کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۱۵۱۳۷۶
تاریخ خبر:

هشدار پلیس فتا درباره تله گذاری مجرمان در اینترنت‌های رایگان اماکن عمومی

این روزها به محض ورود به مکان‌های عمومی مثل هتل‌ها، مسافرخانه‌ها، فرودگاه‌ها، کافی‌شاپ‌ها و …. اولین چیزی که جلب توجه می‌کند ارائه اینترنت رایگان به مشتریان می‌باشد، موضوعی که با استقبال عمومی‌ هموطنان روبرو می‌شود که هموطنان در استفاده از این خدمات باید نکاتی را لحاظ کنند.
به گزارش ایسنا، سرگرد مهدی شکیب سرپرست اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا با اشاره به مسافرت‌های نوروزی و استفاده از اینترنت‌های باز و رایگان گفت: ارائه خدمات اینترنتی توسط هتل‌ها، مسافرخانه‌ها، فرودگاه‌ها و… امکانی است که زمینه دسترسی هموطنان به دنیای اطلاعات و اخبار روز دنیا را فراهم می‌آورد.
سرگرد مهدی شکیب گفت: طبیعی است در ایام نوروز و به علت استفاده مسافران نوروزی از مکان‌های عمومی همچون هتل‌ها، مسافرخانه‌ها، فرودگاه‌ها و…. استفاده از اینترنت‌های باز و رایگان ارائه شده توسط این مکان‌ها افزایش پیدا خواهد کرد.
وی افزود: ارائه این خدمات در حالت کلی بسیار خوب و مفید می‌باشد اما به شرطی که برخی از نکات امنیتی و ایمنی توسط ارائه دهندگان و همچنین کاربران رعایت گردد.
سرپرست اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا افزود: متاسفانه برخی از ارائه دهندگان خدمات وب، اینترنت‌های باز و رایگان را بدون انجام برخی از تنظیمات ایمنی، در اختیار کاربران قرار می‌دهند، در واقع هر فردی که وارد این مکان‌ها شود می‌تواند بدون پرداخت هزینه و وارد کردن رمز عبور، از اینترنت استفاده نمایند.
سرگرد شکیب در توصیه به کاربران گفت: کاربران دقت داشته باشند همانطور که شما می‌توانید از اینترنت رایگان و باز استفاده کنید، دیگران نیز می‌توانند از همان اینترنت استفاده نمایند، پس تضمینی برای حفاظت از اطلاعات شما در برابر این افراد وجود ندارد.
وی با مطرح کردن این سوال که چه تضمینی برای حفاظت از اطلاعات استفاده‌کنندگان این نوع از اینترنت وجود دارد؟ گفت: این نوع از اینترنت را می‌توان به "هانی‌پات" تشبیه کرد که روز به روز شاهد افزایش ارائه اینترنت"هانی‌پات"، باز و رایگان در فروشگاه‌ها، کافی‌شاپ‌ها، هتل‌ها، فرودگاه‌ها و سایر مکان‌های عمومی می‌باشیم. قابلیتی که برای جذب مشتری عموماً برای انجام کارهای ضروری کاربرد دارد.
سرپرست اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا ادامه‌داد: بنابراین هموطنان و به خصوص مسافران نوروزی دقت داشته باشند با توجه به این‌که اتصال به برخی از اینترنت‌های باز و رایگان عموماً بدون رمز عبور صورت می‌گیرد، شما به راحتی در معرض دید سایرین قرار دارید. لذا لازم و ضروری است کارهای مهم و حساس خود مثل بانکداری الکترونیک، چک کردن ایمیل و… را از طریق اینترنت‌های باز انجام ندهید.
این مقام مسئول در توصیه به ارائه دهندگان این نوع از خدمات گفت: ارائه دهنگان محترم این‌گونه خدمات باید به این نکته توجه داشته باشند که به دلیل مجهول‌الهویه بودن کاربران در این بسترها، زمینه مناسبی برای ارتکاب جرم در اختیار مجرمین قرار خواهد گرفت، که این امر در صورت عدم شناسایی مجرمین، منجر به ایجاد مسئولیت مدنی و کیفری برای ارائه دهندگان این‌گونه خدمات خواهد گردید. لذا اگر جرمی در این حوزه و در این فضا صورت بگیرد، مسئول محترم این مکان باید در برابر مقام قضایی پاسخ‌گو باشد.
سرگرد شکیب تاکیدکرد: این عزیزان می‌توانند با انتخاب رمزهای عبور مجزا برای هر فرد، تا حدودی دست مجرمان سایبری را در دسترسی به اطلاعات کاربران کوتاه نمایند.
وی در توصیه به کاربران گفت: هموطنان باید دقت داشته باشند اطلاعات مهم و خصوصی خود را در تجهیزاتی که به اینترنت متصل می‌شوند ذخیره نکنند. از آنجایی که گوشی‌های تلفن همراه گنجینه‌هایی بزرگ و با ارزش از اطلاعات مهم و خصوصی می‌باشند، پس اینترنت‌های باز و اتصال این گوشی‌ها، امکان سوءاستفاده به سودجویان سایبری را فراهم می‌آورد.
این مقام مسئول از مسافران نوروزی خواست در صورت نیاز به اینترنت در طول مسافرت سعی کنند از مودم‌های جیبی و قابل حمل و یا از بسته‌های اینترنتی ارائه شده از سوی اپراتورها استفاده نمایند تا ضریب امنیت خود را افزایش دهند.
براساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا، سرپرست اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا در پایان گفت: هموطنان جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir بخش آموزش مراجعه نمایند. همچنین در صورت مواجهه با موارد مشکوک و ثبت در بخش ثبت گزارش مردمی پلیس فتا را در ایام نوروز همیاری نمایند

کدخبر: ۱۵۱۳۷۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر