کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۱۷۴۵۲
تاریخ خبر:

اسرار بازار بازی‌های رایانه‌ای در ایران

۱٫ از جمعیت ۸۱ میلیون نفری ایران از هر ۱۰۰ ایرانی، ۳۵ نفر بازیکن هستند. به این ترتیب ۲۸ میلیون نفر بازیکن در ایران وجود دارد که از میان آن‌ها ۶۵ درصد بازیکنان مرد و ۳۵ درصد بازیکنان زن هستند. از هر ۱۰۰ زن در ایران، ۲۴ نفر بازیکن و از هر ۱۰۰ مرد در ایران، ۴۵ نفر بازیکن هستند.

در هر خانوار ایرانی به طور متوسط یک نفر بازی دیجیتال انجام می‌دهد و متوسط سن بازیکنان ایرانی ۱۹ سال است. در میان بازی کنندگان ۳۱ درصد را کودکان زیر ۱۲ سال، ۳۶ درصد را نوجوانان ۱۲ تا ۱۹ سال، ۲۶ درصد را جوانان ۲۰ تا ۳۴ سال، شش درصد را میانسال‌های ۳۵ تا ۵۹ سال و یک درصد را افراد بالای ۶۰ سال تشکیل می‌دهند.

۲٫ از جمعیت بازیکنان ایرانی ۸۸ درصد از پلتفرم موبایل، ۲۵ درصد از پلتفرم رایانه شخصی و ۱۸ درصد از پلتفرم کنسول استفاده می‌کنند. در این میان ۷۷ درصد از گوشی هوشمند، ۳۱ درصد از تبلت، ۲۰ درصد از رایانه شخصی، ۱۱ درصد از لپ تاپ، ۱۸ درصد از کنسول خانگی و دو درصد از کنسول دستی استفاده می‌کنند.

۳٫ بازی Clash of Clans پرطرفدارترین بازی در ایران است. بازی PES در رده دوم و بازی GTA در رده سوم بازی‌های پرطرفدار در ایران قرار دارد.

بازی‌های کانتر استرایک، فیفا، باقلوا، کلش رویال، کال آو دیوتی، پوو کوییز او کینگز به ترتیب رده‌های چهارم تا دهم بازی‌های پرطرفدار ایرانی را از آن خود کرده اند. پنج ژانر پرطرفدار بازی ایرانی نیز به ترتیب ژانر معمایی، دونده اسکوبازی، رانندگی، ورزشی و آرکید است.

۴٫ سرانه مصرف بازی‌های دیجیتال در ایران ۳۱ دقیقه در روز به ازای هر ایرانی است. در عین حال بازیکنان ایرانی به طور متوسط ۹۰ دقیقه در روز بازی می‌کنند.

۵٫ حدود ۱۸ درصد از بازیکنان کشور خریدار نرم افزار (بازی) هستند و متوسط سن خریداران بازی نیز ۱۸ سال است. از مجموع درآمد بازار بازی‌های دیجیتال در ایران حدود شش درصد به سهم بازی‌های بومی اختصاص دارد؛ میزانی که نسبت به سال ۱۳۹۴ رشد یک درصدی را نشان میدهد.

۶٫ درآمد بازار بازی‌های دیجیتال کشور ۹۲۰ میلیارد تومان بوده است که سخت افزار و نرم افزار را شامل می‌شود.

۷٫ از میزان ۱۲۰ میلیارد تومان کل درآمد بازار بازی‌های دیجیتال ایران در سال ۱۳۹۶ حدود ۵۲۵ میلیارد تومان سهم سخت افزار و حدود ۳۹۵ میلیارد تومان سهم بازی است. دستگاه کنسول با ۴۲۸ میلیارد تومان محبوب‌ترین سخت افزاری است که خریداران بابت آن پول پرداخت کرده اند.

در میان بازی‌ها نیز بازی‌های موبایلی با سهم ۲۲۹ میلیارد تومان در رده نخست و پس از آن بازی‌های کنسولی و بازی‌های رایانه‌ای از جمله بازی‌هایی هستند که توسط خریداران ایرانی تهیه شده اند.

منبع: روزنامه هفت صبح

کدخبر: ۲۱۷۴۵۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • Mehdi_Rmn

    از لحاظ فنى گيمر هاى موبايل ، گيمر حساب نميشن ?? ؛ اين مطب رو اگه اشتباه نكنم نو يسنده ويجى مگ نوشته ، كه بايد بگم ازش بع يده كه گيمر هاى موبايل رو هم به ليست گيم ر ها اضافه كرده ??