کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۴۷۹۵۹
تاریخ خبر:

بازار منتظر نسل جدید سمند باشد

هفت صبح| گویا ایران خودرو همه چیز را مخفی نگه داشته تا به زودی از نسل کاملا جدید و متفاوت سمند رونمایی کند که مشخصات و ظاهر قابل اعتنایی دارد.

گام دوم سمند محکم‌تر از آنچه تصور می‌شد برداشته می‌شود تا اولین خودرو ملی صنعت خودرو وطنی به نسل جدیدی پای بگذارد. این خودرو که حالا در ایران و اغلب کشورهای منطقه مثل آذربایجان، عراق، سوریه و چند کشور دیگر به محصولی شناخته شده بدل شده قرار است در نسل دوم خود یک سدان مدرن و ایمن ایرانی باشد که توانایی جلب نظر خریدارانی در ورای مرزهای کشور را داشته باشد. با اینکه ایران خودرو کل پروسه طراحی و آزمایش و تولید را از دید خبرنگاران دور نگه داشته اما اطلاعات جالبی توسط خبرنگار روزنامه هفت صبح از این خودرو جدید ملی به دست آمده است که در شش قسمت ارائه شده و شما را در جریان جزئیات این سدان کوچک شهری قرار می‌دهد.

۱
سمند جدید در کلاس سدان‌های کوچک و مدرن شهری قرار دارد و با فاصله محوری ۲٫۶۵ متر، چیزی نزدیک به محصولات روز این رده از رنو مگان سدان ۲۰۱۹ تا هیوندای الانترا ۲۰۱۸ است. این خودرو به این ترتیب مستقیما سایپا رهام را نشانه رفته و برای کسب سهم بازار کیا سراتو مونتاژی، چری آریزو۵ و مزدا۳ مونتاژی به میدان خواهد آمد.

۲
در قیاس با نسل اول سمند، نسل دوم خودرو کوچکتری است ولی استانداردهای این رده را بهتر اعمال کرده و نزدیک به بزرگان بازار می‌باشد. نسل اول سمند با فاصله محوری ۲٫۶۷متری، دقیقا ۴٫۵ متر طول داشته که در نسل تازه احتمالا ابعاد خودرو نزدیک به ۴٫۴۵ تا ۴٫۵۵ متر باشد. با این ابعاد سمند جدید دقیقا مشابه سایپا رهام بوده که در نوع خود نکته جالبی است.

۳
طبق شنیده‌ها پلتفرم به کار رفته در سمند نسل دوم از پژو ۳۰۱ نیوفیس گرفته شده که همزمان در محصولات مدرن پژو سیتروئن نظیر پژو ۲۰۰۸ و سیتروئن سی۳ هم به کار رفته و از جمله نقاط قوت آن، رانندگی نرم و اسپورت در کنار معماری اقتصادی و بادوام آن است.

۴
موتور به‌کاررفته در این خودرو جدید مثل خانواده دنا از انواع ملی EF7 معمولی و توربو بوده ضمن اینکه موتور جدید پژو با کد EC5 که روی سری مونتاژ داخل ۳۰۱ نیوفیس نصب شده، روی سمند جدید نصب می‌گردد. البته طبق برخی شنیده‌ها، احتمالا موتور دیزلی ایران خودرو هم که مراحل نهایی تولید را می‌گذارند، احتمالا روی نسل تازه سمند نصب می‌شود.

۵
گویا ایران خودرو که اوایل سال گذشته از شرکای بین‌المللی برای طراحی پلتفرم جهانی خود دعوت به عمل آورده بود، در این مدت توانسته طراحی و آزمایش و تولید نسخه‌های محدودی از نسل دوم سمند را به انجام رسانده و در مراسمی با حضور دبیر شورای عالی امنیت ملی از آنها رونمایی کند. ماهله آلمان برای موتور خودرو، هیوندای پاورتک در بخش گیربکس، بنتلر در سیستم برق، شاسی، باطری‌های الکتریکی و بدنه، و نیز پینن فارینا در بخش طراحی از جمله همکاران ایران خودرو در پروژه جدید هستند.

۶
چنان که از تصاویر بازدید علی شمخانی از ایران خودرو و نیز تصاویر منتشر شده از همایش شرکای بین المللی پلتفرم جهانی ایران خودرو مشخص است، پروسه طراحی نسل جدید سمند از مدت‌ها قبل شروع شده و زبان طراحی خودرو کاملا متفاوت از مصحولات فعلی است. چراغ‌های تیز و مواج با ابعاد بزرگ، یک جلوپنجره جذاب در کنار بدنه قوس دار و آئرودینامیک از مهمترین مشخصات نسل دوم سمند هستند.

کدخبر: ۲۴۷۹۵۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • khordbin

    وقتی خودرو وطنی! لنگ قطعات خارجی میمونه، به این گنده گویی ها چی بایدگفت؟!

  • mohammad.s.f.n

    با این وضعیت بازار، خودرو ساز ها تا ۶ ما ه دیگه نابود میشن اونوقت اینا دنبال سمند جدید هستند!!

  • armankhah

    مسلما قیمتش باید زیاد باشه پس.خدا رحم کن ه