کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۳۷۱۴
تاریخ خبر:

۱۰ شرکت پشت پرده همه جنگ‌های جهان

«جنگ علیه یک کشور خارجی فقط زمانی اتفاق می‌افتد که طبقه پولدار مطمئن شود از آن سود می‌برد». این جمله جورج اورول، نویسنده مشهور انگلیسی شاید بهترین توصیف برای فهمیدن پشت پرده جنگ‌های مهم و علت تلاش جنگ‌طلب‌های جهان در مقابل دیپلماسی و صلح باشد.
به گزارش همشهری آنلاین ، در ژانویه سال ۱۹۶۱ دوایت آیزنهاور، رئیس‌جمهور وقت آمریکا ۴ روز قبل از آنکه جایش را به جان کندی بدهد در پیامی تلویزیونی به مردم این کشور هشداری داد که خیلی‌ها را متعجب کرد. او اعلام کرد که نهادهای غول‌آسای نظامی- صنعتی در آمریکا یک «تجربه جدید» است و باید برای مقابله با نفوذ بیش از حد لابی نظامی- صنعتی به فکر چاره و راه‌حلی بود.

آیزنهاور که فرمانده متفقین در جنگ جهانی دوم بود مجتمع‌‌های نظامی- صنعتی را بزرگ‌ترین تهدید خواند که پیمانکاران نظامی و لابی‌گرها در آنها به‌دنبال جنگ و حمله نظامی هستند. بنگاه‌های نظامی- صنعتی مفهومی است که عموماً برای اشاره به روابط سیاسی و پولی بین قانونگذاران، نیروهای مسلح و پایگاه نظامی صنعتی به‌کار می‌رود که از آنها حمایت می‌کنند و پس از سخنرانی خداحافظی آیزنهاور استفاده از آن گسترش چشمگیری پیدا کرد.

آیزنهاور هشدار داده بود که کارخانه‌های بزرگ تولید تسلیحات خطری جدی در آمریکا هستند که به اهرم فشار پنهانی در صحنه سیاست تبدیل شده‌اند. مدت کوتاهی پس از هشدار آیزنهاور بود که فشار لابی نظامی- صنعتی آمریکا را به جنگ ویتنام وارد کرد تا این لابی از فجایع انسانی و جنگی بی‌نتیجه، سودی هنگفت به جیب بزند. در این فضای جدید بود که تولید بمب‌افکن‌های جدید B-70 آغاز شد.

جنگ‌طلب‌های جهان که سود خوبی از درگیری‌ها در جهان به جیب می‌‌زنند حالا محدود به آمریکا نیستند. در واشنگتن اما در زمان دولت جورج بوش و ۴۰ سال پس از هشدار آیزنهاور به خوبی سیطره و نفوذ بنگاه نظامی - صنعتی قابل مشاهده بود. بوش پست‌های مهم کابینه خود را به کسانی مانند دونالد رامسفلد داد که رابطه گسترده‌ای با غول‌های تسلیحاتی و شیمیایی داشت. علاوه بر کمپانی‌های تسلیحاتی مانند لاکهید مارتین و نورتروپ گرومن، غول‌های شیمیایی- دارویی الی لیلی، مونسانتو، مرک و دوپونت نیز در دولت بوش حضور آشکار داشتند. به‌عنوان نمونه دوپونت همان شرکتی است که در جنگ جهانی دوم نخستین بمب اتمی جهان را ساخت و با اعمال نفوذ خود دولت هری ترومن را مجبور کرد تا آن را در ژاپن آزمایش کند.

جنگ؛جشن برای جنگ‌طلب‌ها
ژنرال اسمدلی باتلر از فرماندهان تفنگداران دریایی آمریکا پس از بازنشستگی خود یک سخنرانی جنجالی درباره جنگ داشت. او در این سخنرانی جنگ را برای لابی‌های نظامی و جنگ‌طلب‌های پولدار جهان یک مهمانی و خوشگذرانی توصیف می‌کند؛ مهمانی‌ای که آنها از آن سود هنگفتی به جیب می‌زنند. ژنرال باتلر که نبردهای مختلفی را تجربه کرده بود در این سخنرانی با اشاره به اسناد جنگ جهانی اول و درگیری‌های مهم دیگر جهان جنگ را قدیمی‌ترین جشن برای لابی‌های نظامی و شاید راحت‌ترین راه برای پولدار شدن آنها خواند؛ جشنی که فقط گروه اندکی از آن خبر دارند و واقعیت‌های آن را می‌دانند. باتلر هم اتفاقا حرف‌های مشابهی با آیزنهاور زده است.

او گفته است که براساس آماری که به‌دست آورده از سود جنگ جهانی اول ۲۱هزار نفر میلیونر و میلیاردر شدند. در واقع آنها خیلی راحت پولی خونین را از مرگ افراد دیگر به‌دست آوردند و برای خود کاخ ساختند. جنگ هر چند برای بسیاری از مردم جهان مصیبت و برای نظامیان تلفات همیشگی داشته اما با افزایش بودجه نظامی دولت‌ها، جشنی برای شرکت‌های امنیتی و کارخانه‌های تولید تسلیحات و مواد شیمیایی و هزاران کارخانه مرتبط دیگر با نظامیان به‌حساب می‌آید. جنگ برای اکثر مردم جهان شاید یک جهنم باشد اما برای جنگ‌طلب‌های دنیا و شرکت‌های تجهیزات نظامی بدون شک یک بهشت است.

شرکت‌های پولدار از جنگ‌ها
سال‌هاست که در جدول کشورهایی که بیشترین فروش تسلیحات جهان را دارند آمریکا در صدر قرار دارد. براساس گزارشی که اخیرا منتشر شد شرکت‌های نظامی آمریکا بین سال ۲۰۱۰تا ۲۰۱۴، ۳۱درصد تسلیحات نظامی به فروش‌رفته در جهان را تأمین کرده‌اند.
پس از آمریکا، روسیه و چین با سهم ۲۷٫۵درصد قرار دارند.

در واقع اگر در جهان حرف از تهدید و حمله نباشد دیگر کسی آنچنان به‌دنبال خرید تسلیحات نمی‌رود. شرکت‌های آمریکایی در همه سال‌های گذشته بیشترین سهم را از فروش تسلیحات داشته‌اند. در میان ۱۰۰شرکت بزرگ تولید‌کننده تسلیحات جهان ۳۹شرکت مقرشان در آمریکاست. ۵۸درصد فروش تسلیحات در میان این ۱۰۰شرکت توسط تولیدکننده‌های تسلیحات آمریکا صورت می‌گیرد.

به تازگی گزارشی منتشر شده که ۱۰شرکتی که بیشترین سود را از جنگ‌های جهان می‌برند معرفی شده‌اند. این ۱۰شرکت در همه سال‌های گذشته بیشترین سود را از درگیری‌ها و جنگ‌ها در گوشه و کنار جهان برده‌اند. چینش و جای این شرکت‌ها در همه سال‌های گذشته تغییر ناچیزی داشته است.
تحقیقات روی این ۱۰شرکت براساس آمار و گزارش‌های منتشر شده توسط مؤسسه بین‌المللی تحقیقات صلح صورت گرفته است. خیلی عجیب نیست که از میان این ۱۰شرکت هم ۶شرکت آمریکایی هستند

کدخبر: ۲۳۷۱۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر