کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۱۸۱۹۹۷
تاریخ خبر:

اختصاصی هفت صبح | پیشنهادی برای خرید خودروی ایرانی تا ۳۰ میلیون تومان

گروه خودرو روزنامه هفت صبح | نگاهی به فهرست اتومبیل‌های محدوده ۳۰ میلیون تومانی نشان می‌دهد به غیر از سدان قدیمی ۴۰۵ و نیز اتومبیل سمند، دو خودروی به نسبت جدید وجود دارند که در محدوده قیمتی ۲۸ تا ۳۵ میلیونی قابل خریداری بوده و با داشتن اتاقی کوچک، موتوری کم حجم و البته مصرف سوخت نسبتا پایین، تلاش دارند تا خود را گزینه‌هایی مناسب برای خانواده‌های کوچک ایرانی نشان دهند. در یک گزارش کوتاه سعی می‌کنیم دو محصول رانا یا ساینا را با هم مقایسه کنیم تا ببینیم دستپخت مهندسان سایپا و ایران خودرو در این رنج قیمتی چه طعمی دارد؟
نگاهی به آمار و ارقام فنی هر دو خودرو نشان می‌دهد رانا و ساینا در محدوده یکسانی تولید شده‌اند اما به دلیل سوار شدن رانا روی پلتفورم ۲۰۶، این اتومبیل اتاق بزرگتری دارد. رانا با طول، عرض، و ارتفاع ۴٫۲۹، ۱٫۶۸ و ۱٫۴۵ متر از فاصله بین دو محور ۲٫۴۴ متر سود می‌برد در حالی که ساینا به دلیل استفاده از شاسی ارتقایافته پراید که با الهام کیا ریو توسعه یافته،از طول، عرض و ارتفاع ۴٫۲۱، ۱٫۶۶ و ۱٫۴۸ متر سود می‌برد و با فاصله بین دو محور ۲٫۴۱متر بهره می‌گیرد. بررسی این ارقام و نشستن در اتاق هر دو خودرو نشان می‌دهد علیرغم فضای ظاهرا بزرگتر رانا، این اتاق ساینا است که ارتفاع بیشتر و عرض وسیع‌تر می‌تواند مخصوصا برای سرنشینان عقب مناسب‌تر باشد.
در بخش طراحی اتاق گرچه نمی‌توان با قطعیت نظر داد ولی بنا به یک رویکرد کلی زیبایی شناسی، رانا اتومبیلی دلپذیرتر است که به لطف دقت بیشتر طراحان، از فرم بدنه بهتری برخوردار است. رانا با اینکه در بخش جانبی و فرم سقف کاملا با پژو ۲۰۶ سدان طرحی یکسان دارد، اما تلاش طراحان برای ایجاد یک حجم مستقل و وزین در جلو و عقب خودرو موفقیت‌امیز بوده و اگر غلو نباشد، رانا آشکارا خودرویی زیباتر از ساینا است. در عین حال، از آنجا که فرم کلی ساینا با شباهت به رویکرد برندهای چینی طراحی شده استفاده مستمر از این خودرو در بلندمدت باعث می‌شود مالک خودرو از ساینا دلزده شود. مورد دیگری که باعث افت ظاهری دو خودرو شده، به کارگیری رینگ و لاستیک‌های ۱۴ اینچی است که به هیچ وجه کفاف نیازهای دو خودرو را نمی‌دهد.
در فضای داخلی، هر دو خودرو امتیاز یکسانی می‌گیرند گرچه رانا به واسطه ارگونومی بهتر و فرم مدرن‌تر قطعا گزینه بهتری به نظر می‌رسد. استفاده از دریچه‌های گرد و مدرن در کنار فرم آبشاری کنسول مرکزی و نیز فرمان سه شاخه، باعث شده تا رانا ظاهر موجهی داشته باشد. داشبورد یک تکه ساینا هم گرچه چندان جدید و زیبا نیست اما نسبت به تیبا نمونه بهتری است و از هر جهت ارتقا یافته است.
موتور دو خودرو از نمونه‌های قدیمی وطنی هستند که هریک سابقه و پایه آنها به یک یا دو دهه قبل می‌رسد. موتور ساینا یک نمونه ۱۵۰۰ سی‌سی با قدرت ۸۴ اسب بخار است در حالی که موتور رانا با حجم ۱۶۰۰سی‌سی ۱۰۵ اسب بخاری نمونه بهتری در مقایسه با پیشرانه ساینا به حساب می‌آید که علاوه بر هندلینگ بهتر، توان مانور بالاتری را به راننده رانا می‌دهد.
.

کدخبر: ۱۸۱۹۹۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • Farshidsalehi

    حيف پول

  • hamedtrz

    مقایسه رانا با ساینا مثل مقایسه ۲۰۶ با پ رایده.بنظرتون منطقیه؟من دو ساله که رانا دارم خیلی هم راضی هستم حداقل توی شتاب و قدرت موتور ساینا رو قورت میده

  • mamadariay

    همشون زشت و اشغالن خیلی بدبختیم