کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۱۲۲۹۶
تاریخ خبر:

آمار سازمان بهزیستی درباره فعالیت زنان ویژه

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی گفت: سالیانه ۹۵۰ زن ویژه در مراکز بهزیستی که تعداد آن ۲۴ مرکز است، پذیرش می‌شوند که عمدتا از طبقات فوق العاده پایین هستند و فقر و مشکلات شدید از جمله اعتیاد دارند.
حبیب‌الله فرید (معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی) در رابطه با "سکس ورکرها" گفت: به این افراد در کل دنیا سکس ورکر گفته می‌شود که ما معادل فارسی آن را بکار می‌بریم، پژوهش خاصی در رابطه با تعداد کارگران جنسی در کشور انجام نشده است و اگر هم آماری باشد؛ اعلام آن مربوط به قوه قضائیه و نیروی انتظامی است، چراکه این کار جرم محسوب می‌شود و در صورت بازداشت تعداد این زنان یا مردان مشخص می‌شود.

وی افزود: آخرین آمار در دهه ۸۰ اعلام شد که برآورد بوده است و برای این کار باید شیوع‌شناسی انجام شود. پدیده‌هایی که قبح دارد و مخفی است در بسیاری از مواقع بسیاری از افراد آن را اعلام نمی‌کنند و مطالعه و شیوع‌شناسی نمی‌شود به همین خاطر آماری که اعلام می‌شود، ادله‌ای ندارد، اما موضوع مهم این است که باید در رابطه با پیشگیری از آن و مداخله به هنگام و بازتوانی افرادی که دچار این مشکل می‌شوند، فعالیت‌هایی انجام شود تا این افراد به روند طبیعی زندگی بازگردند. این اصلی است که باید پذیرفته و در رابطه با آن فعالیت انجام شود.

فرید در رابطه با زنان و مردانی که جزو طبقه متوسط هستند و به دلیل اعتیاد به این کار دست به تن‌فروشی می‌زنند، گفت: برخی کار‌ها برای دستیابی به وضعیت اقتصادی بهتر پذیرفته نیست و بسیاری از مواقع افرادی خیلی جدی به عاقبت این موضوع فکر نکرده‌اند و بعد که وارد شدند؛ عوارض مختلف جسمی، جنسی و خشونت را تجربه کردند یا حتی درگیر اعتیاد شدند و به نوعی دچار آسیب‌های جسمی شده‌اند و فکر می‌کردند که راه برگشتی وجود ندارد.این افراد با تماس با خط ۱۴۸۰ از مددکاران ما کمک گرفتند و همچنین با تماس با خط ۱۲۳ نیز کمک‌هایی دریافت کردند. البته اغلب افرادی که در بهزیستی پذیرش می‌شوند وضعیت مالی بدی دارند و به همین خاطر به این راه کشیده شده اند

فرید گفت: در سال ۹۰ آماری توسط بهزیستی منتشر شد مبنی بر اینکه ۵۰ درصد زنان متاهل تن‌فروشی می‌کنند که این آماری کاملا اشتباه بود، چراکه در کشوری مانند آمریکا این رقم یک درصد است و این عدد برای این دسته بسیار دور از ذهن اعلام شد و این اشتباه رسانه بود. مشخص نیست که در حال حاضر در این رابطه مطالعه صورت گرفته است یا خیر. اما در بین افرادی که در آن زمان به بهزیستی مراجعه کرده بودند، پنج درصد متاهل بودند.

وی در واکنش به فعالیت مراکزی با عنوان ماساژ که در آن خدمات جنسی ارائه می‌شود، بیان داشت: دادستان به وضوح اعلام کرده است؛ وجود مراکزی به اسم ماساژ و خدمات زنان را صیغه می‌کنند؛ اما در حقیقت خدمات جنسی ارائه می‌دهند که غیرقانونی است و فتا این مراکز را در فضای مجازی رصد می‌کند تا از فعالیت آن‌ها جلوگیری کند

فرید گفت: در بسیاری از نقاط دنیا با افرادی که مطالبه جنسی دارند؛ برخورد شدید می‌شود؛ اما در حال حاضر یک خانم اگر در خیابان منتظر تاکسی باشد پنج ماشین برای او بوق می‌زند، باید با این افراد هم به دلیل برهم زدن امنیت روانی مردم و خانواده آن‌ها و هم برای زنان آسیب‌دیده که منجر به شکسته شدن حلقه ارتباطی می‌شود، اقدام کنند. البته سیستم‌های حمایتی مثل بهزیستی باید از این افراد حمایت کند و البته باید اعتبار حوزه‌های حمایتی افزایش پیدا کند تا بتوانند عوامل خطر و پس از آن آسیب را کاهش دهند.

کدخبر: ۲۱۲۲۹۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • abolfazltwin

    اقایون کلاهتون بزارید بالاتر