کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۱۳۹۲۱۹
تاریخ خبر:

اولین کشوری که موج FM در آن قطع می شود

دولت نروژ به عنوان اولین کشور جهان، از هفته آینده استفاده از موج رادیویی 'اف ام'( FM ) را در سراسر این کشور به صورت تدریجی متوقف و آن را به تاریخ خواهد سپرد.

دولت نروژ در نظر دارد که از یازدهم ژانویه، پخش دیجیتالی صدا یا ' DAB 'را به عنوان استاندارد ملی خود جایگزین موج 'اف ام ' کند.

به گزارش ایرنا،منتقدین، این اقدام دولت نروژ را عجولانه خوانده و بر این باورند که بسیاری از مردم، دیگر قادر نخواهند بود تا پیام‌های هشداردهنده را که به‌طور مرسوم از شبکه‌های رادیویی 'اف ام ' پخش می شود، بشنوند.

این نشریه خبری افزود: آن‌ها همچنین می‌گویند که دست‌کم ۲میلیون از خودروها در این کشور، به گیرنده‌های دیجیتال (DAB) مجهز نبوده و قادر به دریافت امواج رادیویی نخواهند بود.

بر اساس نتایج نظرسنجی روزنامه «داگبلادت» ۶۶ درصد مردم نروژ مخالف قطع کامل موج 'اف.ام 'بوده و تنها ۱۷ درصد موافق آن هستند.

ایندیپندنت بابیان اینکه سوئیس، انگلیس و دانمارک نیز درصدد قطع امواج رادیویی اف.ام هستند، افزود: اقدام دولت نروژ سبب خواهد شد تا آن‌ها نیز به این کار ترغیب شوند.

به نوشته ایندیپندنت، «بودو» اولین شهر نروژ خواهد بود که امواج رادیویی اف.ام در یازدهم ژانویه در این شهر قطع‌ شده و تا پایان سال جاری میلادی، امواج رادیویی اف.ام در کل نروژ شنیده نخواهد شد و جای خود را به شبکه‌های دیجیتال (DAB) که به گفته حامیانش حامل صدای شفاف‌تری است، خواهد داد.

رادیوی تلفیق بسامدی یا Frequency modulation و یا FM در سال ۱۹۳۳ میلادی توسط ادوین اچ آرمسترانگ اختراع شد و از آن زمان تاکنون در حدود یک قرن به ضبط و به اشتراک‌گذاری تاریخ انسان پرداخته و حالا به وضوح به پایان خود نزدیک می‌شود.

رادیوی FM به منظور جلوگیری از مشکل تداخل ثابت در رادیوی AM اختراع شد که در مقابل تداخل مصونیت داشت.

کدخبر: ۱۳۹۲۱۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • aras

    خوش بحالشون ما که باید بریم زیر دکل رادی و کلی التماس پیچ رادیو کنیم تا شاید یه م وج بگیره. اما رادیو های عربی حاشیه خلیج فارس براحتی قابل دریافت هستند روی موج اف ام