کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۰۶۸۸۶
تاریخ خبر:

نوبخت: اگر دیشب اعلام نمی کردیم، شاید دلار گران‌تر می‌شد

رئیس سازمان برنامه و بودجه جریان تصمیم دولت برای تک نرخی شدن ارز را تشریح کرد.

به گزارش ایسنا، با تصمیم دولت از امروز همزمان با ٢١ فروردین ماه سیاست یکسان سازی نرخ ارز در اقتصاد ایران به مرحله اجرا در می آید. دلار که تا نرخ ۶١۵٠ پیش رفته بود با سقوط حدود ٢٠٠٠ تومانی در نرخ ۴٢٠٠ تک نرخی شد.

با توجه به جریان و ابعاد اجرایی شدن این سیاست محمد باقر نوبخت- رئیس سازمان برنامه و بودجه- در رابطه با این تغییر مهم اقتصادی توضیحاتی ارائه کرد.

وی گفت: مردم بدانند درست است که بازار ارز مهم و روی بسیاری از بخش‌ها اثر می گذارد، اما تمام شاخص‌های اقتصادی نیست و اکنون بر اساس اعلام بین المللی وضعیت مناسبی در اقتصاد برقرار است. پس بازار ارز را با سایر بازار ها و وضعیت اقتصادی یکی نکنیم.

نوبخت با اشاره به عوامل بی ثباتی بازار ارز در مدت اخیر گفت: بازار ارز مثل همه بازارها از دو سوی عرضه و تقاضا تشکیل می شود که عرضه ما از دو محل است، اول درآمد نفتی که حدود۵٠ میلیارد دلار است و بخش دیگر صادرات غیر نفتی که مثلا حدود ۴٧ میلیارد دلار است که در مجموع به بیش از ٩٠ میلیارد دلار می رسد. در مقابل دو تقاضا داریم یکی واردات کالا و دیگری واردات خدمات. حدود ۵١ میلیارد دلار واردات کالا داریم که حداکثر واردات این بخش ۵۵ میلیارد دلار است که باید به آن واردات خدمات اضافه شود که مسافران هم در این سرفصل قرار دارند که در نهایت واردات خدمات حدود ٢۵ میلیارد دلار است که جمع تقاضای ارز داخلی به مرز٨٠ میلیارد دلار به صورت متعارف می رسد. با توجه به اینکه عمدتا تراز بازرگانی ما مثبت است، اغلب دچار نوسان ارزی نمی شویم و در مواردی در برخی فصول ایجاد می شود که قابل کنترل است.

وی ادامه داد: اما در نیمه دوم سال قبل اتفاق دیگری افتاد و تقاضای بیشتری به بازار آمد که بخشی به همان استدلال قبل یعنی تقاضای فصلی اختصاص داشت، اما رخداد دیگر به غیر از واردات بیشتری که برای خودرو انجام شد عده ای وارد بازار ارز شدند که نه برای واردات کالا لازم داشتند و نه خدمات. این افراد برای جابجایی ریال به دلار آمدند تا ارزش پولشان حفظ شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: در بازار به غیر از تقاضای واردات، تقاضای غیر واقعی داریم که به هر طریقی از سوی برخی افراد وجود دارد و ما اجازه نمی دهیم وقتی که هجوم غیر متعارفی برای خرید دلار وجود دارد منابع ارزی را در اختیار قرار دهیم.

به گفته سخنگوی دولت با تصمیات اتخاذ شده این امید وجود دارد که بازار به تعادل برسد.

اگر دیشب اعلام نمی کردیم، شاید دلار گران‌تر می‌شد

در حالی قیمت د لار با تک نرخی شدن به یکباره از حدود ۶۱۵۰ تومان در روز گذشته به ۴۲۰۰ تومان برای امروز رسید که این سوال مطرح است که چرا باید تک نرخی شدن ارز در زمان اوج قیمت آن اتفاق بیفتد چرا که در این میان هستند صرافی‌هایی که دلار در همین روزهای گذشته با نرخ حدود ۴۹۰۰ تومان از بانک مرکزی تحویل گرفته‌اند و یا برخی واردکنندگان دلار بالای ۵۰۰۰ دریافت کرده‌اند.

در این شرایط آیا بانک مرکزی و دولت آنقدر قدرت نداشت که بتواند ابتدا کمی تعادل را در بازار برقرار کرده و در فاصله کمتری دلار را تک‌نرخی کند؟ در عین حال که آیا دلار ۴۲۰۰ تومانی قابلیت کاهش داشته و یا اینکه فقط ممکن است در مسیر افزایشی حرکت کند؟ اینها سوال‌هایی است که نوبخت در مورد آن توضیحاتی به ایسنا ارائه کرد.

بنابر گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه بعد از اینکه بانک مرکزی در اواخر سال گذشته برخی سیاست‌ها از جمله انتشار اوراق ۲۰ درصد و یا پیش فروش سکه را برای کنترل بازار ارز اجرایی کرد و ثبات نسبی برقرار شد، در نهایت بعد از تعطیلات نوروز مشخص شد که این سیاست‌ها به دلایلی باید اصلاح شود و دیگر از کارایی بالایی برخوردار نیست. بر این اساس در شرایطی که بازار آشفته است و قیمت‌ها در حال بالا رفتن، نمی‌توانستیم بیش از این صبر کنیم. اگر دیشب تصمیم خود ر ا برای دلار اعلام نمی‌کردیم، شاید امروز قیمت‌ها بالاتر از این بود و در نهایت مجبور می‌شدیم سیاست‌های دیگری اجرا کنیم.

وی اشاره‌ای هم به تغییرات قیمت دلار ۴۲۰۰ تومانی داشت و گفت: چرا نمی‌شود این قیمت پایین بیاید؟ این نرخ قابلیت تغییر دارد چرا که نظام ارزی شناور مدیریت شده است و بر اساس بازار حرکت خواهد کرد و حتی می‌توان آن را رها کرد و جریان بازار آن را مشخص کند. اما اطمینان می‌دهم که دیگر شک و نوسان ارزی نداریم.

کدخبر: ۲۰۶۸۸۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • mohsen01

    آقای نوبخت واقعا نمیدونیم از شما چگونه ت شکر کنیم که دیشب اعلام کردید ما همه مدیو ن تدابیرتون هستیم …پرروو

  • assi

    واقعا چقدر دیدن چهره هاشون اعصاب خردکنه