کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۱۷۱۸۲۸
تاریخ خبر:

هشدار؛ دانه های سیب را نخورید!

باوجود اینکه توصیه پزشکان به افراد برای حفظ سلامت مصرف روزانه سیب است، اما خوردن دانه‌های این میوه توصیه نمی‌شود، زیرا آمیگدالین ماده شیمیایی موجود در سیب عوارض خطرناکی را برای افراد به دنبال دارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، ماده آمیگدالین به مقدار بسیار زیادی در دانه‌های سایر میوه ها، چون سیب، بادام، زردآلو، هلو و گیلاس وجود دارد و در صورت مصرف هسته این میوه‌ها و جویدن و قورت دادن آنها، آمیگدالین که بی ضرر است به سیانید هیدرو‍ژن تبدیل می‌شود.

سیانید یا همان سیانور یک ماده سمی بسیارخطرناک است و مصرف دوز‌های پایینی از آن می‌تواند باعث مرگ افراد شود.

از جمله عوارض جانبی مصرف دوز پایین سیانید می‌توان سردرد، تهوع، استفراغ، گرفتگی معده، سرگیجه، فلج اعضای بدن، نارسایی قلبی و ریوی، ضعف و سردرگمی را نام برد و در صورت مصرف دوز بالای این ماده شیمیایی و تاخیر در درمان امکان مسمومیت شدید و مرگ فرد وجود دارد.

کارشناسان بررسی کرده اند که مقدار ۴۱ الی ۲۸۶ میلی گرم ماده سیانید موجود در دانه سیب برای مرگ یک فرد بالغ با وزن ۸۱ کیلوگرم کافی است. گروه‌هایی که نباید هسته سیب مصرف کنند کودکان، زنان باردار، افراد دچار ضعف سیستم ایمنی، مبتلایان به سرطان و سالمندان هستند.

تنها حدود ۰.۲ گرم الی ۱.۶ گرم برای هر کیلو گرم از وزن یک فرد سیانید کافی است تا فرد دچار مسمومیت شدید و حتی مرگ ناگهانی شود.

در صورت قورت دادن کامل دانه سیب و نجویدن آن، آنزیم‌های موجود در معده آن را هضم کرده و خطری برای انسان ندارند، اما توصیه می‌شود افراد تا حد امکان از جویدن و خوردن هسته سیب خودداری کنند.

هر عدد سیب بین صفر تا ۲۰ عدد دانه دارد و در صورتی که فرد بیش از ۱۵۰ دانه که به طور تقریبی ۱۰۰ گرم می‌شود را مصرف کند با مسمومیت مرگبار ناشی از سیانید مواجه می‌شود.

به جز دانه سیب، پوست و گوشت این میوه کاملاً بی ضرر و برای سلامت بدن انسان بسیار مفید هستند.

به اشتباه برخی افراد گمان می‌کنند که مصرف مقدار کم سیانید موجود در سیب برای سلامت بدن مفید است که این تصور کاملاً اشتباه است و می‌تواند به تجربه‌ای گران و به قیمت از دست دادن جان آن‌ها تمام شود.

اگر به اشتباه یک الی چند عدد دانه سیب را مصرف کردید نگران نباشید، اما حتماً هنگام خوردن سیب دانه‌های آن را جدا کنید و با آرامش از طعم و خواص درمانی این میوه پرخاصیت لذت ببرید.

کدخبر: ۱۷۱۸۲۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • alihasanvand41

    سیانید هیدروژن اونقدر خطرناکه که در عوام ل شیمیایی خون استفاده میشه …

  • homan

    والا من از بچگی از وقتی که یادمه دارم دو نه های سیب میخورم همیشه.هیچ مشکلی هم تاح الا نداشتم خداروشکر به جرات میتونم بگم ت ا حالا یبارم بخاطر مریضی دکتر نرفتم. بنظ رم هسته میوه ها بی تاثیر نبوده خیلی جاها خوندم که مفیدن اولین باره میبینم که میگ ن ضرر داره ?

  • ali.tehran

    از وقتی یادم. میاد سبب رو با دونه هاش خو ردم،سی و دو سالمه،از پنج سالگی هم خوزده باشم میشه بیست و هفت سال! احتمالشو میداد م تو شیکمم سیب در بیاد ولی این کشفیات نه ، برید بابا دلتون خوشه، اره سمیه ولی به شرطی که شما بتونی یکجا یه جنگل سیب بخوری نه سالی چهارتا دوته سیب

  • Ali hedayat

    با سلام والا فکر کنم تا چند وقت دیگه میگ ن اکسیژن هم برای سلامتی خطرناکه من ۶۰ سا ل از خدا سن گرفتم تا اونجاای که یادمه سی ب رو درسته با پوست و هسته و حتی وسطشو ه م می خورم خبری نشده و در خدمت شما هستم! !!