کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۱۷۴۱۹۹
تاریخ خبر:

انتقاد یک روزنامه نشر صبح از مهران مدیری، رضا گلزار، احسان علیخانی و دیگران

روزنامه جوان نوشت: انتشار تصاویر متعدد از افرادی مانند احسان علیخانی، محمدرضا گلزار و مهران مدیری یا بعضی خواننده‌های زیر‌زمینی با مردان قوی هیکلی که وظیفه محافظت از آنها را بر عهده گرفته‌اند، این سؤال را به وجود آورده که مثلاً به غیر از درخواست امضا یا عکس سلفی، مردم چه خواسته‌ای از شخصی مانند علیخانی خواهند داشت که وی برای فاصله گرفتن از مردم سراغ بادیگار رفته است؟

در عوض هم افراد وقتی جلوی دوربین تلویزیون قرار می‌گیرند، قربان صدقه همان مردمی می‌روند که برای دور ماندن از آنها بادیگارد استخدام کرده‌اند! پارادوکس مردمی بودن در شعار و محافظ شخصی داشتن برای دور شدن از عامه مردم مسئله‌ای است که چهره‌های به اصطلاح هنرمند با آن درگیر هستند.

محافظ شخصی یا همان بادیگارد، قدمتی طولانی در تاریخ بشر دارد. وب‌سایت شرکت مشاوره امنیتی IMG در این باره می‌نویسد، «برای صدها سال شخصیت‌های برجسته برای محافظت در برابر تروریست‌های خارجی، شورشیان داخلی و افراد متخلف، نیازمند محافظ بوده‌اند. پادشاهان، رؤسای جمهور، پاپ‌ها و همچنین ثروتمندان و قدرتمندان محافظان ویژه را برای اطمینان از ایمنی در اختیار دارند.» IMG می‌افزاید: «در سال‌های اولیه بادیگاردها از سربازانی انتخاب و استخدام می‌شدند که تجربه رزمی‌شان به اثبات رسیده بود. با این حال توانایی مبارزه تنها عامل مهم نبود، در عهد قدیم، وفادارای شخصی بادیگارد به مدیرش مهم‌ترین بخش کیفیت کار بود».

گارد جاویدان هخامنشی، واحد نظامی «Hetairoi»، سامورایی‌های ژاپنی و محافظان سوئیسی پاپ، نمونه‌هایی از نیرو‌های محافظ در تاریخ هستند که شهرت فراوانی دارند. اما سال‌ها است که دیگر محافظ داشتن از انحصار مقامات دولتی خارج شده و بخش دیگری از جامعه نیز این نیاز را در خود احساس کرده است که باید بادیگارد داشت. شاید فردی مثل آنجلینا جولی حق داشته باشد در مقابل باندهای تبهکاری که ممکن است فرزندانش را بربایند، قهرمان حرفه‌ای بوکس را به عنوان بادیگارد استخدام کند. یا خانواده ثروتمند دیوید بکهام، فوتبالیست سابق تیم ملی انگلستان برای اینکه خانواده پر‌جمعیتش از شر پاپاراتزی‌ها و مزاحم‌های خیابانی در لندن در امان باشد، سراغ بادیگاردی رزمی‌کار با قد ۲ متر قد برود که تنها تماشای چهره‌اش دلهره‌آور است. اما در مقابل وقتی یک چهره نا‌آشنا و تازه ظهور کرده در فضای موسیقی زیر‌زمینی ایران با بادیگارد در محافل عمومی ظاهر می‌شود، این به چه معنا است؟ آیا قرار است مافیای روسی شهر نیویورک برنامه‌ای برای اخاذی از یک خواننده زیر‌زمینی در تهران داشته باشد یا پاپاراتزی‌ها برایشان مهم است که چهره نا‌آشنایی که در گوشه‌ای از یک مراسم ختم نشسته، کیست و عکس‌های شخصی وی را منتشر کنند؟

تقریباً هیچ‌کدام از این موارد در ایران وجود ندارد، حتی در بعد بین‌المللی وقتی به وب‌سایت‌های شرکت‌های امنیتی مراجعه می‌کنیم به مشتریانشان توصیه می‌کنند که برای سفر به مناطق نا‌امنی چون سوریه، محافظ امنیتی استفاده کنند، ولی ما در ایران برای ایجاد امنیت در سوریه نیروی داوطلب اعزام می‌کنیم. تفاوت معنای امنیت در ایران و غرب آنقدر گسترده است که استفاده از محافظ برای چهره‌های غیرحاکمیتی را که الزامات و ملاحظات امنیتی برایشان اجباری است، بی‌معنا می‌کند.

اینکه اکنون مؤسساتی در ایران اقدام به آموزش محافظ شخصی می‌کنند و برای مشتریان داخلی محافظ در نظر می‌گیرند، کاری است که حتماً توجیهی دارد، اما اینکه چهره‌های هنرمند در رأس مشتریان این محافظان قرار می‌گیرند، جای تعجب دارد. مسئله وقتی جالب می‌شود که اغلب کسانی که با بادیگارد در محافل عمومی ظاهر می‌شوند جزو هنرمندان ریشه‌دار و مردمی نیستند و در عوض چهره‌های سوپر‌استار و ستاره‌های یک‌شبه سینما سراغ این‌گونه رفتار‌های لاکچری‌مآبانه می‌روند. این روزها مردم تصویر حضور مهران مدیری در مشهد را با محافظ و اسکورت نگاه می‌کنند و آن را با عبور و مرور ساده دولتمردان برخی کشورهای خارجی مقایسه می‌کنند و در نهایت به جوگیر بودن برخی از ما در مواجهه با هنرمندان می‌خندند!

کدخبر: ۱۷۴۱۹۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • mas1227

    حالا اینا که میگین کی هستن؟

  • norux

    من که خوشم از روزنامه جوان نمیاد ولی انص افا راست میگه.مگه کسی میخاد اینا رو ترور کنه قطعا کسی که طرف این هنرمندها میره ب هشون علاقه داره

  • ناشناس

    فکر کردن خییییلی مهم و مورد توجه هستن??? توهم خود بزرگ بینی دارن.

  • haniye65

    آخه اگه بادیگارد نباشه که دخترا ولشون نم یکنن ، کشته میشن زیر دست و پا

  • hsh

    حالا کاش این ۳تا باعث رونق سینما و تلویز یون شده بودن یه چیزی… نمیدونم این خود بز رگ بین بودن رو چرا فقط ما ایرانیا داریم؟ بدبخت خارجیا

  • karimian

    کاربر محترم بنام hsh دقیقا همین افراد بخ صوص علیخانی و جناب مدیری باعث رونق صدا و سیما شده اند.خیلی ها هستن که فقط دورهمی میبینن و ماه رمضان فقط ماه عسل رو.این خ ودش رونقه. یا فیلمی که گلزار در اون نقش داشته باشه رو خیلیا بخاطرش سینما میرن.

  • m.erfanipor

    کارشون بی شک اشتباست ولی کار مردم اشتباه تر که برای امضای بیخود که به هیچ دردیشو نم نمیخوره از سر و کول اینا بالا میرن… ی ه کلیپ تو اینستا دست به دست میشد کیانو ر یوز مثل یه شخص عادی تو مترو ایستاده بود هیچکی هم کاری به کارش نداشت…مردمم باید ف رهنگشونو ببرن‌ بالا.

  • hsh

    رونق که اره karimian …یه سفره ای پهن کرد ن نشستن دورش…دقیقا منظورت از رونق صداوسی ما چیه؟

  • jm.1987

    وقتی بخوای یه مدیر داخلی یه شرکت آبکی دو لتی زیان ده دولتی رو ببینی باید از صد نف ر وقت بگیری.وقتی میری بانکی که توش حساب نداری رئیس به راحتی باهات حرف نمیزنه یه متصدی بیمه تامین اجتماعی وقتی پشت باجه م یشینه هیچ جور پاسخگو نیست خلاصه این رفتا ر اشتباه مختص چند قشر خاص نیست هرکی که ب تونه چه از راه درست چه نادرست همین رفتار و داره. خودخواهی و خودپسندی تو این مملکت بیداد میکنه. البته یه عده محدودی هم شام ل نمیشن که ازشون عذر میخوام.

  • hadi.ir

    این مردمی بودن با بادیگارد و ماشین ضدگلو له از او انقلاب باب شد.همه مردمی بودند و لی در بنزهای ضدگلوله!!!!????

  • mamadariay

    گلزا رجا خود ولی خدایی ا زمدیری و علیخان ی خیلی بدم میاد حالا میفهمم چرا تف به ری ا

  • irani54321

    حالا کیه اقای مدیری را مورد نقد قراردهد. خودش استاد گیر دادن است. ولی نو کوچکتری ن اداب هنر که تواضع است مانده.علیخانی که چاپلوس ودرو است.گلزار هم خیال میکنه کیه .پرفیور سمیعی یا خبلی کسای دیگه

  • Alireza77

    آقا طرف دوست داره اينجوري زندگي كنه به م نو تو جه جالب اينه كه خود ماهام يه روزي مثل اينا بشيم ده برابر بدتر از اين بنده خداها باديگارد ميگيريم

  • karimian

    قطعا منظور من از آنچه که شما گفتید بسیار تفاوت داره. رونق از اون جهت که افرادی م ثل اینها باعث شدن مردم تلویزیون ملی خودش ون رو نگاه کنن.قطعا این سفره ای که شما گ فتید برای همه ی سلبریتی های تمام دنیا په نه. من و شما هم اگر سلبریتی بودیم حتما س ر همین سفره بودیم

  • keramat260

    والا برای من هم همیشه این سوال بوده اخه کی چیکار به علیخانی یا گلزار یا ..داره ? ??