٬ اجرا کند.

فیس‌بوک که حالا بیش از ۱/۴ میلیارد کاربر از سراسر جهان دارد٬ در رقابت برای تسخیر بخش بزرگ‌تری از کاربران دنیای وب٬ حالا پروژه‌های خلاقانه‌ای را در قالب طرح عظیم internet.org خود پی‌گیری می‌کند که در سال‌های آینده زندگی کاربران در سراسر جهان را از اساس دگرگون خواهد کرد.
هدف آنها این است که همه ساکنان زمین به اینترنت دسترسی داشته باشند و اگر جایی آن‌قدر دورافتاده باشد که کاری از دست پهپادها هم ساخته نباشد٬ ماهواره مسئولیت تامین اینترنت را برعهده خواهد گرفت. لابراتوار "کانکتیویتی" فیس‌بوک٬ منشا تحولات عظیمی در آینده نزدیک و دور خواهد بود.

کدخبر: ۲۲۱۱۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • behnamfj

    یه دونه بفرست تهران پلیز