کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۱۸۰۸۱۲
تاریخ خبر:

افشای صحبت های میان ظریف و تیلرسون

نشریه آمریکایی نیویورکر در گزارشی در مورد نحوه دیدار تیلرسون و ظریف در نشست وزرای خارجه گروه ۱+۵ و ایران نوشت: در این نشست که در اتاق مذاکرات صحن اصلی سازمان ملل انجام شد وزرای خارجه شش قدرت جهانی و آمریکا برای گفت‌وگو در مورد برجام حضور یافتند.

این نشست نخستین دیدار ظریف و تیلرسون بود، تیلرسون که پیش از انتخاب به عنوان دیپلمات ارشد دولت آمریکا حرفه او امضای توافق در مورد فروش نفت بوده است اطلاعات زیادی در مورد برنامه هسته‌ای ایران ندارد.

تیلرسون بر سر میز مذاکرات ابتدا صحبتی نکرد و اجازه داد تا دیپلمات‌های انگلیس، فرانسه ، آلمان ، روسیه ،‌چین و ایران گفت‌وگو کنند.

تیلرسون در این نشست اعلام کرد که هیچ کس نمی‌تواند مدعی شود که ایران به طور سازنده ای به صلح و امنیت منطقه کمک کرده است.

تیلرسون در این دیدار گفت که ایران از گروه‌هایی مثل حزب الله لبنان و گروه های اسلام گرا نظامی در لبنان حمایت می‌کند. ایران از بشاراسد دیکتاتور در سوریه حمایت می‌کند.

به گفته تیلرسون این مشکلات به دلیل وجود برجام است.

تیلرسون همچنین گفت که برداشته شدن تحریم‌ها تحت چارچوب برجام ایران را قادر به انجام چنین اقداماتی کرده است.

اتاق پس از سخنان تیلرسون ساکت شد تا زمانی که نوبت ظریف برای صحبت کردن فرا رسید، در غرب ظریف یک معما است . او یک دیپلمات تحصیل کرده در آمریکا است که به زبان انگلیسی بسیار مسلط بودن و به رژیم ایران نیز وفادار است.

به گزارش ایسنا، وزیر امور خارجه کشورمان نیز پس از نشست بیش از یک ساعته با وزیران خارجه ۱+۵ در جمع خبرنگاران ایرانی گفته بود: جلسه مشخصی بود که در آن تاکید شد نگرش‌ها بر برجام مبتنی بر رویکردی همه جانبه و چند جانبه است نه یک جانبه و یک قطعنامه شورای امنیت نیز آن را مورد تاکید قرار داده است. در این جلسه موارد نقض مواد ۲۶،۲۸ و ۲۹ برجام و کوتاهی آمریکا در اجرای تعهداتش را که از ابتدای امر شاهد آن هستیم، مطرح کردیم و همه کشورها بر ضروت اجرای تعهدات از سوی همه طرف ها تاکید کردند.

ظریف گفت: با توجه به این‌که ایران اعتقاد داشت آمریکا تعهداتش را اجرا نکرده و لفاظی‌هایی که توسط آمریکا صورت می‌گیرد و به ویژه سخنرانی بسیار سخیفی که توسط رییس جمهور آمریکا انجام شد، نشان دهنده دور بودن آمریکا از واقعیات دنیا است.

وی درباره نتیجه این نشست با بیان این که این جلسه غیر رسمی بود و این طور نبود که در انتها تصمیم گیری خاصی انجام شود، افزود: این جلسه برای نشان دادن اجماع تمامی اعضای ۱+۵ در رعایت برجام بود.

کدخبر: ۱۸۰۸۱۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر