کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۰۰۲۹۴
تاریخ خبر:

پیشنهاد خرید آب از کشور‌های همسایه در دست بررسی

ابوالفضل حسن بیکی در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن بیان اینکه ۱۷ استان مرکزی کشور با خشک‌سالی مواجه هستند، ابراز داشت: در کمیته امنیت آب مجلس شورای اسلامی شرکت‌های بزرگی پیشنهاد خرید آب از کشور‌هایی نظیر ترکمنستان را مطرح کردند تا در سواحل دریای خزر با ایجاد کارخانه آب شیرین و از طریق خط لوله به استان خراسان شمالی و از آن طریق به استان‌های سمنان، قم، خراسان‌های شمالی و جنوبی این آب منتقل شود.

وی با اشاره به اینکه با انتقال آب می‌توانیم از خطر کوچ اجباری جمعیت جلوگیری کنیم، افزود: پیشنهاد دوم نیز از سوی کشور آذربایجان در دست بررسی است و ازآنجایی‌که فلات مرکزی در آینده به کانون بحرانی زیست‌محیطی مخصوصاً گردوغبار تبدیل خواهد شد و از طرفی خشک‌سالی‌ها به کوچ اجباری مردم می‌انجامد لذا چاره‌ای نداریم جز اینکه از کشور‌های همسایه نیز آب خریداری کنیم.

رئیس کمیته امنیت آب مجلس بابیان اینکه به‌عنوان پیشنهاد سوم از آب ژرف نیز می‌توان در راستای تأمین آب شرب استفاده کرد، ابراز داشت: در این خصوص شرکت‌های بزرگی مخالف هستند و استدلال آنان بر آن است که کشور عربستان بالغ‌بر ۵۰۰ میلیارد دلار برای خرید سلاح از آمریکا هزینه می‌کند چرا در بحث آب‌های ژرف اقدامی نمی‌کند؟

حسن بیگی در ادامه تصریح کرد: بر اساس مطالعات بین‌المللی اکنون آب‌های ژرف اقتصادی نیست، لذا ما بامطالعه در این زمینه مخالفت نداریم لکن پیش‌بینی می‌کنیم این موضوع پوست خربزه‌ای زیر پای ایران است.

وی افزود: اکنون دسترسی به آب شیرین بهتر از همه گزینه‌های مطرح‌شده و اقتصادی‌تر است، لذا با توجه به اینکه ۵۰ درصد دریای خزر به چهار کشور حاشیه این دریا تعلق دارد لذا باید از این فرصت برای تامین منابع آب برای داخل استفاده کنیم.

کدخبر: ۲۰۰۲۹۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر