کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۱۹۷۱۸۹
تاریخ خبر:

اولین گمانه‌زنی درباره منشا صداهای وحشتناک در شهرستان سرابله

زلزله ۲۱ آبان ماه سرپل ذهاب به غیر از ویرانی و گرفتن جان انسان‌ها صداهایی را در یکی از شهرهای ایلام ایجاد کرده است. فرضیه اولیه محققان در این زمینه وجود حفر‌ه‌های زیرزمینی و شکست در سنگ‌ها است.

لغزش صفحه‌ای سنگی سرابله استان ایلام به فاصله ۱۵۰ کیلومتری از رومرکز رخ داده است. بر اثر این لغزش علاوه بر آنکه یکسری ترک در خانه‌های محله "بدر آباد" شهر سرابله، صداهایی شبه انفجار در این شهر شنیده می‌شود.

دکتر ابراهیم حق‌شناس، عضو هیات علمی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله و سرپرست تیم تحقیقاتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اولین نتایج تحقیقات تیمش را تشریح کرده است.

به گفته او کارست پدیده‌ای در پوسته زمین است که آثار آن به صورت اشکال مختلف همچون حفرات و غارها در سطح و در زیر سطح مشاهده می‌شود. علت ایجاد چنین پدیده‌ای به وجود شکستگی‌ها و قابلیت انحلال توده سنگ مربوط می‌شود که در نتیجه آن یک سیستم آب زیرزمینی می‌تواند شکل بگیرد.

او با تاکید بر اینکه صداهای درون زمین بیشتر در بخش‌های جنوب‌شرقی شهر سرابله شنیده می‌شود، گفت: این بخش بیشتر بر روی حفره‌های کارستی قرار دارد، از این رو گزارش مقدماتی، برآوردی از وضعیت زمین‌شناسی شهر و ابعاد و عمق زون‌های کارستی است تا بدانیم میزان خطر تا چه حد است و به برنامه‌ریزی مناسب جهت شناسایی مناطق و ارائه راهکارهای اصولی به‌منظور کاهش خطرات یا دوری از مناطق پرخطر بپردازیم. حفره‌های کارستی با توجه به عمق و ابعادشان، یکسری ناپایداری‌هایی را ایجاد می‌کنند که خطراتی را برای مناطق شهری و زیرساخت‌های عمرانی به دنبال دارند.

او ادامه داد: ممکن است بلوک‌های سنگی که در شرایط عادی پایدار هستند، با تکان‌های شدید ناشی از زمین‌لرزه، ناپایدار شده و باعث فرو ریختن به درون حفرات انحلالی شوند. از این رو در حال مطالعه جهت دستیابی به پاسخ این سوال هستیم که آیا صداهای ناهنجار درون زمین در منطقه سرابله نیز به دنبال بروز زلزله و ناپایدار شدن غارها و حفرات کارستی منطقه و جدا شدن بلوک‌ها از یکدیگر بوده یا خیر.

کدخبر: ۱۹۷۱۸۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • khordbin

    صحرای نوادا شونه!