کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۱۲۲۶۵
تاریخ خبر:

علت مسومیت‌های قارچی اخیر در کشور مشخص شد

ستاد مرکزی اطلاع رسانی داروها و سموم سازمان غذا و دارو در اطلاعیه‌ای با عنوان پیشگیری از مسمومیت با قارچ‌های سمی، گونه قارچی Amanita virosa را عامل مسمومیت‌های اخیر معرفی کرد.

در اطلاعیه سازمان غذا و دارو آمده است: « با توجه به علایم گزارش شده، قارچ عامل مسمومیت هموطنان‌مان از جنس و گونه Amanita virosa می‌باشد که تا حدودی به قارچ‌های خوراکی شباهت داشته و می‌تواند در کنار آنها در محل رویش وجود داشته باشد.

همچنین در ادامه این اطلاعیه، ستاد اطلاع رسانی داروها و سموم به بیان نکات حائز اهمیت در پیشگیری و مقابله با مسمومیت‌های قارچی به شرح ذیل پرداخته است:

*** ۱ *** از مصرف قارچ های خودرو مخصوصا قارچ‌هایی که در کنار تنها درختان (علی الخصوص درختان خشک شده) می رویند و یا قارچ های جمع آوری شده توسط افراد عادی و یا قارچ هایی که به صورت فله ای عرضه می شوند، خودداری کنید. تنها قارچ هایی را که توسط مراکز مجاز و در بسته بندی های دارای مجوزهای سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت، درمان و پزشکی می باشند، مصرف نمایید.

*** ۲ ***شناسایی انواع خوراکی قارچ از انواع سمی تنها بر اساس خصوصیات ظاهری مانند شکل، رنگ، بو، قوام و مزه مشکل بوده و تنها توسط متخصصان و کارشناسان مجرب قارچ شناسی و گیاه شناسی امکان پذیر است. بنابراین به توصیه‌های برخی از افراد عادی در تشخیص انواع سمی از انواع خوراکی قارچ توجه نکنید.

*** ۳ *** مصرف قارچ ها توسط پرندگان و سایر جانوران اهلی و وحشی نشان دهنده غیرسمی بودن قارچ برای انسان نمی‌باشد.

*** ۴ *** برخی از روش‌ها و معیارهای سنتی مانند: تغییر رنگ قاشق نقره در اثر تماس با قارچ، یا وجود حشرات دراطراف قارچ و محل رویش قارچ معیار علمی و صحیحی برای تشخیص عدم سمیت قارچ در همه موارد نیست.

*** ۵ ***هرگز قارچ‌ها را به صورت خام و به مقدار زیاد مصرف نکنید.

*** ۶ ***برخی از سموم موجود در قارچ ها مقاوم به گرما بوده و فرآیندهای آماده‌سازی غذا مانند کباب کردن، آب پز کردن، سرخ کردن، بخار پز کردن باعث تخریب کامل مواد سمی موجود در قارچ نمی‌شود.

*** ۷ *** در صورت بروز علایم و نشانه های گوارشی (تهوع، استفراغ و اسهال) به صورت تاخیری (۱۲-۵ ساعت پس از مصرف خوراکی قارچ)، هر چه سریع‌تر بیمار را به مرکز درمانی تخصصی سم شناسی بالینی و مسمومیت‌ها منتقل کنید. در مواردی که علائم گوارشی بصورت تاخیری (با فاصله بیش از ۶ ساعت از مصرف قارچ) رخ دهد این دسته از قارچ‌ها سمیت به مراتب بیشتری دارند و علت اصلی نارسایی حاد کبدی و مرگ تعدادی از هموطنان‌مان نیز همین مسئله بوده است.

*** ۸ ***انتقال سریع بیمار مسموم به یک مرکز درمانی تخصصی مسمومیت‌ها امکان درمان موفقیت آمیز را افزایش میدهد و هر گونه تاخیر در این امر سبب افزایش احتمال شکست درمان و حتی مرگ بیمار میشود. بنابراین با مشاهده علایم و نشانههای بالینی اولیه به ویژه از نوع تاخیری در فردی با سابقه مصرف خوراکی قارچ، از هرگونه خوددرمانی و درمان علامتی پرهیز نموده و بیمار را در اسرع وقت به بیمارستان منتقل نمایید.

*** ۹ ***در صورت امکان، نمونه باقی مانده قارچ مصرف شده توسط بیمار را برای شناسایی کادر پزشکی در بیمارستان به همراه داشته باشید.»

کدخبر: ۲۱۲۲۶۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • hamedali

    نوشدارو بعد مرگ سهراب چرا بعد از فوت چند هموطن اطلاعیه می دن

  • adelmoghadam3

    دروغ میگن…تقصیر تلگرام بوده

  • zorro

    راست میگه.مقصر تلگرامه??

  • hmordini

    مقصر شد تلگرام