کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۵۴۱۲۲
تاریخ خبر:

چگونه مغزمان را جوان نگه داریم؟

در این گزارش راهکارهایی ارائه کرده‌ایم تا بتوانید مغزتان را تا زمانی که به آن احتیاج دارید جوان نگه دارید و روند پیر شدن آن را به تأخیر بیندازید.

فرادید نوشت: در این گزارش راهکارهایی ارائه کرده‌ایم تا بتوانید مغزتان را تا زمانی که به آن احتیاج دارید جوان نگه دارید و روند پیر شدن آن را به تأخیر بیندازید.

«برای این که بتوانید با گذر زمان مغزتان و نیروی حیاتی آن را جوان نگه دارید، باید آن را فعال کنید و به درستی پرورش دهید. جوان بودن مغز به شما این امکان را می‌دهد که حافظه کوتاه‌مدت و بلندمدت بهتری داشته باشید. همان طور که می‌دانید با گذر زمان تواناهایی مغز کم می‌شود و ممکن است حتی به بیماری‌هایی مثل آلزایمر مبتلا شود.

در این گزارش راهکارهایی ارائه کرده‌ایم تا بتوانید مغزتان را تا زمانی که به آن احتیاج دارید جوان نگه دارید و روند پیر شدن آن را به تأخیر بیندازید.

ورزش کردن بهترین راه برای نوروپلاستی (انعطاف‌پذیری عصبی) است

نوروپلاستی، توانایی انعطاف‌پذیری مغز و سیستم عصبی بدن است که با تغییرات زندگی شما خود را سازگار می‌کند. در واقع نورون‌ها قادر به احیا و ایجاد ارتباطات جدید هستند.

ورزش چگونه به نوروپلاستی کمک می‌کند؟

وقتی شما ورزش می‌کنید، جریان خون، حجم خون و عروق خونی در مغز افزایش پیدا می‌کند و این سبب افزایش اکسیژن و گلوکز می‌شود (منبع خوبی از مواد مغذی است و به رشد سلول‌ها کمک می‌کند.) در نتیجه این فعالیت‌ها توجه، ادراک و حافظه شما تقویت می‌شود.

تمرکز و دقت در انجام امور روزانه به جوان ماندن مغز کمک می‌کند

تمرین تمرکز و توجه مزایای بسیاری دارد از جمله این که شما می‌توانید استرس را کنترل کنید. وقتی استرس و اضطراب ناشی از انجام فعالیت‌ها و کارهایتان کم باشد، در واقع روند پیر شدن مغزتان را به تعویق انداخته‌اید.

مشکل استرس این است سطح کورتیزول را افزایش می‌دهد و باعث از دست دادن حافظه می‌شود. اگر استرس در شما مزمن شود، نورون‌ها با گذشت زمان آسیب می‌بینند.

مغزتان را فعال نگه دارید

فعال نگه داشتن مغز با تمرین و اجرای عادت‌های مختلف امکان‌پذیر خواهد بود:

- شماره تلفن‌های ضروری را حفظ کنید. این کار تمرین خوبی است برای این که مغزتان تمرکز کند. می‌توانید فهرست خرید یا حتی نام خیابان‌های محل زندگی خود را حفظ کنید.

- چیز جدید یاد بگیرید. سعی کنید کلاس‌های مختلف آموزشی را امتحان کنید، مثل یک زبان جدید، ساز مورد علاقه و…

- کتاب بخوانید. خواندن برای تقویت قوه تخیل بسیار ضروری است و تخیل یکی از عواملی است که نشان‌دهنده مغز جوان و پویاست. سعی کنید هر بار که می‌خوانید سریع‌تر از قبل بخوانید که این یک فعالیت لذتبخش برای مغز است.

- بنویسید. نوشتن به ذهن کمک می‌کند تا فعال بماند. مهم نیست چه و کجا می‌نویسید. مهم این است نوشتن را برای خود به یک عادت تبدیل کنید.

- رژیم غذایی مناسب داشته باشید. در نهایت این که اگر بخواهید حافظه و تمرکز بهتری داشته باشید باید به آن چه در طول روز می‌خورید، توجه داشته باشید. منبع اصلی انرژی مغز قند است. پس یادتان باشد که به مقدار مناسب و مورد نیاز کربوهیدرات، ویتامین و پروتئین مصرف کنید. اگر مواد مغذی ضروری بدن‌تان کم باشد روی سیستم عصبی شما تأثیر بدی خواهد داشت و موجب خستگی، کم‌توجهی، بی‌دقتی و پرخاشگری می‌شود.

رعایت این نکته هم بسیار مهم است که بدبین و منفی‌نگر نباشید. ذهنی که مملو از افکار بد باشد منجر به استرس و اضطراب می‌شود و همان طور که پیشتر گفته شد استرس برای مغز سم است.

برای رعایت نکات بالا حتماً نباید به یک سن خاص برسید. شما می‌توانید این اصول را از همین حالا در زندگی به کار بگیرید و به فرزندان خود نیز بیاموزید.

کدخبر: ۲۵۴۱۲۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر