کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۱۱۶۰۳۷
تاریخ خبر:

افزایش گرایش دختران به روانگردان‌ها/گرایش ۱۰درصدی به مصرف مواد

مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور با تاکید بر تلاش مدیران صنایع بر ایمن‌سازی کارگران در مقابل مواد مخدر گفت: ۲۱ درصد کارگران صنایع کشور درگیر اعتیادند.

به گزارش مهر، حمید صرامی در حاشیه برگزاری دوره آموزشی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی که با حضور متخصصان حوزه آموزشی متوسطه دوم شهرستان اراک در استانداری مرکزی برگزار شد، در جمع خبرنگاران در خصوص وضعیت اعتیاد زنان در کشور اظهار کرد: براساس ارزیابی انجام شده در خصوص سوء‌مصرف مواد در سطح کشور در سال ۱۳۸۶، حدود ۵ درصد از دختران و زنان به سمت مواد سوق پیدا کرده‌اند.

وی با اشاره به تحقیقات شیوع‌شناسی در سال ۱۳۹۰ گرایش زنان و دختران را دارای رشدی حدود دو برابری عنوان کرد و گفت: ۹.۳ درصد زنان به مصرف مواد گرایش پیدا کرده‌اند.

سهم زنان از اختلال‌های خلقی بیشتر از مردان است

صرامی در زمینه علت‌شناسی افزایش گرایشات به مواد مخدر به چندین موضوع اشاره کرد و گفت: میزان اختلالات خلقی شامل اضطراب و استرس در جامعه بویژه در بین زنان در حال رشد است. در تحقیقات سال ۱۳۹۲، ۲۳.۶ درصد از جمعیت ۱۵ تا ۶۴ سال دارای یک اختلال خلق شامل اضطراب، استرس یا افسردگی هستند که سهم زنان در این اختلال‌ها بیش از مردان است و شیب گرایش به مواد مخدر در دختران و زنان دارای یک اختلال خلق، تند و چند برابر بیشتر از مردان گزارش شده است.

وی فقدان و فقر اطلاعات در بین زنان و دختران را زمینه گرایش به مصرف مواد در راستای یافتن آرامش، لذت کاذب و رهایی از اضطراب‌ها و افسردگی‌ها عنوان کرد و افزود: ضعف تفریحات کافی و گریزگاه‌های کافی برای نوجوانان و جوانان زمینه را برای گرایش به سمت مواد مخدر ایجاد کرده است و این پدیده در همه استان‌ها الگوی یکسانی دارد و استان مرکزی نیز از همین الگو و شیوع مصرف تبعیت می‌کند.

افزایش گرایش دختران دانشجو به برخی روانگردان‌ها

دبیر اتاق‌های فکر ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور تاکید کرد: تحقیقات نشان می‌دهند گرایش دختران دانشجو به برخی داروهای روانگردان و مخدر افزایش یافته و این امر منجر به بروز نگرانی‌هایی شده است. انتظار داریم با شروع سال تحصیلی حوزه فرهنگی دانشگاه‌ها به منظور انتقال آموزش و مهارت به دانشجویان بویژه دانشجویان دختر که در خوابگاه‌های دانشجویی یا خانه‌های مجردی زندگی می‌کنند با جدیت و حساسیت بیشتری کار کنند.

وی الگوی مصرف مواد در سطح کشور را الگویی یکسان عنوان کرد و با اشاره به اینکه مصرف مواد از جامعه مردان فراتر رفته و در جامعه زنان نیز تسری یافته است و در حوزه زنان در مصرف مواد مخدر از الگوی مردان تبعیت می‌شود، افزود: کماکان تریاک، شیشه، مواد توهم‌زای حشیش، گل، ماری‌جوانا و هروئین به ترتیب الگوی مصرف غالب در سطح کشور است و دستگاه‌های فرهنگی نیز باید در خصوص ماده گل و ماری‌جوانا تلاش و حساسیت بیشتری داشته باشند.

صرامی با بیان اینکه متاسفانه سیستم هوشمند مواد مخدر هرازگاهی ماده جدیدی را ارائه می‌کند و در پی افزایش مصرف‌کننده و مشتری‌مداری است، به باورهای غلط در خصوص مصرف ماده گل و ماری‌جوانا اشاره کرده و گفت: گاها این تصور وجود دارد که این مواد اعتیادزا نیستند، در صورتی که این دو ماده توهم‌زایی چند برابری نسبت به حشیش دارند و قطعا اعتیاد به آنها شرایط ناگواری را برای نوجوانان و جوانان در پی خواهد داشت، به همین دلیل وظیفه همه دستگاه‌های فرهنگی است که همان‌طور که نسبت به کراک افغانی و شیشه هجوم هوشمندانه صورت دادند نسبت به گل و ماری‌جوانا نیز این هجوم و آگاهی‌بخشی صورت گیرد تا نوجوانان و جوانان به گرداب مصرف این ماده پناه نبرند.

ضرورت ایمن‌سازی کارگران در برابر مواد مخدر

وی در خصوص وضعیت استان مرکزی در حوزه مواد مخدر گفت: استان مرکزی در رتبه قابل قبولی در حوزه اعتیاد کشور قرار داد، اما بدین معنا نیست که دستگاه‌های اجرایی و فرهنگی آسوده‌خاطر باشند آنچه مهم است و باید مورد توجه قرار گیرد تلاش بیشتر مدیران صنایع برای ایمن‌سازی کارگران است.

صرامی تصریح کرد: براساس تحقیق ملی دو سال پیش ۲۱ درصد از کارگران صنایع کشور گرفتار مصرف مواد هستند و در برخی موارد سهم بعضی استان‌ها در مصرف برخی مواد با نوسانات غیرقابل قبول مواجه است و انتظار داریم مدیران صنایع در استان مرکزی با توجه به سال اقتصادی مقاومتی که زیربنای آن انسان سالم به عنوان محور توسعه پایدار است، در جهت ایمن‌سازی کارگران تلاش مضاعف داسته باشند.

دبیر اتاق‌های فکر ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور با تاکید بر اینکه لازم است دستگاه‌های فرهنگی حرکت خود را در این عرصه شتابان‌تر کنند، افزود: سیستم اعتیاد با سرعت حرکت می‌کنند و نمی‌توان به صورت منفعلانه در مقابل آن عمل کرد. باید استراتژی‌ها تهاجمی باشد و به هر میزان روی فرهنگ سرمایه‌گذاری کنیم، توانمندسازی نوجوانان و ایمن‌سازی آنها بیشتر خواهد بود

کدخبر: ۱۱۶۰۳۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • Mehdi_Rmn

    يا خدا ???

  • ali.tehran

    دیگه برعکس شده موقع ازدواج یادتون باشه ا ز عروس تست اعتییاد گرفته بشه خخخخخ مگه ا ز ما نمیگیرید پس عوض گله نداره

  • behzad

    ما معنویات شما را افزایش خواهیم داد ?

  • moualem

    یاد بیلبورد های شهرداری افتادم که به آمر یکا حرف میزد. ????

  • nirvana

    تو مدارس ترامادول و سایر مخدرها بین دانش آموزان دختر رد وبدل میشه.. دیدم که میگم