کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۸۲۶۱۹
تاریخ خبر:

اوباما علاقه‌مند به پیگیری انتخابات ایران است

نشریه پولتیکو با اشاره به انتخابات پیش روی ایران نوشت: این انتخابات از آن جهت حائز اهمیت است که می‌تواند مسیر آینده روابط ایران- آمریکا را مشخص کند.

به گزارش ایسنا، پولتیکو در ادامه نوشت: هم زمان که ایرانی‌ها به برگزاری انتخابات در پایان هفته جاری نزدیک می‌شوند، رییس‌جمهور اوباما و دستیارانش به پیگیری آن علاقه‌مندند. نتایج این انتخابات برای پارلمان و یک نهاد دولتی دیگر می‌تواند بیانگر این باشد که آیا میانه‌روها در ایران در حالی که این کشور پایبند به توافق هسته‌ای است و به تعامل بیش‌تر با آمریکا ادامه می‌دهد حضور بیش‌تری خواهند داشت.

اما در حالی که دولت اوباما با دقت و با شدت کمی این علاقه‌اش را حفظ می‌کند و می‌ترسد که افشای نقشی از آمریکا می‌تواند تندروهای ایران را جسور کند، سه جمهوری خواه از تهران خواسته‌اند تا برای سفر به ایران در زمان برگزاری انتخابات برای‌شان ویزا صادر کند. آن‌ها می‌گویند بهترین راه برای این که ایران ثابت کند انتخاباتش آزاد و عادلانه است، این است که به آمریکایی‌ها اجازه بررسی آن را از نزدیک بدهند.

اما وزارت امور خارجه ایران با رد درخواست آن‌ها این اقدام را یک تبلیغات سیاسی دانست، هرچند که از لحاظ فنی از اعطای ویزا به آن‌ها خودداری نکرده است.

این سه نماینده جمهوری‌خواه در نامه خود که به درخواست ویزای‌شان الصاق شده بود،‌ خواهان دیدار با رهبری ایران،‌ رییس‌جمهور و فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و دیگر مقامات ایرانی شده بودند. آن‌ها علاوه بر این در خواست بازدید از تاسیسات مربوط به برنامه هسته‌ای ایران را مطرح کردند.

این نشریه آمریکایی در ادامه گزارش خود با اشاره به این که ایرانی‌ها در روز جمعه برای انتخاب ۲۹۰ کرسی مجلس شورای اسلامی و مجلس ۸۸ عضوی خبرگان رای خواهند داد، نوشت: اعضای مجلس نمایندگان آمریکا می‌گویند که علاقه‌مند به دیدن این انتخابات از نزدیک هستند.

یک کارشناس در مرکز امنیت جدید برای آمریکا و یک مقام پیشین دولت اوباما گفت که هرچند این دو نهاد تصمیم‌گیرندگان نهایی امور در ایران نیستند، انتخابات پیش‌رو از این جهت مهم است که می‌تواند تعیین کننده روابط ایران - آمریکا در آینده باشد.

آمریکا نه تنها خواهان این است که شاهد پایبندی ایران به توافق هسته‌ای باشد، بلکه نیازمند همکاری تهران برای پایان دادن به جنگ سوریه است و خواهان آزادی دیگر شهروندان آمریکایی محبوس در ایران است. این در حالی است که ایران در حال مبارزه با شبکه تروریستی داعش در عراق و سوریه است.

به نوشته پولتیکو، اوباما و دستیارانش امیدوارند که تعامل دراز مدت با ایران به لیبرال کردن ایران منتهی شود هر چند که آن‌ها تاکید می‌کند که می‌دانند این اتفاق به زودی رخ نخواهد داد.

مارک تونر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در اظهاراتی مداخله‌جویانه درباره انتخابات ایران گفت که تمام ایرانی‌ها باید فرصت اعلام آزادانه نظرات‌شان درباره آینده کشور خود را داشته باشند. ما امیدواریم که ایران انتخابات خود را به گونه‌ای مطابق با استانداردهای بین‌المللی و با شفافیت برگزار کند.

کدخبر: ۸۲۶۱۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • reza23

    سخت نگیر اوباما .سیاستهای نظام هیچ وقت ت غییر نمیکنه چون دست نمایندها نیست مثل آم ریکا.

  • martick

    شما کاری به این کارا نداشته باش

  • martick

    شما بهتر است دست میشل خانم و بر و بچه ها را بگیری و در تدارک سفره هفت سین باشید. اگر هم حاجی فیروز و اسکناس تا نخورده لا زم باشد ، در خدمت هستیم.