کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۰۵۶۴۵
تاریخ خبر:

آدیداس یک میلیون جفت کفش ورزشی ساخته شده از زباله‌های دریایی را فروخت

در سال ۲۰۱۶، آدیداس از طرحی عجیب و غیرعادی رونمایی کرد: ساخت کفش ورزشی از زباله‌های کف اقیانوس‌ها و دریاها.
به گزارش وب سایت بیزنس اینسایدر در آن زمان، بسیاری تصور می‌کردند این طرح به مرحله اجرا نمی‌رسد و کفش‌های تولیدشده بیشتر مفهومی و سمبلیک برای دفاع از محیط‌زیست و حیات دریازیان هستند.
اما اکنون شرکت آدیداس اعلام کرده حدود یک میلیون جفت از این نوع کفش‌ها را فروخته است. یعنی همانند کفش‌های ورزشی عادی تولید و در بازار فروخته می‌شوند.
جنس این کفش‌ها از زباله‌های پلاستیکی جمع‌آوری شده از کف اقیانوس‌ها است. این کفش‌ها از الیاف خاصی استفاده می‌کنند که توسط شرکت Parley ساخته می‌شود. این شرکت می‌تواند زباله‌های پلاستیکی را به یک پلیمر و الیاف برای بافتن کفش تبدیل کند.
طراحی و ظاهر کفش‌های ورزشی بازیافتی هیچ‌گونه تفاوتی با کفش‌های عادی آدیداس ندارند و نمی‌توان تشخیص داد از چه جنسی هستند ولی در پشت‌پرده؛ فناوری و رویکردی که برای ساخت شان استفاده شده؛ بسیار ارزش‌مند و متعلق به آینده است.

فروش یک میلیون جفت کفش Parley در مقایسه با تعداد کفش‌هایی که هر ساله تولید و به فروش می‌رسد؛ رقم بسیار کوچک و ناچیزی است. اما باید در نظر داشته که آدیداس فقط دو سال است روی تولید چنین کفش‌های تمرکز کرده و همین فروش یک میلیونی آن‌ها یک موفقیت محسوب می‌شود. به علاوه؛ از وجود تقاضا در بازار خبر می‌دهد.

همکاری آدیداس و مجموعه Parley در سال ۲۰۱۶ و برای تولید محدودی کفش آغاز شد ولی وقتی آدیداس بازار این کفش‌ها را خوب ارزیابی کرد؛ در سال ۲۰۱۷ قرارداد همکاری گسترده‌ای برای تولید دو برابری کفش‌های ساخته شده از زباله‌های دریایی با Parley بست.
برای ساخت بدنه هر جفت کفش حدود ۱۱ بطری بازیافتی مصرف می‌شود. همچنین، دیگر زباله‌های پلاستیکی جمع‌آوری و بازیافت شده برای بخش‌های دیگر کفش مانند لبه‌ها، پاشنه، کف و پوشش‌های داخلی استفاده می‌شود.
آدیداس تنها شرکتی نیست که از موادی غیرطبیعی در صنعت کفش استفاده می‌کند. شرکت Allbirds تا کنون حدود یک میلیون جفت کفش پشمی فروخته است. به علاوه، این شرکت کفش‌هایی از الیاف فیبری درخت اوکالیپتوس می‌سازد.

شرکت نایک، بزرگ‌ترین سازنده کفش‌های ورزشی در جهان نیز طرحی را برای استفاده از موادی مانند نفت یا چرم در ساخت کفش دنبال می‌کند. نایک با ماده‌ای شبیه به چرم کفشی به نام Flyleather ساخته است که در مقایسه با کفش‌های سنتی بسیار پایدارتر و باکیفیت‌تر است ولی افت و دورریختنی کمتری برای نایک دارد و به محیط‌زیست کمک می‌کند تا چرم کمتری مصرف شود.

به نظر می‌رسد، ابتکار ساخت کفش از مواد طبیعی موجود در طبیعت دارد به یک رویکرد و جریان اصلی در صنعت کفش‌سازی تبدیل می‌شود ولی باید دید هزینه‌های ساخت چنین کفش‌هایی چقدر است. در میان تمام این ایده‌ها؛ طرح شرکت آدیداس برای استفاده از زباله‌های دریایی، هزینه‌های کمتری داشته و در دسترس‌تر است.

کدخبر: ۲۰۵۶۴۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر