کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۱۸۶۶۰۰
تاریخ خبر:

ارزش تولید و صادرات یک جفت کفش برابر با ارزش صادرات یک بشکه نفت

این روزها بیکارى بعنوان یکى از رقباى سرسخت دولت بشمار میرود و از آنجاییکه یکى از دغدغه هاى دولت محترم تدبیر و امید حل و فصل بیکارى میباشد توجه خاص به راهکارهاى منطقى و علمى بمنظور ایجاد اشتغال در کشور میتواند راهگشاى خیلى از معضلات بیکارى گردد.

هر چند این اتفاق بدون تحقیق- مطالعه - برنامه ریزى - بازاریابى و …. شدنى نخواهد بود و متاسفانه دلخوش نمودن به روشهاى سنتى و قدیمى کارآمدى خود را از دست داده است وقت آن رسیده که تغییراتى ایجاد نماییم و در تقویت صادرات غیر نفتى و تولید در کشور کوشا باشیم و برنامه ریزى هاى لازم را آغاز نماییم.

سالهاست که دنیا کشور چین را به عنوان قطب بزرگ تولید در دنیا میشناسد. در طى سالها بسیارى از شرکتهاى موفق در دنیا سفارشات خود را به کشور چین داده اند تا سود بیشترى داشته باشند. با تمام تفسیرهاى مثبت و منفى که وجود داشته نمیتوان کتمان کرد که اقتصاد کشور چین نیز با همین تولیدات تقویت شده و نرخ بیکارى کشورشان بهتر کنترل شده است.اما این بدان معنا نبوده که این کشور همیشه در صدر لیست کشورهایى که بالاترین میزان تولید را دارند خواهد بود چرا که بسیارى از کشورهاى دیگر نیز به فکر افتاده و به رقابت پرداخته اند.

کشورهایى مانند ویتنام، مکزیک و هند نیز در طى سالها توانسته اند سرمایه هاى هنگفتى را وارد کشور خود نمایند وپا به پاى کشورهاى موفقى مانند ژاپن و آلمان در این راستا قدم بردارندو در کاهش نرخ بیکارى کشور نیز بسیار موثربوده امد.زمانیکه ویتنام وارد این عرصه شد توانست در یک سال ۴١ درصد از کفشهاى شرکت مشهور نایک (Nike) را تولید کند، کشور مکزیک در یک سال۶٨٠٠٠٠ اتومبیل براى شرکت نیسان تولید کرد و خلاصه همه در رقابتند تا بتوانند چنین موقعتهایى را براى کشورشان ایجاد نمایند؛ لیکن ما نیز قادر خواهیم بود تا با تمرکز و برنامه ریزى جایگاه ویژه اى براى خود رقم بزنیم و صذها هزار فرصت شغلى ایجاد کنیم.

صنعت توریسم و کفش دو مثالى هستند که کشورمان در آنها از پتانسیل بالایى برخوردار است. همانگونه که جذب یک توریست که فرض را بر این بگذاریم که حداقل ٢٠٠٠ دلار طى اقامت در کشورمان هزینه کند معادل صادرات ١٠٠ بشکه نفت میباشد، تولید و صادرات یک جفت کفش نیز میتواند معادل صادرات یک بشکه نفت باشد. لذا ضرورت دارد نگاه ما به بنگاههاى اقتصادى تغییر یابد و ساختار سنتى اش به ساختار سیستماتیک تغییر یابد تا بتوانیم قدم به عرصه هاى جهانى بگذاریم. کفش مثال خوبى است چرا که بسترهاى لازم و چرم هاى مرغوب آن را در کشور دارا هستیم و چنانچه مطالعه، تحقیق و برنامه ریزى صحیح داشته باشیم و اصل را بر پایه دانش محور و آگاهى قرار دهیم مى توانیم در زمینه تولید و صادرات قدمهاى بزرگ و مثبتى برداشته و براى مثال اگر بر فرض صادرات ١٠ میلیون جفت کفش را در نظر بگیریم بدان معنا خواهد بود که معادل ١٠ میلیون بشکه نفت صادرات داشته ایم. لذا بهتر است نسبت به الزامات تحقیق و توسعه (R.D) در مجموعه هاى صنعتى کشور اقدام و سرمایه گذارى کنیم و مطمئن باشیم این هزینه باعث جلوگیرى از ضرر و همزمان سود بالایى خواهد بود.

بنده در طول یک سالى که در آتیه صبا انجام وظیفه مینمودم براى شرکت کفش ملى که داراى٢٧٠ شعبه در سراسر کشور است و داراى پتانسیل بسیار بالاییست برنامه هاى بسیارى داشتم و توانستم این شرکت را از ورشکستگى نجات داده و حتى با شرکتهاى معتبر بین المملى مذاکراتى داشتم که متاسفانه ها همه شان فعلاً بلاتکلیف مانده اند. به امید آنکه دست به دست یکدیگر دهیم تا بتوانیم تولید و صادرات غیر نفتى کشور را تقویت نموده و به اقتصاد کشور کمک نماییم.

منبع: عصر خبر- احمد رضا نیک کار اصفهانی

کدخبر: ۱۸۶۶۰۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • mamadariay

    ولمون کن عمو کی به این چیزا بها میده اخت لاس و دزدی رو عشقه

  • arsha_1360

    الان پولی که از مه آفرید خسروی گرفتن چیک ار کردن؟ پولی که از بابک زنجانی گرفتن چی ؟ مگه مردم جون اینها رو میخوان که دنبال اعدامشوننن. بابا جان پولهایی که گرفتید رو صرف اشتغال کنید