کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۱۸۷۱۴۷
تاریخ خبر:

اختصاصی هفت صبح | چهار نکته از بازار خودرو در هفته‌ای که گذشت

گروه خودرو روزنامه هفت صبح | بازار خودروی ایران در حالی ایام آرام و به دور از حاشیه‌ای را سپری می‌کند که همه شواهد از یک فوران گسترده برای بروز تغییراتی چشمگیر حکایت دارد، تغییراتی که ممکن است که معادلات فعلی را به هم ریخته و شرایط جدیدی را به خریداران تحمیل کند. در روزهای اخیر با اینکه قیمت‌ها در بازار تغییر گسترده‌ای نداشته اما گفتگوی هفت صبح با فعالان بازار نشان می‌دهد با ابلاغ قانون جدید واردات و یا اتمام زمان قانونی ثبت سفارش قبلی خودرو توسط واردکنندگان، بازار احتمالا با یک شوک قیمتی جدید مواجه خواهد شد و قیمت‌ها بسته به کیفیت قوانین جدید، میزان افزایش تعرفه‌ها و نیز تقاضای خریداران با افزایش مواجه خواهد شد.
وقوع این اتفاقات البته چندان دور از ذهن نیست و در گالری‌گردی این هفته که حوالی نمایشگاه‌های اتومبیل دروازه شمیران در خیابان انقلاب رخ داد، خبرنگار هفت صبح با چند مورد جالب روبرو شد. نخست اینکه کیا سورنتو به شکل عجیبی در بازار کمیاب شده. دوم اینکه بازار شاسی بلندهای بزرگ در حال چرخیدن است و ایکس‌تریل و کولئوس دارند جای سورنتو و سانتافه را می گیرند. کولئوس اما با توجه به تب خرید شاسی‌بلند در بین خریداران ایرانی، به شدت مورد توجه قرار گرفته و با توجه به طراحی جدیدتر، امکانات بیشتر، کیفیت بالاتر و نیز قیمت کمتر بر موج بازار سوار شده و فروشی چشمگیر بالاتر از نیسان ایکس‌تریل، هیوندای سانتافه، میتسوبیشی اوت لندر و کیا سورنتو را تجربه می کند. در عین حال با ورود قدرتمند رنو تالیسمان به بازار، بسیاری از خریداران کیا اوپتیما به سمت محصول رنو متمایل شده و بازار اوپتیما به داغی گذشته نیست. این در حالی است که بازار هیوندای سوناتا از رونق نیفتاده و به دلیل نبود تویوتا کمری در بازار، سوناتا به عنوان تنها جایگزین این سدان متوسط خانوادگی دچار افزایش تقاضا شده است.
سومین مورد اما در بازار داخلی‌ها رخ داد، جایی که ورود سه خودروی جدید به بازار توانسته تغییراتی را در بین نگاه خریداران ایجاد کند و بر بازار برخی محصولات تاثیر بگذار. دو محصول جدید ایران خودرو با کد پلاس یعنی تندر فیس‌لیفت ۲۰۰۹ یا تندر پلاس در کنار نمونه فیس‌لیفت دنا با نام دنا پلاس باعث شده تا در مجموع شور و حرارت بازار دنای معمولی کاهش یافته و بسیاری از خریداران در بازه قیمتی ۴۰ تا ۵۰ میلیون، به سمت خرید دنا پلاس ۴۷ میلیونی و تندر پلاس ۴۰ میلیونی سوق پیدا کنند. در عین حال ورود برلیانس سی۳ کراس که از طراحی بهتر، اتاق بزرگتر و امکانات بیشتری در مقایسه با رنو ساندرو استپ‌وی برخوردار است نه تنها باعث شده تا ساندرو استپ‌وی ضمن سطح فروش خود را حفظ کند، که با رشد قیمت بهای نمونه فول‌اتومات آن به حدود ۶۴ میلیون تومان رسیده است. البته بعضا خریدارانی به سمت ابتیاع برلیانس سی۳ کراس یا دانگ فنگ اچ۳۰ کراس علیرغم قیمت پایین‌تر و فضا و گنجایش بیشترشان می روند ولی این به معنی تغییر تقاضا برای استپ‌وی نیست.
گپی با یکی از فعالان بازار که در نمایشگاه عرضه محصولات پارس خودرو حضور داشت، حاوی نکات جالبی درباره دلیل تقاضای انبوه برای استپ‌وی بود. او درباره این دو خودرو که هردو محصول پارس‌خودرو هستند می‌گوید: «با اینکه قیمت استپ‌وی ۶ میلیون گران‌تر و در عین حال امکاناتش کمتر و ظاهرش قدیمی‌تر است اما مردم به رنو اعتماد دارند و اغلب سواری نرم‌تر، کشش بهتر و دوام بیشتر رنو را به زیبایی و امکانات بیشتر برلیانس ترجیح می دهند.»

کدخبر: ۱۸۷۱۴۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • khordbin

    اینجا گرانی ربطی به تقاضا نداره، بخرن نخ رن گرون میشه!

  • ناشناس

    ای ول به رنو????