کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۱۴۶۶۴۷
تاریخ خبر:

آنچه باید درباره جلسه امروز استیضاح وزیر راه در مجلس بدانید

استیضاح عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی دستور کار امروز مجلس است.

استیضاح وزیر راه سه‌شنبه هفته گذشته با ۳۴ امضا در مجلس اعلام وصول شد.

این دومین بار است که عباس آخوندی در طول دوره وزارت خود استیضاح می شود. مرتبه اول در مجلس نهم بود و اکثر استیضاح کنندگان از فراکسیون اقلیت اصولگرا بودند اما استیضاح آخوندی رای نیاورد و او ابقا شود.

طبق ماده ۱۰۸ آیین‌نامه داخلی مجلس، براى استیضاح یک وزیر دو ساعت و براى استیضاح دولت یا بیش از یک وزیر چهار ساعت، استیضاح‌کنندگان مى‏‌توانند از بین خود یک یا چند نفر را براى بحث در موضوع استیضاح معرفى نمایند، ولى در هر حال مجموع نطق‌هاى استیضاح‌کنندگان نباید از مدت فوق تجاوز نماید.

بر اساس مواد ۲۲۳، ۲۲۴ و ۲۲۵ آیین‌نامه داخلی، در جلسه استیضاح، پس از بیانات استیضاح‌کنندگان، رئیس‌جمهور مى‏‌تواند به دفاع از وزیر یا وزیران مورد استیضاح بپردازد، همچنین وزیر یا وزیران مورد استیضاح نیز مى‏‌توانند به دفاع از خود بپردازند. حداکثر وقت دفاع از استیضاح براى رئیس‌جمهور یا چند وزیر پنج ساعت و براى یک وزیر سه ساعت خواهد بود.

وزیر یا وزیران مورد استیضاح مى‏‌توانند حداکثر یک ساعت از وقت دفاع خود را در اختیار یک یا دو نفر از نمایندگان موافق قرار دهند.

پس از پاسخ وزیر یا وزیران مورد استیضاح و یا پاسخ رئیس‏‌جمهور از طرف هیأت وزیران مورد استیضاح، حداکثر دو نفر از نمایندگان استیضاح‌کننده حق دارند، توضیحات تکمیلى بدهند، به شرطى که صحبت هر کدام از ربع ساعت تجاوز ننماید. رئیس‌جمهور مى‏‌تواند حداکثر یک ساعت به دفاع از هیأت وزیران بپردازد و وزیر مورد استیضاح هم مى‏‌تواند حداکثر نیم ساعت مجدداً از خود دفاع کند.

در ماده ۲۲۵ آیین‌نامه داخلی هم آمده است که پس از انجام استیضاح، رئیس جلسه مجلس «عدم اعتماد وزیر یا وزیران» را به رأى مى‏‌گذارد.

کدخبر: ۱۴۶۶۴۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • amirammanamir

    نوشداروی بعد از مرگ سهراب؟! از اول نباید میآمد، نه حالا که دیگه عمر دولت تدبیر و امید!! به پایان رسیده.