کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۲۳۱۷
تاریخ خبر:

پیشنهاد محرمانه پوتین به نتانیاهو درباره سوریه

بحث ها درباره افزایش حضور نظامی روسیه در سوریه ـ که طی یکی دو هفته اخیر مطرح شده ـ همچنان با شدت در منابع مختلف سیاسی و رسانه ای ادامه دارد. در این زمینه، از یک سو منابع صهیونیستی مدعی پیشنهاد پوتین به نتانیاهو پیش از تقویت حضور روسیه در سوریه شده اند و از سوی دیگر، برخی منابع آلمانی، جزئیاتی از تقویت نیروهای روس در سوریه را منتشر کرده اند.

به گزارش «تابناک»، پایگاه اینترنتی «دبکا فایل»، وابسته به محافل امنیتی صهیونیستی مدعی شده، حدود دو هفته پیش، دولت روسیه به رژیم اسرائیل پیشنهاد کرده، در ازای پذیرش سرمایه گذاری ۷ تا ۱۰ میلیارد دلاری مسکو برای توسعه میدان گازی «لویاتان» (بزرگترین میدان نفتی رژیم اسرائیل در دریای مدیترانه) و همچنین احداث یک خط لوله به ترکیه برای صادرات گاز به اروپا، مسئولیت محافظت از میدان های گازی رژیم اسرائیل در مدیترانه را بر عهده بگیرد.

بنا بر این ادعا، پیشنهاد مذکور محرمانه و در جریان یک گفت و گوی تلفنی به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل ارائه شده است. اما در آن زمان، پوتین از برنامه های خود برای افزایش نیروی دریایی، هوایی و تجهیزات موشکی در سوریه چیزی به نتانیاهو نگفته بود. در عوض، وی به نتانیاهو چنین گفته بود که میدان گازی لویاتان، در مقابل حملات احتمالی ایران، سوریه و حزب الله آسیب پذیر است و امکان حمله علیه آن وجود دارد.

در حقیقت، روی دیگر این پیشنهاد، این بوده که با سرمایه گذاری چند میلیارد دلاری روسیه در این میدان نفتی، میدان مذکور عملاً متعلق به روسیه قلمداد شده و دیگر حمله ای علیه آن صورت نخواهد گرفت. با وجود این، نتانیاهو بیش از هر چیز به دلیل نگرانی از مخالفت آمریکا، در پاسخ به این پیشنهاد پوتین تعلل کرده و موافقت خود را با آن اعلام نکرده است. دبکا می افزاید با وجود این، اکنون و پس از مشخص شدن افزایش چشمگیر حضور نظامی روسیه در سوریه، از جمله در منطقه مدیترانه، اوضاع به کلی برای رژیم اسرائیل متفاوت شده است.

در حقیقت، این امر چهار پیامد مهم برای تل آویو دارد: نخست اینکه دیگر نمی توان گفت که عمر دولت بشار اسد کوتاه است و به همین دلیل، رژیم اسرائیل باید در طرح های نظامی خود در قبال سوریه بازنگری کند. دوم، حضور نظامی روسیه، نه فقط برای دولت اسد، بلکه برای حزب الله نیز یک سپر حمایتی ایجاد خواهد کرد. سوم، این حضور نظامی، توانایی رژیم اسرائیل برای حمله احتمالی به اهداف مربوط به ایران و حزب الله را کاهش می دهد. چهارم، رژیم اسرائیل نه تنها به هیچ وجه توان رویارویی با نیروی نظامی روسیه را در مدیترانه ندارد، بلکه اکنون به دلیل حضور روس ها، هیچ کشور یا شرکت خارجی دیگری حاضر نخواهد بود در میادین گازی رژیم اسرائیل سرمایه گذاری کند.

گفتنی است، همزمان با انتشار این گزارش، سایت شبکه خبری «دویچه وله» نیز به جزئیاتی از افزایش حضور روس ها در سوریه پرداخته است. در این مطلب، با استناد به منابع امنیتی آلمان تصریح شده که روس‌ها با سرعت زیادی مشغول ساخت یک پایگاه نظامی جدید هستند. از اول ماه سپتامبر تاکنون بیش از ۲۵ هواپیمای ترابری غول‌پیکر آنتونف ۱۲۴ در فرودگاه «بسیل الاسد» در نزدیکی سواحل جبله فرود آمده‌اند که حامل تجهیزات جدیدی برای پیشبرد برنامه‌ روس‌ها در سوریه بوده است. کشتی‌های باری روسی نیز شمار زیادی خودروهای نظامی و زرهی، سیستم‌های پرتاب خمپاره و دستگاه‌های ارتباطی مدرن برای عملیات میدانی را به سوریه منتقل کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، روس‌ها تا پایان ماه سپتامبر، ساخت این پایگاه هوایی را به پایان خواهند رساند. تا زمان بهره‌برداری از این پایگاه، در مجموع بیش از ۱۰۰ پرواز هوایپماهای ترابری آنتونف ۱۲۴ در نظر گرفته شده است.

گفته می‌شود، تعجیل روس‌ها در ساخت این پایگاه هوایی، می‌تواند در ارتباط با سخنرانی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور این کشور در روز ۲۸ سپتامبر در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک باشد. پوتین قصد دارد در این سخنرانی، پیشنهاد جدیدی برای مبارزه با تروریسم بین‌المللی، به ‌ویژه برای مقابله با گروه تروریستی داعش در عراق، سوریه، آسیای مرکزی و قفقاز ارائه کند.

کدخبر: ۵۲۳۱۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • mohammad1017

    روسیه هزار چهره