کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۱۹۰۸۶۷
تاریخ خبر:

اختصاصی هفت صبح | واقعا مصرف سوخت مهم نیست!

گروه خودرو روزنامه هفت صبح | بسته به اینکه بپذیریم سطح کیفیت و نحوه اخذ اطلاعات گزارش اخیر موسسه بازرسی کیفیت و استاندارد ایران از مشتریان ایرانی خودرو در چه سطحی است، نگاهی کلی به این گزارش ما را به نکات مهمی درباره نحوه انتخاب خودرو توسط خریداران ایرانی می‌رساند گرچه برخی از مهمترین مواردی که همه جای جهان در انتخاب یا عدم انتخاب یک محصول اثرگذار هستند مثل اهرم قیمت یا ارزش برند اینجا نادیده گرفته شده‌اند. بدون توجه به این موضوعات در سه بخش کلی گزارش حاوی اطلاعات جالبی است. نخستین بخش انتخاب خریداران در زمینه کلاس خودرو است که ترند یا موج بازار را نشان می‌دهد. دومین مورد به ارجحیت و دلایل انتخاب یک خودرو مربوط می‌شود که میزان و عمق کیفیت خرید را نشان می‌دهد. سومین بخش هم به طیف و سطح پرداخت خریداران در زمینه انتخاب یک خودرو از ملیت‌های ۶ گانه برمیگردد که تا حد زیادی نشان‌دهنده محبوبیت برندهای ملی مختلف در بین مخاطبان ایرانی است.

۱
شاسی‌بلند، اتاق محبوب ملت
بخش اول گزارش به دسته‌بندی سلایق خریداران هنگام انتخاب یک خودرو برمی‌گردد و اینکه از بین انبوهی اتاق و فرم بدنه، مردم ایران تمایل بیشتری به کدام سمت دارند. گزارش ضمن عدم طرح هیچ‌گونه جوابی در خصوص نحوه طرح سوالات و تعداد کلاس‌های قابل انتخاب، چنین القا می‌کند که ۶۳ درصد خریداران ایرانی تمایل دارند اگر خودرویی بخرند انتخاب‌شان حتما از بین محصولات شاسی‌بلند شامل انواع اس‌یووی‌ها، کراس‌اوورها و وانت‌های لوکس خواهد بود. در عین حال شاسی‌بلندهای آفرودر با ۳۵ درصد به تنهایی محبوب‌ترین اتاقی است که ایرانی‌ها به آن رغبت نشان می‌دهند درحالی که کراس‌اوورها اعم از نمونه‌های شهری یا کامپکت با ۲۸ درصد در رده دوم محبوب‌ترین اتاق‌های بازار ایران قرار داشته‌اند. همچنین سدان‌ها و هاچ‌بک‌ها نیز به ترتیب با ۲۵ و ۱۲ درصد در رده بعدی اتاق‌های محبوب بازار ایران قرار دارند.

۲
قدرت و شتاب خیلی مهم است اما ایمنی مهم‌تر است
بررسی ارجحیت خریداران و نحوه انتخاب افراد در بازار خودرو از نگاه گزارش شرکت بازار کیفیت و استاندارد ایران نشان می‌دهد بازار ما با وجود جدایی از بازار جهانی به شکلی جالب به سمت انتخاب متنوع و عقلانی پیش می‌رود. دلیل این مدعا پاسخ‌های متنوعی است که خریداران برای انتخاب خودروی مورد علاقه خود اعلام کرده‌اند. این دلایل که شامل ۶ بند کلی هستند، ارجحیت هر خریدار را مشخص می کند. بیشترین چیزی که این بین برای خرید خودرو توسط خریداران ایرانی مهم قلمداد شده مسئله استحکام و ایمنی بدنه است ک هبا ۳۳ درصد بیشترین اهمیت را دارد. در عین حال سطح قدرت موتور و شتاب خودرو دیگر عاملی است که با ۲۹ درصد در ردیف دومین معیار برای خریداران ایرانی قرار دارد و پس از آن به ترتیب زیبایی ظاهری و کیفیت بدنه قرار دارند که با ۱۳ و ۱۱ درصد در رده سوم و چهارم انتخاب خریداران قرار دارد. جالب است که خدمات پس از فروش با ۹ درصد اهمیت یکی از نازل‌ترین جایگاه‌ها را در هنگام انتخاب خودرو از نظر خریداران ایرانی دارد. بدتر از آن اهیمت میزان مصرف سوخت برای خریداران ایرانی است که با ۵ درصد کم‌اهمیت‌ترین عامل هنگام خرید خودرو از نظر خریداران است.

۳
آلمان‌ها از همه محبوب‌ترند
اما در بین انبوهی از برندها از ۶ ملیت آلمان، آمریکا، ژاپن، کره جنوبی، چین و فرانسه به نظر می‌رسد همچنان این آلمان‌ها هستند که در بین خریداران ایرانی محبوب هستند. آلمان‌ها با ۲۷ درصد بالاتر از همه سازندگان مطرح خودرو برای مخاطبان ایرانی از اعتبار و ارزش بالاتری برخوردارند در حالی که ژاپنی‌ها، فرانسوی‌ها، کره‌ای‌ها، آمریکایی‌ها و چینی‌ها در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

کدخبر: ۱۹۰۸۶۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر