کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۵۳۳۸۵
تاریخ خبر:

وقتی «عصر جدید» مردم را نامحرم می‌داند

برنامه شنبه شب «عصر جدید» حکایت از آن دارد که سازندگان این برنامه، مخاطبان میلیونی‌شان را نامحرم می‌دانند و سعی می‌کنند تا با پنهان کاری همچنان آن‌ها را پای برنامه بنشانند.

مهدی درستی: تازه‌ترین قسمت برنامه «عصر جدید»، شامگاه شنبه ۱۷ فروردین روی آنتن رفت و فاطمه رادمنش با نمایشی تک نفری که ارائه داد، توانست نظر داوران را جلب کند و به عنوان فینالیست نهایی این بخش انتخاب شود. اجرای او آنچنان داوران را به ذوق آورد که باعث شد تا رویا نونهالی از شدت شوق روی صحنه حضور پیدا کرد و او را در آغوش بگیرد.

انتخاب این بازیگر به عنوان فینالیست برنامه با واکنش‌های متعددی در شبکه‌های اجتماعی همراه شد، دلیل این اتفاق هم سابقه‌ای بود که رادمنش در حوزه تئاتر داشت.

رادمنش، بازیگر و کارگردان باسابقه تئاتر است که به عضویت کانون نمایشگران خیابانی خانه تئاتر نیز درآمده و در طول فعالیتش موفق به دریافت جوایزی چون جایزه بهترین بازیگر زن تئاتر خیابانی جشنواره تئاتر فجر و همچنین جایزه بازیگری و کارگردانی جشنواره تئاتر مقاومت شده است.

سابقه حرفه‌ای این بازیگر و حضورش در برنامه «عصر جدید» که مختص استعدادیابی است، این پرسش را در ذهن‌ها ایجاد می‌کند که انتخاب افرادی که در رشته خود حرفه‌ای هستند به عنوان فینالیست مسابقه چه متر و معیاری دارد و «عصر جدید» آیین‌نامه‌ای مبنی بر چگونگی حضور افراد در اختیار شرکت‌کنندگان قرار داده است یا نه؟

نبود آیین‌نامه‌ای دقیق، مشخص و شفاف

برنامه‌های استعدادیابی همچون «عصر جدید» در نقاط مختلف دنیا همواره از آیین‌نامه مدون و مشخصی برخوردار هستند که شرکت‌کنندگان را با جزییات برنامه و شرایطی که برای حضور نیاز است آشنا می‌کنند. همچنین درباره چگونگی حضور افراد باسابقه و حرفه‌ای در برنامه نیز اطلاعاتی ارائه می‌دهند اما گویا «عصر جدید» از این قاعده مستثنی است.

با مراجعه به سایت رسمی این برنامه، بخشی به نام قوانین و شرایط به چشم می‌خورد که وقتی وارد آن می‌شویم، آیین‌نامه‌ای مشاهده نمی‌کنیم و تنها چند خط توضیح درباره قابلیت برنامه و همچنین رعایت قوانین صداوسیما به چشم می‌خورد.

در واقع به نظر می‌رسد که «عصر جدید» تمایلی به شفافیت در امور برگزاری این برنامه استعدادیابی ندارد و سعی می‌کند تا چراغ خاموش پیش برود. سخنان فاطمه رادمنش بر روی این مسئله صحه می‌گذارد، او در این باره می‌گوید: «من از آیین‌نامه اطلاع ندارم و اگر چنین چیزی باشد آن را نخواندم. ضمن آنکه غیر از من در بخش‌های مختلف آدم‌هایی هستند که در شغل و حرفه‌شان حرفه‌ای هستند و در این برنامه‌ استعدادیابی شرکت می‌کنند و فکر نمی‌کنم در آیین نامه محدودیتی وجود داشته باشد، همانطور که یک خواننده حرفه‌ای هم در برنامه حضور پیدا کرد.»

پنهان‌کاری «عصر جدید» از مردم

پرسش دیگری که پس از برنامه شنبه‌شب «عصر جدید» مطرح می‌شود این است که هیات داوران و سازندگان برنامه از سابقه هنری رادمنش در تئاتر آگاه بوده‌اند یا خیر؟ و اگر آگاهی وجود داشته است، به چه علت فردی که سابقه فعالیت حرفه‌ای هم دارد، باید به فینال راه پیدا کند و رقبای غیرحرفه‌ای را پشت سر بگذارد. این در حالیست که مخاطبان انتظار دارند در این برنامه شاهد حضور افرادی با استعداد ذاتی و بدون هیچگونه سابقه و آموزشی باشند، آدم‌هایی که از جنس خود تماشاگران برنامه هستند.

ممکن است عوامل «عصر جدید» از یکی از شعارهای برنامه با عنوان «عصر جدید، فرصتی برای دیده شدن» برای توجیه انتخاب خود استفاده کنند اما سخنان رادمنش مبنی بر سانسور توضیحات علیخانی درباره سابقه‌اش، مهر باطلی بر این توجیه می‌زند، او در این باره توضیح می‌دهد: «عوامل برنامه «عصر جدید» و هیات داوران از پیشینه و شرایط من کاملا اطلاع داشتند، حتی در هنگام ضبط برنامه، آقای علیخانی خطاب به هیات داوران توضیح داد که من لیسانس و فوق لیسانس تئاتر دارم و چندین جایزه هم گرفته‌ام. خانم نونهالی هم در جواب او گفت معلوم است این سطح از بازیگری از دانش بازیگری می‌آید. البته این بخش از برنامه در هنگام پخش حذف شده بود.»

به نظر می‌آید این شرکت‌ کننده، با صداقت در برنامه حضور پیدا کرده و نقشی در این پنهان‌کاری ندارد و در عوض سازندگان «عصر جدید»، مخاطبان میلیونی خود را محرم نمی‌دانند و با تدوین هدفمند برنامه و سانسور بخشی از آن، در جهت گمراه کردن مخاطبان، تلاش کرده‌اند. آنان خواسته‌اند این تفکر را ایجاد کنند که این شرکت کننده بدون پیشینه حرفه‌ای وارد برنامه شده است و از این طریق، همذات پنداری تماشاگران را برانگیزند. همچنین از این طریق خواسته‌اند جذابیت برنامه را حفظ کنند و تصور مخاطبان را مبنی بر ناب بودن استعداد شرکت کنندگان خراب نکنند.

علاقه به نمایش استعداد ذاتی برای طیف گسترده مخاطبان

وقتی از رادمنش می‌پرسیم با این‌که یک چهره شناخته شده تئاتری است، چرا در این برنامه شرکت کرده است، او پاسخ می‌دهد: «اول اینکه در این برنامه شرکت کردم که معرفی شوم، چون چالش این برنامه، بسیار برای من جدید و جذاب بود. همه آدم‌هایی که در رقابت با آن‌ها بودم از صنف من نبودند و تعداد خیلی کمی از آن‌ها بازیگر بودند. برای من بسیار چالش سختی بود و من چون کارهای سخت را دوست دارم، حضور در این برنامه استعدادیابی را انتخاب کردم تا با فعالان سایر رشته‌ها رقابت کنم.»

این بازیگر تئاتر ادامه می‌دهد: «دومین دلیل اینکه تلویزیون است و طیف بسیار وسیعی از مخاطبان کشورم را پوشش می‌دهد و به این دلیل دوست داشتم شرکت کنم و مخاطبان بیشتری کار من را ببینند. نه آنکه مشهور شوم و سینماگران من را انتخاب کنند، شاید این اتفاق هم رخ بدهد. من وقتی اجرای تئاتر می‌کنم در نهایت سه، چهار هزار تماشاگر کار من را می‌بینند اما وقتی به تلویزیون می‌آیم خیلی از مردم در خانه‌هایشان کار من را می‌بینند، پس چرا که نه؟»

منبع: خبرآنلاین

کدخبر: ۲۵۳۳۸۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • hoda

    یک بی انصافی دیگر از سیمای میلی به مثابه این می ماند که یک حرفه‌ای را در کنار آم اتور قرار دهند.باز هم کارت قرمز گرفتی سی ما!!!!!