کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۱۳۵۷۶
تاریخ خبر:

وطنم! عامل بیماری و دردسر بدنم...

یک دانشیار مغز و اعصاب گفت: بین بیماری‌های عصبی- عضلانی و محیط جغرافیایی که افراد در آن زندگی می‌کنند رابطه مستقیم وجود دارد.

دکتر رضا بوستانی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: بین بیماری‌های عصبی- عضلانی و محیط جغرافیایی که افراد در آن زندگی می‌کنند رابطه مستقیم وجود دارد. در کشورهای حاشیه خلیج فارس هم‌چون ایران، عمارات و کویت نسبت به کشورهای غربی، ازدواج‌های فامیلی بیشتر است. این امر موجب می‌شود که بیماری‌های ارثیِ مغلوب در افرادی که در این کشورها زندگی می‌کنند، بیشتر دیده شود.

معاون آموزشی و پژوهشی بیمارستان قائم مشهد ادامه داد: آمار نشان می‌دهد بعضی از بیماری‌های ارثی که حتی بدون ازدواج‌های فامیلی نیز رخ می‌دهند در کشور ما در مقایسه با کشورهای غربی شایع‌تر است. در نتیجه بعضی از بیماری‌های وراثتی در گروه بیماری‌های عصبی- عضلانی، در ایران بیشتر از کشورهای دیگر شایع هستند.

این دانشیار مغز و اعصاب تصریح کرد: در پنج سال گذشته در خصوص بیماری‌های عصبی- عضلانی توانسته‌ایم با کشورهایی که در این رشته از دانش کافی برخوردار هستند، ارتباطات بین‌المللی موثری برقرار کنیم. به طور کلی در بیماری‌های نادر بدون همکاری‌های بین‌المللی، روند تشخیص و درمان به خوبی پیش نمی‌رود.

بوستانی با بیان اینکه ما همواره نیازمند ارتباطات بین‌المللی هستیم، عنوان کرد: خوشبختانه در خصوص بیماری‌های عصبی- عضلانی در چند سال اخیر ستادهای خوبی تشکیل شده است. تنها مشکلی که با آن مواجه هستیم تعداد زیاد بیماران و کمبود نیروی متخصص است.

وی در خصوص کمبود نیروی متخصص در بیماری‌های عصبی- عضلانی خاطر نشان کرد: دشوار بودن این رشته می‌تواند یکی از دلایلی باشد که پزشکان تمایل کمتری به ادامه تحصیل در آن دارند. درمان بیماران عصبی- عضلانی بسیار زمان‌بر است و متخصصان باید انرژی زیادی صرف کنند. نکته بعدی که می‌توان به آن اشاره کرد این است که فوق تخصص این رشته در ایران وجود ندارد و افراد باید برای ادامه تحصیل به خارج از کشور مهاجرت کنند.

این متخصص با بیان اینکه درمان بیماری‌های عصبی- عضلانی ارتباط تنگاتنگی با رشته ژنتیک دارد، ادامه داد: فردی که در خصوص این بیماری‌ها فعالیت می‌کند باید تا حدودی از رشته ژنتیک آگاهی داشته باشد. تلاش ما این است که بتوانیم تحصیل در این رشته فوق تخصصی را در ایران امکان‌پذیر کنیم.

بوستانی اضافه کرد: پس از ترکیه، ایران بهترین کشور آسیای میانه در خصوص درمان بیماری عصبی- عضلانی است. در کشور ما فعالیت‌های مربوط به تشخیص این بیماری با دقت و کیفیت بسیار بالایی انجام می‌شود. همچنین درمان این بیماری در ایران نسبت به سایر کشورها ارزان‌تر است.

معاون آموزشی و پژوهشی بیمارستان قائم مشهد اظهار کرد: بیماران شیعه کشورهای حاشیه خلیج فارس برای درمان بیشتر به متخصصینی که در مشهد حضور دارند مراجعه می‌کنند. درمانگاه نوروژنتیکی در کلینیک فوق تخصصی بیمارستان قائم راه‌اندازی شده است. ما تصمیم داریم در این درمانگاه علاوه بر ویزویت بیماران به صورت فوق تخصصی، فعالیت‌های عمده تشخیصی را نیز با همکاری بیمارستان قائم انجام دهیم.

کدخبر: ۲۱۳۵۷۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر