کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۹۶۴
تاریخ خبر:

آیا حماس می‌تواند از نفوذ داعش در غزه جلوگیری کند؟

در حالی که غزه کماکان از جنگ ویرانگر سال گذشته با اسرائیل در شوک به سر می‌برد٬‌ نشانه‌هایی از تهدیدات داخلی از سوی اسلام‌گرا‌یان افراطی در این منطقه دیده شده که برخی از آنها از گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) سرچشمه می‌گیرد.
در تجمعی که ژانویه گذشته در اعتراض به انتشار کاریکاتورهای مربوط به پیامبر اسلام در مجله طنز شارلی ابدو صورت گرفت٬‌ معترضان٬‌ درحالی‌که درفش‌های سیاه گروه دولت اسلامی را در دست داشتند٬ پرچم فرانسه را به آتش کشیدند.
مقامات حماس در غزه از برگزاری این تجمع جلوگیری نکردند تا اعتبار اسلام‌گرایانه خود را نشان دهند. اما طی ماه‌های اخیر درگیری‌‌های بین حماس و داعش، این روند را تغییر داده است.
در ماه آوریل اعضای گروه دولت اسلامی صد نفر از فلسطینیان مقیم اردوگاه یرموک در جنوب دمشق را به قتل رساندند و دو نفر از سران یک گروه مرتبط با حماس را سر بریدند.
در همان زمان شواهد حاکی از این امر بود که داعش٬ در سراسر غزه٬ دیگر نیروهای افراطی را به همراهی با خود فرا می‌خواند.
مخیمر ابو سعده استاد دانشگاه علوم سیاسی در دانشگاه الازهر غزه می‌گوید: "در غزه گروه‌های سلفی‌ای هستند که در ماه‌های اخیر حمایت خود را از داعش اعلام کرده‌اند."
"آنها (گروه‌های سلفی)،‌ به لحاظ ایدئولوژی و تفاسیر رادیکالی که از اسلام و قرآن دارند٬‌ بسیار نزدیک به گروه دولت اسلامی هستند".
"آنها از عملکرد حماس راضی نیستند چون معتقدند که حماس به درستی قوانین اسلام به اجرا در نمی‌آورد و چون حماس و اسرائیل به تفاهمی رسیدند که باعث توقف جنگ در تابستان سال ۲۰۱۴ شد."
'هرگز فراموش نمی‌کنیم'
حماس گروه‌های سلفی را در رابطه با چند انفجار کوچک که نیروهای امنیتی حماس را هدف قرار داده بودند مقصر می‌داند. در نتیجه این انفجارها ده‌ها فعال و رهبر مذهبی دستگیر شدند و یکی از مساجد سلفی در غزه تخریب شد.
هفته گذشته٬‌ جوانی ۲۷ ساله به نام یونس هنار که از شبه‌نظامیان حامی دولت اسلامی بود٬‌ در حمله نیروهای امنیتی حماس در خانه‌اش در شهر غزه کشته شد.

کدخبر: ۳۵۹۶۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر