کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۱۵۹۰۶۳
تاریخ خبر:

آیا ربات ها شغل شما را خواهند گرفت؟

مطالعات صورت گرفته توسط دانشگاه آکسفورد، بیان می کند ۴۷ درصد همه‌ی شغل ها می‌توانند مکانیزه شوند. امکان دارد در دهه‌های آینده، شغل شما به صورت فعلی وجود نداشته باشد. صحبت درباره آینده شغل‌ها، روز به روز بیش‌تر می‌شود. طبق نظر شرکت ادوبی، وقتی بیان می‌شود که درآینده همه شغل‌ها می‌توانند مکانیزه شوند، در حقیقت از بسیاری نقش‌های حیاتی که ربات‌ها قادر به انجام آن نیستند غافل مانده‌ایم. پس بهتر است به جای نگرانی درباره منسوخ شدن شغل‌ها، به راحتی با آن کنار آمده و یاد بگیریم، چگونه از مزیت‌های انسانی خود که همان استعداد و قدرت تفکر است استفاده کنیم.
قوه‌ی تفکر مزیت بزرگی است

طبق نظر تحلیل‌گران، با این که روز به روز جهان ما به سمت مکانیزه شدن حرکت می‌کند، ولی همین موضوع فرصت‌های بیشتری در اختیار انسان ها قرار می‌دهد. انسان‌ها اگر یاد بگیرند چگونه از قدرت خلاقیت و تفکری که ربات‌ها از آن محروم هستند، استفاده کرده و آن را پرورش دهند، ارزش بیشتری پیدا می‌کنند و امنیت شغلی آن ها تضمین می‌شود.

در بازارهای فعلی، ما علاوه بر خلاقیت نیازمند به افزایش هر چه بیش‌تر بازده، سرعت و دقت نیز هستیم. خوشبختانه بسیاری از کارهای تکراری که وقت ما را می‌گیرند، می توانیم به ربات‌ها محول کرده و بر روی مسایل مهم‌تر تمرکز کنیم.
ارتباط

انسان‌ها توانایی خارق‌العاده‌ای برای ارتباط و همکاری با همدیگر دارند. آن‌ها فارغ از نژاد و جنسیت، می‌توانند با یکدیگر همفکری کرده و راه‌حل‌های جدیدی ابداع کنند.
خلاقیت

ما انسان‌ها توانایی خارق‌العاده‌ای در گردآوری اطلاعات و حل مساله داریم. یک ماشین می‌تواند برای حل مساله‌ای برنامه‌ریزی شود. اما توانایی حل مسائل تعریف نشده یا ابداع راه‌‌حل‌های جدید را ندارد.
سازگاری

مهم نیست شرایط چگونه تغییر می‌کند. انسان‌ها ثابت کرده‌اند که توانایی هماهنگی با آن را دارند. آن‌ها وقتی توسط شکارچیان تهدید می‌شدند، اسلحه ساختند. زمانی که از کمبود غذا رنج می‌بردند، یاد گرفتند چگونه غذای خود را پرورش دهند. رمز زنده ماندن سرعت یا بزرگی نیست. بلکه توانایی درک تغییرات و انطباق هر چه سریع‌تر و بهتر با آن است.

با توجه به این ویژگی‌ها، نه تنها باید با سرعت روزافزون اتوماسیون کنار آمد، بلکه باید از فرصت‌های جدید به وجود آمده، استفاده کرد و خود را با آن وفق داد. کارهای تکراری و ساده را به ربات‌ها سپرد و زمان خود را برای پرورش خلاقیت و ابتکار اختصاص داد.

برای آینده آماده شوید

اما نکته‌هایی وجود دارد که کارمندان و مدیران باید به آن‌ها توجه داشته باشند. جف ویجانکو (Jeff Vijungco) معاون تکنولوژی و پژوهش شرکت ادوبی، پیشنهاد می‌کند که آینده خود را تجسم کنید. درباره حرفه و آرزوهای خود فکر کنید و مهارت‌هایی که برای رسیدن به جایگاه مورد نظر، در این دنیای مکانیزه لازم است را یاد بگیرید.

در آینده، مدیران به دنبال کارمندان چند منظوره خواهند بود. مدیران از کارمندانشان انتظار دغدغه بازدهی یا تولید بیش‌تر را ندارند. بلکه می‌خواهند آن‌ها وظایفشان را به نحو احسنت و مبتکرانه انجام دهند که باعث رشد کمپانی در آینده خواهد شد.

توانایی یادگیری، حل مساله و انطباق، مهارت‌هایی هستند که پیشنهاد می‌شود به دنبال پرورش آن‌ها باشید. فطرت انسانی به آن‌ها نیازمند است و علاوه بر احساس خشنودی و رضایت از خود، موجب ارتقا ارزش شغلی نیز می‌شود.

یک قدم دیگر برای تضمین امنیت شغلی، پرورش توانایی ارتباط و کار با دیگران است. ربات‌ها برعکس انسان‌ها نمی‌توانند با یکدیگر همکاری کنند. هرچه توانایی کار و مشارکت شما با شخصیت‌های مختلف بیش‌تر باشد، ارزش بیش‌تری برای کارفرمایتان خواهید داشت. آن‌ها می‌توانند شما را در موقعیت‌های مختلف، به کار گماشته و اطمینان خواهند داشت که از پس وظایف محوله به نحو احسنت برخواهید آمد.

مدیران نیز باید ارزش نیروی انسانی را درک کرده و در نظر داشته باشند که با ارزش‌ترین دارایی شرکت نیروی انسانی آن است. برای بهره‌ گیری از قدرت خلاقیت کارمندان، باید به آن‌ها ارزش قائل باشند، به آن‌ها آزادی و اختیار عمل بدهند و مهم تر از همه، با آن‌ها محترمانه برخورد کنند. رئیسان باید در نظر داشته باشند که کارمندان آن‌ها، خارج از شرکت زندگی و مسئولیتی نیز به عهده دارند و باید سیاست مناسبی، برای تعادل زندگی شغلی و حرفه‌ای آن‌ها اتخاذ کنند. ربات‌ها برخلاف انسان‌ها، نیاز به نظارت خاصی ندارند. انسان‌ها اگر آرامش نداشته یا خسته باشند، نمی‌توانند از پس وظایفشان به خوبی برآیند. بنابراین محیط شادی برای آن ها خلق کنید و از پیشرفت کار لذت ببرید.
انسان‌ها آینده را می سازند

ربات‌ها در آینده بیش از پیش اهمیت پیدا خواهند کرد، ولی آن‌ها نمی‌توانند نقشی درخلق آینده داشته باشند. این انسان‌ها هستند که می‌توانند، خیال پردازی کرده و آن را به واقعیت تبدیل کنند.

آینده با خلاقیت و همکاری انسان‌ها ساخته می‌شود. آینده به وسیله سازمان‌ها و شرکت‌ها شکل می گیرد. پس بهتر است کارهای وقت‌گیر و بی‌ارزش را به ربات‌ها سپرده و خودمان قدرت‌های ذهنی و استعدادهایمان را رشد دهیم. پیشرفت تکنولوژی را در آغوش گرفته و از برگ‌های برنده خود به نحو احسنت استفاده کنیم.

منبع: زومیت

کدخبر: ۱۵۹۰۶۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر