کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۱۶۰۳۹۱
تاریخ خبر:

«استخوان» هم چربی دارد

محققان دانشگاه کارولینای شمالی دریافتند برخلاف تصور عمومی، بافت چربی در استخوان‌ها نیز ذخیره می شود و با تمرینات ورزشی می‌توان این چربی را سوزاند.

به گزارش ایرنا و به نقل از ساینس دیلی، محققان توجه خاصی به چربی موجود در مغز استخوان دارند؛ زیرا میزان چربی آن با تراکم استخوان ارتباط دارد. با وجود این تاکنون محققان نتوانسته‌اند کاربرد فیزیولوژیکی این چربی را مشخص کنند. اثر فعالیت‌های ورزشی بر چربی بدن بر کسی پوشیده نیست؛ اما محققان در این مطالعه قصد داشتند علت وجود چربی در مغز استخوان را با کمک فعالیت‌های ورزشی، بهتر درک کنند.

برای این منظور دو گروه از موش‌های آزمایشگاهی را یک ماه پس از تولد، با دو نوع رژیم متفاوت به مدت یک ماه تغذیه کردند. گروه اول دارای رژیم غذایی پرچربی بود که موجب چاقی آنها شد. گروه دوم دارای رژیم عادی بود و موش‌ها تناسب اندام داشتند.

پس از چهار ماه، چرخ‌های گردانی در قفس بعضی از موش‌ها گذاشته شد که موش‌ها درون آن تمرین دویدن می‌کردند.

سپس مغز استخوان تمام موش‌ها را مورد آزمایش و تجزیه و تحلیل قرار دادند و دریافتند میزان و اندازه سلول‌های چربی موجود در مغز استخوان موش‌هایی که فعالیت ورزشی داشتند در مقایسه با سایر موش‌ها به میزان چشمگیری کاهش یافته است. در واقع این تغییر به حدی بود که میزان چربی موجود در مغز استخوان موش‌های چاق ورزشکار دقیقا مشابه موش‌های لاغر و حتی موش‌های لاغر ورزشکار بود. همچنین استخوان موش‌های ورزشکار ضخامت بیشتری از استخوان‌های سایر موش‌ها داشت.

محققان از این آزمایش ها نتیجه گرفتند که چاقی موجب افزایش انباشت چربی در استخوان‌ها می‌شود و این چربی انباشته رفتاری مشابه چربی انباشته در سایر بافت‌های بدن دارد، و در ضمن، ورزش اثرات مشابه با آثار پیش‌گفته در مورد موش‌ها را بر میزان چربی استخوان‌های انسان بر جای می‌گذارد.

کدخبر: ۱۶۰۳۹۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر