کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۱۷۶۵۹۸
تاریخ خبر:

پیشگیری از افسردگی با مصرف این خوراکی ها

در جدیدترین تحقیقاتی که در خصوص افسردگی صورت گرفته است، محققان متوجه این موضوع شده اند که مصرف برخی از خوراکی ها مانع از بروز افسردگی می شود. در این مقاله از دکتر سلام خوراکی هایی که از ایجاد افسردگی پیشگیری می کنند را آماده کرده ایم. توصیه می کنیم که این مقاله را از دست ندهید و حتما مطالعه کنید.

تغذیه نقش مهمی در پیشگیری از افسردگی دارد. به برخی از موادی که کمبود آنها می‌تواند باعث افسردگی شود در ادامه اشاره می‌شود.
۱-کمبود آهن

مطالعات نشان می دهند زنان بیش از مردان مستعد ابتلا به افسردگی هستند چرا که مشکل کم خونی در زنان سنین ۲۵ تا ۴۵ سال بسیار متداول است. بنابریان میزان مناسب آهن در پیشگیری از افسردگی و کاهش احساس خستگی موثر است.
۲-زینک (روی)

در طول چند دهه گذشته نتایج حداقل ۵ مطالعه نشان داده است که میزان زینک در بیماران مبتلا به افسردگی بسیار کم است. همچنین مشاهدات نشان داده است که مکمل های خوراکی زینک بسیار در روند درمان و پیشگیری از افسردگی موثر بوده است. بعلاوه زینک از سلول های مغز در مقابل آسیب احتمالی ناشی از رادیکال های آزاد حفاظت می کند.
۳-اسید فولیک

پزشکان مشاهده کرده اند میزان اسید فولیک در افراد افسرده در مقایسه با افراد سالم ۲۵ درصد کمتر است. طبق مطالعات اگر قرص ضد افسردگی مصرف می کنید و از کمبود اسیدفولیک هم رنج می برید، نتایج درمان ضعیف خواهد بود. به گفته محققان، مصرف ۵۰۰ میلی گرم اسید فولیک در کنار داروهای ضد افسردگی موجب افزایش تاثیر روند درمان می شود.
۴-کربوهیدرات ها

رژیم غذایی با میزان پایین کربوهیدرات در طولانی مدت و به منظور کاهش وزن می تواند منجر به افسردگی شود. چراکه تولید مواد شیمیایی سروتونین و تریپتوفان مغز که موجب ایجاد حس شادی می شود، از طریق غذاهای مملو از کربوهیدرات حاصل می شود.

۵-پروتئین

مصرف پروتئین نه تنها برای حفظ تناسب اندام بلکه برای حفظ عملکرد مغز و سلامت روح و روان مهم است. چرا که بسیاری از انتقال دهنده های عصبی موجود در مغز از اسیدآمینه های تشکیل می شوند که در پروتئین ها وجود دارند.
۶-اسیدهای چرب اُمگا۳

مغز یکی از اندام با بالاترین میزان لیپید یا چربی است. در حقیقت ماده خاکستری مغز حاوی ۵۰ درصد اسید چرب است. طبق مطالعات، اسیدهای چرب اُمگا-۳ می توانند به کاهش علائم افسردگی و بهبود خلق و خو کمک کنند.
۷-ویتامین های B کمپلکس

طبق نتایج مطالعات، بیماران مبتلا به افسردگی بعد از درمان کمبود ویتامین B-کمپلکس شاهد بهبود در خلق و خوی خود بودند. این کمپلکس شامل ویتامین های B۱، B۲، B۶، B۱۲ و تیامین است که در پیشگیری از افسردگی موثر است. هم نوجوانان و هم افراد مسن دارای کمبود ویتامین B دچار تغییرات شناختی می شوند که می تواند منجر به افسردگی شود.
۸-منیزیم

طبق یک مطالعه در سال ۲۰۱۲، زمانی که فرد دچار استرس می شود، ماده معدنی ای که به سرعت تمام می شود منیزم است که می تواند منجر به افسردگی و اضطراب شود. تحقیقات نشان داده است افزایش مصرف منیزیم از سلامت مغز و در نتیجه پیشگیری از افسردگی حفاظت می کند.
۹-ویتامین D

اگر به اندازه کافی در معرض نور صبحگاهی خورشید نیستید و رژیم غذایی تان فاقد منابع ویتامین D است، در معرض ریسک بالای ناشی از افسردگی قرار دارید. محققان دریافته اند بیماران مبتلا به افسردگی دارای میزان ناکافی ویتامین D هستند.

منبع: نبض ما

کدخبر: ۱۷۶۵۹۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر