کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۶۲۲۰۴
تاریخ خبر:

آریزو ۶ واقعا چطور است؟

روزنامه هفت‌صبح |معایب و مزایای جدیدترین محصول شرکت چینی چری در ایران که قیمت ۳۶۰ میلیونی آن حاشیه‌ساز شده است

به تازگی تصاویری از جدیدترین سدان شرکت چری در ایران منتشر شده که موفق به دریافت پلاک دائمی شده و در معابر عمومی رفت و آمد دارد. این خودرو که زمستان سال گذشته در شوروم شرکت چری واقع در جاده مخصوص برای خبرنگاران و برخی از فعالان صنعت خودرو رونمایی شد، توانسته در اندک بازخوردهایی که داشته نظر خریداران را به خود جلب کند. با اینکه در بدو ورود این محصول قیمت آریزو۶ بالا به نظر می‌رسید ولی تجربه کوتاه اغلب خریداران نشان می‌دهد آنان از سطح تجهیزات، کیفیت سواری و هماهنگی موتور و گیربکس خودرو رضایت دارند.
اغلب افرادی که با این خودرو تجربه سواری دارند، فرم بدنه و کابین آریزو۶ را گامی رو به جلو برای چری می‌دانند. چری در طراحی آریزو۶ سعی کرده با استفاده از خطوط اغراق‌آمیز و ترکیب احجام ناهمگون در نمای جلو و عقب خودرو، محصول تازه خود را چیزی ورای آنچه هست نشان دهد. راهی که به‌رغم برخی تناقضات توانسته به موفقیت این محصول در جذب نظر اندک خریدارانش منجر شود.‌کافی است به نحوه حل مسئله ترکیب بخش پف‌آلود عقب با گلگیرهای استخوانی خودرو در محل اتصال سپر و گلگیر عقب توجه کرد تا متوجه شد خودروساز بلندپرواز چینی چه اندازه کار خود را با مهارت انجام داده است. اوج کار چری در طراحی یک دماغه پهن، خشن و کم ارتفاع بوده که به لطف انبوهی از خطوط، طرح کلی آریزو۶ را به روز و خشن ساخته است. با اینکه خودرو در نمای کناری چیز‌ زیادی نسبت به آریزو۵ ندارد ولی در نمای عقب و کلیت بدنه سعی کرده خود را به نسل قبل فولکس‌واگن پاسات CC و نیز هیوندای سوناتا YF نزدیک کند و البته نتیجه کار هم تا حدی موفقیت‌آمیز بوده است.
این اتفاق در کابین هم رخ داده ‌ و چری با تلفیق چند المان از برندهای مطرح بازار سعی کرده محصولی مدرن و هیجان‌انگیز خلق کند. چری مبنای کار خود در طراحی اتاق و داشبورد را طراحی یک مجموعه سرگرم‌کننده قرار داده و با ترکیبی از ساخته‌های سه برند آئودی، رنجروور و فولکس واگن کلیت قابل قبولی خلق کرده است. این موضوع البته در مدل‌های با طرح دو رنگ داشبورد، واقعا جذاب از کار درآمده؛ گرچه لمس آن و دست زدن به اجزای کابین احساسی خوشایند همچون کابین مزدا۳ را برنمی‌انگیزد. در کل آریزو۶ کیفیت ساختی در حد محصولات هیوندای، تویوتا یا هوندا را در این رده ارائه نمی‌کند ولی کم‌کم خود را به بزرگان دنیای خودرو رسانده است.در بخش بدنه، چری در گام نخست برای رقابت با الانترا و سراتو که محصولات موفق کیاهیوندای در این رده هستند، از طریق افزایش طول بدنه قصد خلق یک خودرو بزرگ‌تر را داشته است. حالا بدنه با رشد ۱۳٫۵ سانتی‌متری در طول و افزایش یک سانتی‌متری در عرض خود را به استاندارد فعلی این رده از بازار نزدیک کرده است. نخستین موردی که در اولین نگاه به چری آریزو۶ دریافت می‌شود، ابعاد بزرگ بدنه نسبت به سری آریزو۵ است. موردی که با کشیدن پوزه خودرو و نه فاصله محوری به دست آمده و جز بهبود فضای پای سرنشینان جلو، حاصل دیگری در بر نداشته است.
اتفاقی که در اصل باید می‌افتاد، رشد فاصله محوری خودرو به منظور گسترش فضای اتاق و بهبود رفاه سرنشینان است که تنها ۲۰ میلیمتر رشد داشته که تاثیر چندان ملموسی در گنجایش اتاق ندارد. موردی که با ۲٫۶۷ متر از محصولات هم‌رده ساخت رنو، هیوندای و کیا در ایران بین ۳ تا ۵ سانتی‌متر کوچک‌تر است. البته صندوق بار با حجم ۴۴۰ لیتر در وضعیت قابل قبولی قرار دارد. ‌مثل همه خودروهای این رده از بازار، آریزو۶ هم از یک موتور بهینه و نسبتا اقتصادی با ویژگی توربوشارژر استفاده کرده که ۱۴۷ اسب بخار قدرت را در اختیار راننده قرار می‌دهد. پیشرانه‌ای که قبلا آن را در چری تیگو۷ و سدان آریزو۵ توربو تجربه کرده‌ایم.
جعبه دنده نیز یک نسخه ارتقایافته از ۹ سرعته است که به گفته مالک خودرو عملکرد خوبی دارد و استفاده از آن در خودرویی در این رده یک امتیاز بزرگ است. مالک آریزو۶ که خود ب.ام.و ایکس۳ سوار می‌شود، آریزو۶ را برای مسافرت‌های درون‌شهری خریداری کرده که پس از دو هزار کیلومتر از کلیت ماشین رضایت دارد. وی می‌گوید نمی‌توان بعد از این مدت کوتاه یک نتیجه‌گیری کامل داشت ولی در کل این خودرو به مدد مجموعه تعلیق و فنربندی مشابه با آریزو۵ و موتور و گیربکسی نسبتا پیشرو، سواری آرام و نرمی دارد که نسبت به قیمت پرداختی رقمی معقول است.
-----
*این مطلب در روزنامه هفت صبح ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ منتشر شده است

*توجه :‌ انتشار این مطلب مشمول قانون کپی‌رایت می‌باشد. انتشار متن کامل یا بخشی از آن در وب‌سایت‌ها و کانال‌ها با پیگیری قانونی مواجه خواهد شد.

کدخبر: ۲۶۲۲۰۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر