کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۵۲۰۸۲
تاریخ خبر:

این شهروند افغانستانی مانع حمله به مسجد دوم در نیوزیلند شد

در جریان کشتار مسلمانان در نیوزیلند، نام یک مرد افغان از سوی پلیس نیوزیلند اعلام شده است که با واکنش خود مانع کشتار بیشتر مسلمانان در حمله به دومین مسجد در شهر «کرایست چرچ» شده است.
به گزارش عصرایران به نقل از یورونیوز، عبدالعزیز ۴۸ ساله که در افغانستان به دنیا آمده و سالها پیش به نیوزیلند مهاجرت کرده است در خارج از مسجد لینوود با مهاجم روبه‌رو شد.
عبدالعزیز گفته است که وقتی فهمید این فرد به مسجد حمله کرده است یک دستگاه پرداخت را که در آنجا بوده برداشته و به سمت مرد مهاجم پرتاب کرده است. مهاجم که برای برداشتن سلاح دیگری به سمت خودرو‌یش رفته بود، به سمت عبدالعزیز شلیک می کند اما او موفق می شود بین خودروها پنهان شود.
در مرحله بعد عبدالعزیز به سمت خودروی فرد مهاجم می رود و سلاح مهاجم را با خشاب خالی از داخل خودرو بر می‌دارد و با او روبه‌رو می‌شود. عبدالعزیز گفته است وقتی مهاجم مرا با تفنگی که در دست داشتم دید، اسلحه‌اش را به زمین انداخت و به سمت خودرو‌یش دوید. او گفته است که خطاب به مهاجم فریاد می زده: «بیا اینجا، بیا اینجا» تا توجه او را به خودش جلب کند.
عبدالعزیز همچنین گفته است که مهاجم داخل شد و من اسلحه را به سمت خودرو او پرت کردم، مهاجم فقط به من دشنام داد و سوار بر خودرو از محل گریخت.
وی گفته است که ۴ فرزندش همراه او در مسجد حضور داشتند وقتی مهاجم به سمت این مسجد آمده بود. عبدالعزیز همچنین گفته است وقتی مهاجم گریخت، او به داخل مسجد رفته است و شاهد بوده که همه حاضران در مسجد از ترس به دنبال مخفی کردن خود بوده‌اند. عبدالعزیز خطاب به حاضران گفت: «وقتی داخل مسجد شدم به آنها گفتم که برادران، شما در امنیت هستید، برخیزید او رفته است. مهاجم گریخته است. بعد حاضران در مسجد شروع به گریه کردند.»
برنتون ترنت، ۲۸ ساله که شهروند استرالیاست در حمله به دو مسجد در کرایست‌چرچ ۵۰ نمازگزار را کشت. در این حملات دست کم ۴۰ نفر زخمی شده‌اند.
او پیش از حمله مانیفیستی را با عنوان «جایگزینی بزرگ» منتشر کرد که تئوریی منسوب به راست افراطی فرانسه است. این تئوری می گوید که مهاجران و بویژه مسلمانان با فرزند آوری زیاد در کشورهای اروپایی در حال تغییر بافت جمعیتی این کشورها هستند. برنتون ترنت در مانیفست خود به‌ویژه از فرانسه بعنوان موردی یاد کرده است که چنین اتفاقی در آن در حال رخ دادن است.

کدخبر: ۲۵۲۰۸۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر