کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۱۵۴۸۵۷
تاریخ خبر:

پرطرفدارترین لبنیات سفره‌های ایرانی

ماندانا زمانی | کارشناس‌های تغذیه بارها به این موضوع اشاره کرده‌اند که استفاده روزانه لبنیات می‌تواند تاثیر بسزایی در سلامت فیزیکی بدن بگذارد. یکی از زیرشاخه‌های لبنیات که در رژیم غذایی ایرانی‌ها نیز به راحتی جای گرفته ماست است. لبنیات نه تنها می‌توان از آن برای پخت غذاهای مختلف استفاده کرد بلکه به صورت چاشنی نیز در کنار بسیاری از غذاها یا تغذیه‌های جانبی دیده می‌شود. اما چرا باید همواره ماست را در رژیم خود باقی نگه داریم و اصولا چه تولیدکننده‌هایی روی این محصول لبنی تمرکز کرده‌اند؟ مصرف کلسیم و ویتامین دی از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند. کلسیم در تمامی سنین در حجم و استحکام استخوان نقش اساسی دارد و ویتامین دی جذب کلسیم را بالا می‌برد. برای دارا بودن استخوان‌های محکم روزانه ۸۰۰ تا هزار میلی‌گرم کلسیم لازم است که سه لیوان ماست آن را تأمین می‌کند. در تحقیقات اخیری که در دانشگاه مادرید اسپانیا روی پنج هزار نفر انجام شد ۵۰ درصد خطر فشارخون بالا در افرادی که روزانه دو،سه سهم ماست کم‌چرب مصرف می‌کردند کاهش پیدا کرد. دانشگاه هاروارد اعلام کرده است که کلسیم موجود در لبنیات در باز شدن عروق و کاهش فشارخون نقش دارد. یک لیوان ماست با چربی متوسط حاوی ۱۳۰ کیلوکالری انرژی است. در تحقیقات اخیر روی دو گروه ۱۵ نفری ، میان‌وعده‌های حاوی مقدار یکسان ۱۳۰ کیلوکالری (یک لیوان ماست و انواع آب‌میوه) به افراد داده شده است. افرادی که ماست را به‌عنوان میان‌وعده خود انتخاب کردند در وعده غذایی اصلی خود به میزان کمتری ماده غذایی مصرف کرده‌اند. محققان به این نتیجه رسیده‌اند که ماست احساس سیری را در افراد افزایش می‌دهد و راهکاری است که تاثیر بسزایی روی روند کاهش وزن گذاشته و به بهبود وضعیت سلامت جسمانی کمک می‌کند.
* کاله
در حال حاضر یکی از مطرح‌ترین تولیدکنندگان ماست در سطح کشور کاله است. کاله دقیقا از همان رویکرد همیشگی خود برای تولید ماست استفاده کرده و موفق شده محصولی را در اختیار مخاطب خود قرار دهد که نه تنها تنوع بالایی دارد بلکه از لحاظ کیفی نیز در درجه بالایی قرار می‌گیرد. در حال حاضر کاله ماست‌هایی همچون کفیرناری، انواع ماست‌های سون، خامه‌ای، کم چرب پروبیوتیک، چیلی، بادمجان دلال، سبزیجات، بورانی و ماست خیار را تولید می‌کند. جدای از کیفیت تولید لبنیات، کاله تمرکز بسیاری روی بالا بردن تنوع محصولات خود در این زمینه داشته و موفق به انجام این کار نیز شده است. با توجه به اینکه ایرانی‌ها عموما به ماست‌های طعم‌دار علاقه دارند این شرکت سعی کرده ترکیب‌هایی همچون خیار، بورانی، سبزیجات یا چیلی را در اختیار مخاطب‌هایش قرار دهد تا عملا نیاز به انجام ترکیبات خانگی را برطرف کند. البته در حال حاضر ماست‌های سون کاله بیش از دیگر محصولات این شرکت مورد توجه هستند که دلیل اصلی آنها را می‌توان در ماندگاری بالا، بافت خوب و طعم مناسب دید که قابلیت ترکیب با هر چاشنی دیگری را دارد.
* دامداران
یکی دیگر از برند‌های مطرح حوزه لبنیات و به خصوص ماست، دامداران است. دامداران شاید از دید تنوع در مرتبه پایین‌تری نسبت به رقیب خود یعنی کاله قرار گیرد اما از لحاظ کیفی همچنان محصولاتی با درجه بالا را برای مشتری‌های خود ارائه می‌کند. در حال حاضر دامداران محصولاتی همچون ماست کم‌چرب، پرچرب، کم‌چرب پروبیوتیک، ماست همزده، همزده خامه‌ای و موسیر را در سبد کالای خود دارد. بسیاری اعتقاد دارند که میزان چربی ماست‌های دامداران در هر کدام از سطح‌ها دقت بالایی داشته و می‌توان به آمار و اطلاعات ارزش غذایی آنها اعتماد کرد. برای کسانی که ماست را به صورت کلاسیک مصرف کرده یا تنها از نوع خامه‌ای یا موسیر آن استفاده می‌کنند، دامداران می‌توان به عنوان گزینه مناسبی شناخته شود. باید به این مسئله توجه کرد که هرچند دامداران در زمینه انواع ماست‌ها تنوع زیادی ندارد اما هرکدام از محصولات خود را با چند مشخصه کاملا متفاوت ارائه کند. کافی است به زیرمجموعه ماست‌های کم‌چرب این برند توجه کنید تا با چندین نوع مختلف در زمینه حجم و نوع مواجه شوید.

کدخبر: ۱۵۴۸۵۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • alibavi

    اگه یه کم به تنوع بسته بندی محصولات ایرا نی توجه بیشتری بشه عالیه