کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۱۸۹۸۵۶
تاریخ خبر:

اختصاصی هفت صبح | جنجال قیمت‌ها و سر بی‌کلاه سوناتا

گروه خودرو روزنامه هفت صبح |‌ آشوب، ابهام و انحصار تنها مواردی هستند که با نگاهی کوتاه به شرایط فعلی حاکم بر بازار خودروهای وارداتی ذهن را قلقلک می‌دهند. دلالی به اوج خود رسیده و خودرو از مرتبه یک کالای مصرفی بدیهی به جنسی ارزشمند و کالایی سرمایه‌ای با سوددهی بالا و سریع و بدون ریسک بدل شده است. طبیعی است که در تجربیات قبلی دولت در این باره و در مورد اخیر که قرار است قوانین واردات تغییر کند مورد استفاده قرار نگرفته وگرنه چرا باید در زمانی کمتر از ۳ ماه و در حالی که نرخ دلار تنها بین ۵ تا ۷ درصد افزایش یافته، قیمت خودروهای وارداتی نزدیک به ۱۰ تا ۳۰ درصد رشد کند. گفتگوی هفت صبح با کارشناسان حوزه خودرو نشان می‌دهد ابهام فعالان حوزه واردات خودرو در زمینه تغییر و تحولات قانون واردات، و نیز عدم پاسخگویی شفاف دولت در این زمینه موجب شده تا بازار کاملا باثبات خودروهای وارداتی که در یک ساله منتهی به خرداد ۹۶ قیمت ها در آن تنها کمتر از ۵ درصد نوسان داشته و سیری منطقی را در سه سال اخیر (۹۳، ۹۴ و ۹۵) طی کرده بود، به یکباره شعله‌ور شده و محصولات محبوب خریداران ایرانی‌ را از دسترس خارج کند.
جالب است که رییس سازمان توسعه تجارت در کنفرانس خبری دیروز خود، ضمن حمله مستقیم به واردات خودرو که تنها ۵ تا۶ درصد کل بازار را شامل می‌شود، دلیل اصلی قطع ثبت سفارش خودرو را کنترل واردات و تلاش دولت برای کاهش میزان واردات اعلام کرده و گفته : «با توجه به اینکه واردات در هشت ماهه امسال به ۵/۳۲ میلیارد دلار رسیده ، محدودیت تجاری وضع شده که بتوانیم تراز تجاری را مثبت کنیم.» جالب اینکه بسته شدن سایت ثبت‌ سفارش خودرو در شرایط کاهش تقاضا برای خودروی وارداتی موجب شده تا خودروهای وارداتی به لحاظ قیمتی شرایطی به شدت و آشفته را سپری کنند. مشاهدات خبرنگار هفت صبح و نگاهی به گزارش اخیر عصر ایران نشان می‌دهد هم اکنون زمان مناسبی برای خرید خودرو نیست چرا که قیمت محصولات در بالاترین شکل ممکن قرار دارد به طوری که برای خرید هیوندایی النترا ۲۰۱۷ باید ۱۶۷ میلیون تومان و برای خرید سراتو مدل ۲۰۱۷ هم باید چیزی نزدیک به ۱۶۵ میلیون تومان پرداخت کنید که به معنی رشد ۱۰ و ۱۳ میلیونی قیمت این دو مدل تنها در ۲۰ روز است. جالب‌تر اینکه هیوندایی سانتافه نیز با افزایش ۲۵ میلیون تومانی، بهایش به ۲۹۵ میلیون رسیده تا برادر کوچک توسان ۲۰۱۷ جایش را بگیرد چرا که این خودرو اخیرا وارد کانال قیمتی ۲۴۰ میلیونی شده است.
اما در بین دیگرخودروهای وارداتی، سوناتا باثبات‌ترین شرایط را داشته در حالی که اپتیما طی چند ماه گذشته۱۵ میلیون تومان گران شده و بهایش به ۲۲۰ میلیون رسیده است. بیشترین تجربه افزایش قیمتی نیز مربوط به خودروهای رنو شامل رنو کولئوس و تلیسمان است که به ترتیب تا ۲۰ روز پیش قیمت‌هایی ۲۳۰ و ۲۲۰ میلیون تومانی داشتند اما هم اکنون به قیمت ۲۸۵ و ۲۳۵ میلیون تومان به فروش می‌رسند که این به معنی افزایش ۵۵ و ۱۵ میلیون تومانی برای این دو مدل در مدت فقط ۲۰ روز است. دراین میان تویوتا راو ۴ نیز برچسب قیمتی ۳۰۵ میلیون تومانی را به خود دیده و تیوولی کره‌ای نیز با افزایش ۵ میلیون تومانی هم اکنون ۱۲۵ میلیون خرید و فروش می شود. کیا سورنتو نیز در طی این مدت از افزایش قیمت در امان نمانده و با قیمت عجیب ۳۲۰ میلیون تومانی به بالاترین بهای ممکن خود رسیده است.

کدخبر: ۱۸۹۸۵۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • ali20h

    …این نظر من رو هم اگر دلت میاد تایید نکن اخه دلمون از کجای مملکت سیاه نباشه ؟ ما فیای خودرو !؟ مافیای واردات خودرو ؟ … اص لا بهم بگید کدام قسمت این مملکت مافیای خ ودشو نداره ؟ هر جا پول هست یه ادم قدرتمن د نشسته داره میچاپه ما که جوان های این مملکتیم گدای حق خودمون پشت درای غربتیم

  • amirtalebnezhad

    عشق من همیشه با ثباته????

  • htg68

    هههه حالاکه خوب نگاه میکنم پرایدم زیبایی های خودش رو داره